EKONOMİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ECO2011 İktisatta Doğrusal Modeller Güz 3 0 3 6
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. KAAN İRFAN ÖĞÜT
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. KAAN İRFAN ÖĞÜT
Dersin Amacı: Öğrencilerin lineer denklemler ve matris cebri hakkındaki bilgisini artırmak ve bu tekniklerin ekonomide nasıl kullanılacağını öğretmek.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Temel Matris cebri bilgisiniz kazanırlar
2. Matris cebrinin ekonomide nasıl kullanılacağını öğrenirler.
3. Lineer denklem sistemleri tanımlamayı öğrenirler.
4. Eşzamanlı denklem sistemlerinin çözümünü öğrenirler.
5. Kapalı ve açık makro ekonomi modellerinin matrisler ile analizini öğrenirler.
6. Markov zincirleri ile olasılık ve matris konseptlerini birleştirerek anjaliz yapabilirler.
7. Diferansiyel denklem çözümlerinde kullanılan özdeğer, özvektör hesaplamalarını ve bunların diferansiyel denklem sistemlerinin çözümlerinde kullanmayı öğrenirler.

Dersin İçeriği

Lineer Denklem Sistemleri
Matrisler Determinantlar
Jacobian Matrisleri Statik Mundell Fleming Modeli
Vektörler
Lineer Dönüşümler İç çarpım uzayları
Lentief Girdi - Çıktı Modelleri
Markov Zincirleri
Özdeğerler ve özvektörler
Lineer Programlama.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Vektörler ve Vektör Uzayları .
2) Matrisler ve Matris İşlemleri .
3) Determinant ve Lineer Denklem Sistemleri .
4) Jacobian Matrisi ve Statik Mundell - Fleming Modeli .
5) Leontief Girdi - Çıktı Modeli .
6) Markov Zincirleri .
7) Ara Sınav .
8) Özdeğerler ve Özvektörler .
9) Lineer Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Özdeğer ve Özvektörlerle Çözümü .
10) Dinamik Lineer Eşzamanlı Denklem Sistemlerine Giriş ve Dinamik IS-LM Modeli .
11) Lineer Dönüşümler .
12) Öklit Uzayları .
13) İç Çarpım Uzayları .
14) LU Ayrıştırması .
15) Lineer Programlama .
16) Final Sınavı .

Kaynaklar

Ders Notları: Finite Mathematics, Barnett, R., Ziegler, M., Byleen, K., Pearson, 2010 Linear Algebra With Applications, G. Williams, Jones and Barlett Publishers, 4th Edition 2001
Diğer Kaynaklar: Linear Algebra With Applications, G. Williams, Jones and Barlett Publishers, 4th Edition 2001

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 0 % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 4 % 20
Ödev 4 % 20
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 25
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 35
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 4 2 8
Küçük Sınavlar 4 3 12
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 96

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bir dünya vatandaşı olarak, küresel ekonomik, siyasi, toplumsal ve ekolojik gelişmelerin ve eğilimlerin farkındadır. 
2) Küresel ve yerel dinamiklerin gerektirdiği teknolojik ilerlemeyi yakınen takip edecek ve öğrenmeyi sürdürebilecek donanıma sahiptir.
3) Temel iktisadi ilkeleri ve analiz yöntemlerini özümser ve günlük olayları değerlendirirken kullanır. 
4) Ekonomi ile ilgili problemleri tanımlarken, bunları analiz ederken ve bulduğu sonuçları ilgili paydaşlarla paylaşırken nicel ve istatistiksel araçları kullanır.
5) Ekonomik birimlerin var olan kısıtlar ve teşvikler altında karar alma aşamalarını anlar, bu kararların etkileşimlerini ve olası gelecek etkilerini inceler.
6) Dijital teknolojilerin kullanıldığı yeni iş yapma biçimlerini ve yeni piyasa yapılarını kavrar. 
7) İktisadi ve toplumsal problemleri eleştirel bir yaklaşımla ele alır ve analitik çözümler geliştirir.
8) Analitik çözüm üretmek ve nicel araştırma yöntemlerini kullanmak için gerekli matematiksel donanıma sahiptir.
9) Katkıda bulunduğu çalışmalarda bireysel ve toplumsal refahı birlikte ve etik bir bakış açısıyla gözetir. 
10) Ekonomik problemleri disiplinler arası bir yaklaşımla ele alır ve farklı disiplinlerden yararlanarak çözüm arar.
11) Bir takımın parçası olarak katkıda bulunduğu çalışmalarda özgün ve yenilikçi fikirler üretir.