|
Week |
Subject |
Related Preparation |
1) |
Introduction: Review of the Syllabus: |
|
2) |
A General view to Istanbul |
Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. |
3) |
Neolithic Period and Istanbul as a Greek city “Byzantium” |
Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Mantran, Robert (2001), İstanbul Tarihi, İstanbul
Wiener, Wolfgang Müler (2002), İstanbul’un Tarihi Topografyası, Çev.: Ülker Sayın, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
|
4) |
History of Istanbul - 330 & Emperor Great Constantine I- Istanbul as a Roman city “Constantinopolis” |
Wiener, Wolfgang Müler (2002), İstanbul’un Tarihi Topografyası, Çev.: Ülker Sayın, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Gyllıus, Petrus (1997), İstanbul’un Tarihi Eserleri, Çev: Erendiz Özbayoğlu, İstanbul.
Anabolu, Mükerrem Umsan(2001), İstanbul ve Anadolu’daki Roma İmparatorluk Dönemi Mimarlık Yapıtları, İstanbul
|
5) |
History of Istanbul -1453 & Mehmed II. İstanbul as a Turk-Islam City “Konstantiniyye-İstanbul” |
Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Freely, John.; Istanbul: The İmperial City
Freely, John; Evliya Çelebi’nin İstanbul’u, Yapı Kredi Yayınları
Wiener, Wolfgang Müler (2002), İstanbul’un Tarihi Topografyası, Çev.: Ülker Sayın, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
|
6) |
Field Trip: Historical Peninsula I
Istanbul Archeological Museum, Hagia Sophia, Million Stone
|
Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Deleon, Jak; Anıtsal İstanbul,Remzi Yayınevi
Ortaylı, İlber, İstanbul’dan Sayfalar
|
7) |
Field Trip: Historical Peninsula II
Hippodrome, Great Palace Mosaics, Kadirga Sokullu Mosque, Hagios Bakos, Cankurtan, Bucoleon Palace
|
Ergin, Osman Nuri (2003), İstanbul Şehri Rehberi, İstanbul 1934, Tıpkı Basım Ortaylı, İlber, İstanbul’dan Sayfalar
Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Deleon, Jak; Anıtsal İstanbul,Remzi Yayınevi
|
8) |
Field Trip: Historical Peninsula IIII
Divanyolu (Byzantine Mese), Constantine’s Column (Çemberlitaş), Beyazıt Square (Thedosius Forum) Old Book Markets, Grand Bazaar, Hans
|
Ergin, Osman Nuri (2003), İstanbul Şehri Rehberi, İstanbul 1934, Tıpkı Basım
Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Ortaylı, İlber, İstanbul’dan Sayfalar
Deleon, Jak; Anıtsal İstanbul,Remzi Yayınevi
|
9) |
History of Golden Horn |
Eyice, Semavi (1975), Tarihte Haliç, (10-11 Aralık 1975, Haliç Sempozyumuna Sunulan Bildiri), İ.T.Ü. Istanbul Geoteknik Su Ve Çevre Mühendisliği Sorunları Araştırma Grubu Sempozyumları No:1: 263-285.
Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Ortaylı, İlber, İstanbul’dan Sayfalar
Deleon, Jak; Anıtsal İstanbul,Remzi Yayınevi
|
10) |
Field Trip: Golden Horn I-Panorama 1453 Museum, Edirnekapı, Mihrimah Sultan Mosque, Ayvansaray, Palace Porphrygentos (Tekfur Sarayı), Lands Wall of City, Balat,. |
Ergin, Osman Nuri (2003), İstanbul Şehri Rehberi, İstanbul 1934, Tıpkı Basım
Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Ortaylı, İlber, İstanbul’dan Sayfalar
Deleon, Jak; Anıtsal İstanbul,Remzi Yayınevi
|
11) |
Field Trip: Zeyrek Pantakrator Church, Kıztaşı, Fener, Patriarcate, Eyüp, Piyer Loti, Kağıthane, Sütlüce, Kasımpaşa, Azapkapı, Karaköy, Perşembe, Arap Camii |
Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Deleon, Jak;; Balat Ve Çevresi, Can Yayınları
Ortaylı, İlber, İstanbul’dan Sayfalar
Deleon, Jak; Anıtsal İstanbul,Remzi Yayınevi
|
12) |
Field Trip: Galata and Pera, Galata Tower, Büyük Hendek Sokak, Churches, Doğan Apartment, Tünel, Galatasaray-Beyoğlu |
Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Ortaylı, İlber, İstanbul’dan Sayfalar
Freely, John; Galata, Arkeoloji Ve Sanat Yayınları
Çelik, Zeynep (1986), 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti, Değişen İstanbul, İstanbul
|
13) |
History of the Bosphorus |
Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Dethier,P.A; Boğaziçi Ve İstanbul, İst. 1993
|
14) |
Field Trip: Life along the Bosphorus : Villages, palaces, pavilions, villas, kiosks, mansions and waterfront houses |
Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Dethier,P.A; Boğaziçi Ve İstanbul, İst. 1993
|
Course Notes: |
|
References: |
Anabolu, Mükerrem Umsan(2001), İstanbul ve Anadolu’daki Roma İmparatorluk Dönemi Mimarlık Yapıtları, İstanbul
Anonim- Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi
Barbaro, Nicola (2007), Konstantiniyye’den İstanbul’a, İstanbul
Bayrı, Mehmet Halit (1951), Yer Adları Ve Yer Adlarına Bağlı Folklör Bilgileriyle İstanbul, Hayat Yayınları, İstanbul.
