EKONOMİ VE FİNANS | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO3731 | Para Teorisi ve Politikası | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AYSE ERTUĞRUL BAYKAN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi AYSE ERTUĞRUL BAYKAN |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere parasal ekonomideki açıklayıcı kavramlar ve para politikası ile ilgili temel uygulamaların anlaşılması ve önseziyi geliştirmeye yardımcı olmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Küresel ve ulusal ekonomideki değişimleri yorumlar 2. Finansal araçların temelleri hakkında sağlam bilgi edinir 3. Merkez bankalarının makroekonomik politika yapımında oynadığı rolü anlar 4. Döviz kuru değişikliklerinin makroekonomik dinamikler üzerindeki etkisini öğrenir 5. Merkez Bankası'nın politika faiz oranındaki değişikliğin etkilerini yorumlar 6. Merkez bankasının kısa ve uzun vadeli hedeflerini bilir 7. Bankacılık sektörü hakkında detaylı bilgi sahibi olur 8. Para politikası oluşturma ve finansal piyasalar arasındaki etkileşimi kavrar 9. Uluslararası finans kurumlarının ulusal düzenleyici kurumlarla ilişkisini ayırt eder |
Parasal iktisadın kuramsal kavramları, parasal arzın ve talebin esasları, faiz haddinin belirlenmesi, merkez bankası para politikasının değişikliğinin etkileri, çeşitl para politikası kurallarının etkinliği, merkez bankasnının kısa ve uzun dönem hedefleri, para politikasının maliye politikası ile ilişkisi, merkez bankası bağımsızlığı, para politikası aktarım mekanizmaları. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Merkez bankası bilançosu ve para arzı | ||
1) | Genel giriş | ||
2) | Para, Ödemeler sistemi ve Finanasal sistemin bileşenleri Paranın tanımı ve fonksiyonları | ||
3) | Finansal araçlar, Finansal piyasalar, and Finansal Kurumlar | ||
4) | Pricing: Future value and present value | ||
5) | Faiz hadleri, Tahviller, Tahvil Fiyatları, Faiz haddinin belirlenmesi | ||
6) | Risk ve riskin ölçümü | ||
7) | Faiz hadlerinin vade yapısı | ||
8) | Döviz kuru | ||
9) | Bankacılık ve banka yönetimi | ||
10) | Merkez bankası bilançosu | ||
11) | Merkez bankası bilançosu ve para arzı | ||
12) | Para politikası : Para politikası araçları | ||
13) | Para politikası araçları: konvansiyonel olmayan araçlar | ||
14) | Parasal kurallar ve Taylor kuralı |
Ders Notları: | Cecchetti, S.G., (2017), “Money, Banking and Financial Markets”, McGraw -Hill, Global Edition |
Diğer Kaynaklar: | Özatay, Fatih , (2011) “Parasal Iktisat Kuram ve Politika”, Efil Yayınları, Second Edition, in Turkish |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 5 | % 25 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 45 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 3 | 16 | 48 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 5 | 65 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 9 | 9 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 140 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik ve istatistik alanlarında geliştirilen bilgili birikimi ile hem mikro hem de makro düzeyde ekonomik mekanizmaların nasıl çalıştığını anlamak. | 5 |
2) | Piyasaların, sanayinin ve piyasa düzenleme ve politikalarının ortak ve ayırt edici özelliklerini anlamak. | 4 |
3) | İktisadi gelişmelere farklı açılardan bakabilme becerisi geliştirmek, bu farklı açıların iktisat tarihi boyunca neden ve nasıl oluşturulduğunu kavramak, ve bu bakış açıları arasındaki farkları ekonomik olayları açıklayabilme derecelerine göre anlamak. | 4 |
4) | Siyasetin ekonomiye müdahalelerini ve aynı şekilde ekonominin siyasete müdahalelerini tahlil etmek. | 5 |
5) | Eğitim sürecinde edindiği iktisadi bilgileri günlük ekonomik sorunların çözümünde kullanabilme ve bu sorunlara önerilen karşıt çözüm politikalarını değerlendirebilme becerisini kazanmak. | 4 |
6) | Güncel ve yeni ekonomik gelişmeleri ve yeni iktisadi yaklaşımların nasıl oluştuğunu kavramak ve değerlendirmek. | 4 |
7) | Belirli ekonomik gelişmeleri ve haberleri yazılı, sözlü ve grafiklerle açıklayabilme ve aktarabilme becerilerini geliştirmek. | 5 |
8) | İktisadi meselelerin nasıl çözümlenebileceğini bilmek ve bu doğrultuda belli bir hipotez, ilgili yazın taraması, metodoloji ve görgül sonuçlar içerecek şekilde planlı yazılmış çözümler üretebilmek. | 4 |
9) | Kazanılan sayısal ve sözel becerileri gösterebilmek ve iktisadi varsayımlar ve çıkarımları destekleyecek bulguları sunmak. | 3 |
10) | Bir yabancı dili kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek. | 5 |