EKONOMİ VE FİNANS | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO4512 | İşgücü Ekonomisi | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖKHAN ŞAHİN GÜNEŞ |
Dersin Amacı: | Türkiye’deki işgücü piyasasından örneklerle işgücü piyasaları dinamikleri konusunda sağlam bir temel oluşturulması |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. İşgücü piyasasını incelemek için kullanılan temel istatistiklerin öğrenilmesi, 2. İşgücü talep fonksiyonunun incelenmesi, 3. Rekabetçi koşullarda işgücü talebinin incelenmesi, 4. Ücret ve çapraz ücret elastikiyetlerinin hesaplanması ve yorumlanması, 5. İşgücü piyasalarındaki sürtünmelerin piyasa dengesi üzerindeki etkilerinin belirlenmesi, 6. Hem firma hem çalışan tarafındaki işgücü piyasası sürtünmelerinin belirlenmesi, 7. İşgücü arz fonksiyonun incelenmesi, 8. Çeşitli işgücü piyasası politikalarının ve sosyal politikaların işgücü arzı üzerindeki etkilerinin incelenmesi, 9. Temel işgücü arzı modelinin hane halkı karar verme modellerini içerecek şekilde genişletilmesi, 10. Hanenin bir ünite olarak kabul edildiği modeller ve hanede pazarlık modellerinin işgücü arzını ele alışının incelenmesi. |
Bu derste Türkiye işgücü piyasasını odak alarak işgücü piyasalarının işleyişi, takibi, işgücü piyasalarının rekabetçi ve çeşitli sürtünmeler altındaki dengeleri incelenecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | İşgücü piyasasına genel bir bakış. Tanımlar ve işgücü piyasasının işleyişi. | ||
2) | Türkiye’de işgücü piyasası | ||
3) | İşgücü talebi: Firmaların kar maksimizasyonu ve rekabetçi piyasalar | ||
4) | İşgücü talebi: Kısa dönem ve uzun dönem | ||
5) | İşgücü talebinin ücret esnekliği | ||
6) | İşgücü talebinin çapraz ücret esnekliği | ||
8) | Çalışan tarafında işgücü piyasası sürtünmeleri: Monopsonik işgücü piyasaları | ||
9) | Firma tarafında işgücü piyasası sürtünmeleri: Sözde-sabit maliyetler | ||
10) | Ekonomiye işgücü arzı: çalışma kararı | ||
11) | Refah politikalarının, gelir transferlerinin ve vergilerin işgücü arzı üzerindeki etkileri | ||
12) | İşgücü arzı: Hane halkı üretimi | ||
13) | Hanede ortak işgücü arzı kararları | ||
14) | Dinamik işgücü arzı: Yaşam döngüsü |
Ders Notları: | Modern Labor Economics by Ehrenberg and Smith, Pearson Education, 10th Edition, 2009. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 1 | % 20 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 16 | 48 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 48 | |
Sunum / Seminer | |||
Proje | |||
Ödevler | 2 | 6 | |
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | 1 | 3 | |
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 1 | 3 | |
Toplam İş Yükü | 108 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik ve istatistik alanlarında geliştirilen bilgili birikimi ile hem mikro hem de makro düzeyde ekonomik mekanizmaların nasıl çalıştığını anlamak. | |
2) | Piyasaların, sanayinin ve piyasa düzenleme ve politikalarının ortak ve ayırt edici özelliklerini anlamak. | |
3) | İktisadi gelişmelere farklı açılardan bakabilme becerisi geliştirmek, bu farklı açıların iktisat tarihi boyunca neden ve nasıl oluşturulduğunu kavramak, ve bu bakış açıları arasındaki farkları ekonomik olayları açıklayabilme derecelerine göre anlamak. | |
4) | Siyasetin ekonomiye müdahalelerini ve aynı şekilde ekonominin siyasete müdahalelerini tahlil etmek. | |
5) | Eğitim sürecinde edindiği iktisadi bilgileri günlük ekonomik sorunların çözümünde kullanabilme ve bu sorunlara önerilen karşıt çözüm politikalarını değerlendirebilme becerisini kazanmak. | |
6) | Güncel ve yeni ekonomik gelişmeleri ve yeni iktisadi yaklaşımların nasıl oluştuğunu kavramak ve değerlendirmek. | |
7) | Belirli ekonomik gelişmeleri ve haberleri yazılı, sözlü ve grafiklerle açıklayabilme ve aktarabilme becerilerini geliştirmek. | |
8) | İktisadi meselelerin nasıl çözümlenebileceğini bilmek ve bu doğrultuda belli bir hipotez, ilgili yazın taraması, metodoloji ve görgül sonuçlar içerecek şekilde planlı yazılmış çözümler üretebilmek. | |
9) | Kazanılan sayısal ve sözel becerileri gösterebilmek ve iktisadi varsayımlar ve çıkarımları destekleyecek bulguları sunmak. | |
10) | Bir yabancı dili kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek. |