|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş: Popüler kültürün tanımı popüler kültürün bir anda her yerde olma özelliği, medyanın gücü, üne ve paraya kavuşma, Amerikan başarı rüyası, yoksulluktan varsıllığa mitosu ve konuları. |
-Tartışma konusu: Popular TV dizi ve programları
-Tartışılacak film: Tootsie
-Karşılaştırma için: Grease, Saturday Night Fever, West Side Story, Magnolia
|
2) |
Popüler kültürün temel özellikleri ve direkleri, tekrar üretim mitosu ve TV programlarında, canlı yayın kahramanları üretimi. |
-Tartışılacak film: Truman Show
-Karşılaştırma İçin: Reality Bites & Show Time, Elvis: The Early Years, 15 Minutes, Mask: From Zero to Zero
|
3) |
Bireysel Fırsat, Mutluluk, Başarı ve İlerleme Arayışı Mitosları ve bu mitosların çöküşü. |
-Tartışılacak Film: Requiem for a Dream
-Karşılaştırma İçin. The Pursuit of Happiness, Dream Girls, Follow That Dream, The Food Nation.
|
4) |
Örüntüler ve İlkörnekler (Korku, dehşet ve kıyamete ayarlı düşünme, ikili karşıtlıklar; labirent, hücre, utopia ve distopya) |
-Tartışılacak Film: Swordfish
-Karşılaştırma İçin: Fahrenheit 9/11, Signs, Donnie Darko, Independence Day, The Shining, The Exorcist , Omen sequels, Carrie, 2012, The Tree of Life, Melancholia
|
5) |
Popüler Kültürün Temel Direkleri (Halk, Toplum, Gruplar, Irklar, Topluluklar) |
-Tartışılacak Film: Fight Club
-Karşılaştırma İçin: Mississippi Burning, The Joy Luck Club, Color Purple
|
6) |
Popüler Kültürün Temel Direkleri (Tanrı, İnanç, Din, Günahlar, Sevaplar) |
-Tartışılacak Film: Seven
-Karşılaştırma İçin: The Mission, City of Angels, Bruce Almighty, The Celebrity, The Da Vinci Code, From Within
|
7) |
Popüler Kültürün Temel Direkleri (Sözcük, İşaret, Simge) Düşünce, İfade ve Vicdan Özgürlüğü Temaları ve Mitosları |
-Tartışılacak Film: Fahrenheit 451
-Karşılaştırma İçin: It Happened Here, Alphaville, 1984, Metropolis
|
8) |
Popüler Kültürün Temel Direkleri (Kahramanlar, İkonlar/İlahlar) Amerikan kurumları ve kurtarıcı kahramanın mitik yolculuğu kalıbı, monomitos. |
-Tartışılacak Film: Matrix Trilogy I
-Karşılaştırma İçin: Avatar, The Superman, Batman, Braveheart, Spartacus (Kubrick), Taxi Driver, King Kong, The Chronicles of Riddick. Marvel, The Smurfs
|
9) |
Mutlu Aile Popüler Mitosu |
-Tartışılacak Film: American Beauty
-Karşılaştırma İçin: Tideland, A Home at the End of the World.
|
10) |
Toplumsal Cinsiyet Mitosu, Cinsel Roller, Sorunlar ve Yönelimler; Kimim Ben Şimdi sorusuna verilen yanıtlar. |
-Tartışılacak Film: Flawless ya da Being John Malkovitch
-Karşılaştırma İçin: Hours, Zelig, Desperate Housewives, The Witches of Eastwick, Beach Girls, Deathproof, Angels in America, Divine Secrets of the Ya-Ya
Sisterhood, Sylvia, Color Me Kubrick, Bird Cage, Lost, Monster
|
11) |
Erime Potası Mitosu ve Çokkültürlülük |
-Tartışılacak Film: Crash
-Karşılaştırma İçin: The Joy Luck Club, In America
|
12) |
Popüler Kültür ve İdeoloji; aşk, inanç ve adalet kavramlarının iç içeliği ve popular mitlerin kitlelere satışı. |
-Tartışılacak Film: Wag the Dog
-Karşılaştırma İçin: American Graffiti, Three Days of Condor, Monster
|
13) |
Klişeler, fetişler, kitsch, kült kavramları, mitosların ve hikayelerin anlatımı. |
-Tartışılacak Film: Big Fish
-Karşılaştırma İçin: The Lord of the Rings, Harry Potter, The Fisher King.
|
14) |
Final Öncesi Genel Değerlendirme |
|
15) |
Final Sınavı |
|
16) |
Final Sınavı |
|
Ders Notları: |
1. Douglas K. Stevenson. American Life and Institutions. Stuttgard: Ernst Klett Verlag, 1996.
2.Marshall W. Fishwick, Seven Pillars of Popular Culture. Westport: Greenwood Press, 1985.