Brown, John. P. (1868), Ancient And Modern Constantinople, London
Carbognano, Cosimo De; 18.yy’.ın Sonunda İstanbul, Eren Yayıncılık.
Çelik, Zeynep (1986), 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti, Değişen İstanbul, İstanbul.
Dallaway, James (1797), Constantinople Ancient And Modern, London.
Deleon, Jak; Anıtsal İstanbul,Remzi Yayınevi
Deleon, Jak;; Balat Ve Çevresi, Can Yayınları
Dethier,P.A; Boğaziçi Ve İstanbul, İst. 1993
Dirimtekin, Feridun (1964), Ecnebi Seyyahlara Nazaran XVI. Yüzyılda İstanbul, İstanbul.
Ebersolt, Jean; Bizans İstanbul’u Ve Doğu Seyyahları, İst.1996
Ergin, Osman Nuri (2003), İstanbul Şehri Rehberi, İstanbul 1934, Tıpkı Basım
Eyice, Semavi (1975), Tarihte Haliç, (10-11 Aralık 1975, Haliç Sempozyumuna Sunulan Bildiri), İ.T.Ü. Istanbul Geoteknik Su Ve Çevre Mühendisliği Sorunları Araştırma Grubu Sempozyumları No:1: 263-285.
Freely, John; Galata, Arkeoloji Ve Sanat Yayınları
Freely, John.; Istanbul: The İmperial City
Freely, John; Evliya Çelebi’nin İstanbul’u, Yapı Kredi Yayınları
Galland, Antoine (1998), İstanbul’ Ait Günlük Hatıralar (1672-1673), I-II, Çev. Nahid Sırrı Örik, İstanbul.
Gautıer, Théophile (2007), İstanbul, Çev. Nuriye Yiğitler, İstanbul
Grelot, Josephus (1998), İstanbul Seyahatnamesi, Çev. Maide Selen, İstanbul.
Gyllıus, Petrus (1997), İstanbul’un Tarihi Eserleri, Çev: Erendiz Özbayoğlu, İstanbul.
Hovhannesyan, Sarkis Sarraf (2008), Payitaht İstanbul’un Tarihçesi, Çev. Elmon Hançer, İstanbul.
Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Mantran, Robert (2001), İstanbul Tarihi, İstanbul
Mansel,, Philip Constantinople, The City Of World’s Desire, London: John Murray Publishers, 1995.
Ortaylı, İlber, İstanbul’dan Sayfalar
Pardoe Miss (2004), Şehirlerin Ecesi İstanbul, Çev. Banu Büyükkal, İstanbul.
Pedro (1995), Pedro’nun Zorunlu İstanbul Seyahati-16. yüzyılda Türklere Esir Düşen Bir İspanyol’un Anıları, Çev. Fuad Çarım, İstanbul.
Wiener, Wolfgang Müler (2002), İstanbul’un Tarihi Topografyası, Çev.: Ülker Sayın, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
|
|
Program Outcomes |
Level of Contribution |
1) |
Analyze and demonstrate knowledge of concepts, ideas, applications in early childhood education and to be able to evaluate them critically. |
|
2) |
To understand and know the developmental and learning capacities of 0-66 month old children and to reflect these to their education process. |
|
3) |
Implementation of the subject matter, pedagogical and professional knowledge necessary for early childhood education. |
|
4) |
Create teaching potential for 0-66 months old children regarding their multidimensional developmental process including skills and attitudes and behavior applicable to life. |
|
5) |
To know how to develop, apply and evaluate learning mediums
with sıitable education programs, teaching approach and methods and techniques which is flexible for each individual child .
|
|
6) |
To know and apply the necessary measurement and assessmant techniques suitable for early childhood educaton. |
|
7) |
To develop and apply projects that supports children, families and individuals in the community and contributing positively to their developmental process. |
|
8) |
To integrate the knowledge and experience of working together with different programs and different age groups. |
|
9) |
To demonstrate the commitment to early childhood profession, professionalism,life-long learning and professional growth. |
|
10) |
To cooperate and collaborate with other individuals and community to bring awareness about early childhood education to society. |
|
11) |
To be able to recognize problems in early childhood education, to bring scientifically acceptable solutions to these problems and participate effectively in projects leading to such solutions. |
|
12) |
Demonstrate knowledge of the laws, regulations and policies related to early childhood education and act accordingly. |
|
13) |
To demonstrate commitment to societial,scientific and professional values. |
|
14) |
To recognize and respect different cultures and to be sensitive to individual and cultural differences. |
|
15) |
To demonstrate competence and ethical approach in information and communication technologies. |
|
16) |
To demonstrate English profiency in communicating, knowledge sharing and professional development areas of early childhood education. |
|