EKONOMİ VE FİNANS | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO3061 | Ekonometri I | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EMİNE ZEREN TAŞPINAR |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. OZAN BAKIŞ |
Dersin Amacı: | Ekonometriye giriş seviyesinde olan bu dersin amacı öğrencilere uygulamalı ekonomik araştırmalarda kullanılan temel ekonometrik metodları öğretmektir. Başlıca hedefi tek değişkenli ve çok değişkenli doğrusal ekonometrik modelleri yatay kesit veri kullanarak tahmin etmenin ve elde edilen sonuçlarını ekonomi bilgisi ve sezgisiyle yorumlamanın uygulaması yapmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Ekonomik ampirik çalışma alanlarını ve temel uygulama aşamalarını bilir. 2. Ekonomi alanında sorulmuş bir araştırma sorusunu ve/veya bir politika sorusunu çalışmak için doğrusal ekonometrik bir modelin nasıl kurulacağını, 3. Tek değişkenli doğrusal ekonometrik modellerin tahminin yapılmasını ve elde edilen sonuçların yorumlanmasını, 4. Çok değişkenli doğrusal ekonometrik modellerin tahminin yapılmasını ve elde edilen sonuçların yorumlanmasını, 5. Araştırma sorularını test edilebilir hipotezlere dönüştürmeyi, istatistiksel araçlarla bu hipotezleri test etmeyi ve elde edilen sonuçları yorumlayıp, araştırma sorularına nihai cevapları verebilmeyi, 6. Tek ve çok değişkenli doğrusal modellerin tahmini ve bu modellerle ilgili hipotez testlerini R uygulamasında yapmayı bilmesi beklenir. |
Nedensel İlişkiler Kavramı, Nedensel Ekonomik Soruların Kurgulanması Matematiksel ve İstatiksel Temeller Tek Değişkenli Doğrusal Model Analizi ve Temel Varsayımlar Çoklu Doğrusal Doğrusal Model Analizi ve Temel Varsayımlar Regresyon Analizi Sıradan En Küçük Kareler Hipotez Testi Bağımsız Değişken ve Fonksiyon Seçimi Çoklu Bağlantılılık Değişen Varyans Seri korelasyonu |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Giriş | ||
2) | Matematiksel ve istatistiksel temeller | ||
3) | Regresyon analizinin gözden geçirilmesi | ||
4) | Sıradan en küçük kareler | ||
5) | Regresyon analizini kullanmayı öğrenmek | ||
6) | Klasik model | ||
7) | Hipotez testi | ||
8) | Ders Tekrarı | ||
9) | Çoklu doğrusallık | ||
11) | Değişen varyans | ||
12) | Ardışık bağlanım | ||
13) | Bağımsız değişkenlerin seçimi | ||
14) | Fonksiyonel formun seçimi |
Ders Notları: | Wooldridge, J. Introductory Econometrics: A Modern Approach, 6th ed., South-Western College Publishing. (Earlier or later editions are OK as well). The lectures are based mainly on this book. Power point slides, chapter outlines and other resources are available at: http://edu.cengage. co.uk/ (search for “wooldridge” in the search bar). |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 15 | 1 | 15 |
Ara Juri | 0 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Rapor Teslimi | 0 | ||
Juri | 0 | ||
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 139 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik ve istatistik alanlarında geliştirilen bilgili birikimi ile hem mikro hem de makro düzeyde ekonomik mekanizmaların nasıl çalıştığını anlamak. | 3 |
2) | Piyasaların, sanayinin ve piyasa düzenleme ve politikalarının ortak ve ayırt edici özelliklerini anlamak. | 2 |
3) | İktisadi gelişmelere farklı açılardan bakabilme becerisi geliştirmek, bu farklı açıların iktisat tarihi boyunca neden ve nasıl oluşturulduğunu kavramak, ve bu bakış açıları arasındaki farkları ekonomik olayları açıklayabilme derecelerine göre anlamak. | 5 |
4) | Siyasetin ekonomiye müdahalelerini ve aynı şekilde ekonominin siyasete müdahalelerini tahlil etmek. | 2 |
5) | Eğitim sürecinde edindiği iktisadi bilgileri günlük ekonomik sorunların çözümünde kullanabilme ve bu sorunlara önerilen karşıt çözüm politikalarını değerlendirebilme becerisini kazanmak. | 5 |
6) | Güncel ve yeni ekonomik gelişmeleri ve yeni iktisadi yaklaşımların nasıl oluştuğunu kavramak ve değerlendirmek. | 4 |
7) | Belirli ekonomik gelişmeleri ve haberleri yazılı, sözlü ve grafiklerle açıklayabilme ve aktarabilme becerilerini geliştirmek. | 5 |
8) | İktisadi meselelerin nasıl çözümlenebileceğini bilmek ve bu doğrultuda belli bir hipotez, ilgili yazın taraması, metodoloji ve görgül sonuçlar içerecek şekilde planlı yazılmış çözümler üretebilmek. | 5 |
9) | Kazanılan sayısal ve sözel becerileri gösterebilmek ve iktisadi varsayımlar ve çıkarımları destekleyecek bulguları sunmak. | 5 |
10) | Bir yabancı dili kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek. | 2 |