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Atayman, Veysel (Derleyen). Şiddetin Mitolojisi. İstanbul: Don Kişot Yayınları, 2003.
2. Atikkan, Zeynep. Amerikan Cinneti: 11 Eylül Amerika’yı Nasıl Değiştirdi? Istanbul: YKY, 2006.
3. Baudrillard, Jean. Amerika. Çev. Yaşar Avunç. İstanbul: Ayrıntı, 1996.
4. Bir Zamanlar Amerika. Doğu Batı Düşünce Dergisi Sayı 32. Mayıs-Haziran-Temmuz, 2005.
5. Camus, Albert. Amerika Günlükleri. Çev. Osman Akınhay. Ankara: Öteki Yayınevi, 1992.
6. Canetti, Elias. Kitle ve İktidar. Çev. Gülşat Aygen. Ayrıntı: 1998.
7. Colombo, Gary, R.Cullen, B. Lisle. Rereading America: Cultural Contexts for Critical Thinking and Writing. Boston: Bedford Books of Saint Martin’s Press, 1992.
8. Eradam, Yusuf. Vanilyalı Ideoloji. Istanbul: Aykırı Yayıncılık, 2004 (Pandora-on Istiklal & Mavikum Bookstore on Cihangir Street)
9. Goodnow, Katherine J. Kristeva in Focus: From Theory to Film Analysis. New York: Berghahn Books, 2010.
10. Kuçuradi, İoanna. Uludağ Konuşmaları: Özgürlük, Ahlak, Kültür Kavramları, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 1994.
11. Güngor, Nazife (Der.). Popüler Kültür ve İktidar: Popüler Kültür Üzerine Kuramsal İncelemeler. Ankara: Vadi Yayınları, 1999.
12. Kilicer, Devrim F. Tower Power: The US on a Freudian Couch after 9/11. A Socio-Psychoanalytic Study of New York Towers. Stutgart: ibidem-Verlag, 2008.
13. Kuçuradi, İoanna. Sanata Felsefeyle Bakmak. Ankara: Ayraç Yayınları, 1996.
14. Mansfield, Nick. Öznellik: Freud’dan Haraway’e Kendilik Kuramları. İzmir: Aralık Yayınları, 2006.
15. Modleski, Tania (ed). Studies in Entertainment: Critical Approaches to Mass Culture. Bloomington: Indiana University Press, 1986.
16. Somay, Bülent, Tarihin Bilinçdışı: Popüler Kültür Üzerine Denemeler. İstanbul: Metis, 2004.
17. Sprengler, Christine. Screening Nostalgia: Populuxe props and Technicolor aesthetics in contemporary American film. New York: Berghahn Books, 2009.
18. Storey, John. Popüler Kültür Çalışmaları: Kuramlar ve metotlar. Çev. Koray Karaşahin. İstanbul: Babil Yayınları, 2000.
19. Tecimer, Omer. Sinema: Modern Mitoloji. Istanbul: Plan B, 2005.
20. Walker, Alexander. Stardom: The Hollywood Phenomenon. Harmondsworth: Penguin, 1974.
21. Wells, Liz. (2003)The Photography Reader. London: Routhledge, 2010.
22. Yazıcı, İsmet. Kitle İletişiminde İmaj: Kuramsal Bir
Yaklaşım. İstanbul: Bilim Yayınları, 1997.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sahne sanatları (oyunculuk, dans, müzik vs.) alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanarak alanına özgü kuramsal, tarihsel, estetik bilgiye sahip olurlar. |
|
2) |
Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olurlar ve kendi alanlarında, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlarlar. |
|
3) |
Sahne sanatları konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. |
|
4) |
Sahne sanatları konusunda soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. |
|
5) |
Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. |
|
6) |
Yerelden evrensele çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. |
|
7) |
Sahne sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler konusunda bilgi sahibi olurlar ve alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirebilirler. |
|
8) |
Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibi olarak çok boyutlu algılayabilme tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirirler. |
|
9) |
Alanı ile ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirebilirler ve kendi çalışmalarını eleştirel yöntemler kullanarak sorgulayabilirler. |
|
10) |
Kendi alanları ile ilgili İngiliz dilindeki kaynakları izler ve kendi alanlarında yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilirler. |
|
11) |
Sahne sanatları alanı konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına vararak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirler. |
|
12) |
İnterdisipliner sanat anlayışı çerçevesinde özgün yapıtlar ortaya koyabilirler. |
|
13) |
Sahne Sanatları programı ve içinde bulunan birimler çerçevesinde, alanında evrensel platformda yer alabilecek donanıma sahip bireyler haline gelirler. |
|
14) |
Sahne Sanatları Programı bünyesinde, çalışılan alana göre; oyunculuk ve müzikal tiyatro alanında yetkin teknik bilgiye sahip olurlar. |
|
15) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|