EKONOMİ VE FİNANS | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO2244 | Kamu Maliyesi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. OZAN BAKIŞ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. OZAN BAKIŞ |
Dersin Amacı: | Bu ders, kamunun ekonomideki yeri ile ilgilidir. Dersin amacı kamunun neden ekonomiye müdahale ettiğini ve bu müdahalelerin yol açtığı sonuçları iktisadi oyuncuların tepkilerini dikkate alarak anlayacak teorik çerçeveyi öğrencilere sunmaktır. Derste sosyal güvenlik programları, kamu malları, eşitlik-etkinlik ödünleşmesi ile vergilerin tüketim ve üretim kararlarına olan etkileri ele alınmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Piyasa ekonomisine kamu müdahalesi neden gereklidir? 2. Vergi ve teşviklerin etkinliği ve sosyal refaha olan etkileri, 3. Kamu malı nedir ve kamu mallarının arz ve talebi nasıl belirlenir? 4. Dışsallıklar 5. Sosyal güvenlik ve diğer sosyal sigorta programları |
Kamunun rolü ve büyüklüğü, Kamuya neden ihtiyaç duyulduğu, Piyasa aksaklıkları ve gelir dağılımı sebebiyle kamu müdahalesi, Vergi yükü Ekonomik etkinlik ve vergilendirme, Dışsallıklar, Kamu malları, Sosyal güvenlik - temel teori, Sosyal güvenlik programlarının karşılaştığı zorluklar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Kamunun ekonomideki rolü | ||
2) | Kamunun ekonomideki yeri: Türkiye - OECD karşılaştırması | ||
3) | Arz ve Talebi anlamak: Vergi ve sübvansiyon örnekleri | ||
4) | Ekonomik etkinlik ve sosyal refah | ||
5) | Ampirik araçlar | ||
6) | Vergi yükü | ||
7) | Vergilendirme ve ekonomik etkinlik | ||
8) | Optimal vergilendirme | ||
9) | Dışsallıklar | ||
10) | Kamu malları: Temel teori | ||
11) | Kamu malları: Politik iktisat | ||
12) | Sosyal güvenlik: Temel teori | ||
13) | Sosyal Güvelik: Bilgi asimetrisi | ||
14) | Ders Tekrarı |
Ders Notları: | Public Finance and Public Policy by Jonathan Gruber (2012), Worth Publishers; 4th edition. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 3 | 16 | 48 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | 52 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 139 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik ve istatistik alanlarında geliştirilen bilgili birikimi ile hem mikro hem de makro düzeyde ekonomik mekanizmaların nasıl çalıştığını anlamak. | |
2) | Piyasaların, sanayinin ve piyasa düzenleme ve politikalarının ortak ve ayırt edici özelliklerini anlamak. | |
3) | İktisadi gelişmelere farklı açılardan bakabilme becerisi geliştirmek, bu farklı açıların iktisat tarihi boyunca neden ve nasıl oluşturulduğunu kavramak, ve bu bakış açıları arasındaki farkları ekonomik olayları açıklayabilme derecelerine göre anlamak. | |
4) | Siyasetin ekonomiye müdahalelerini ve aynı şekilde ekonominin siyasete müdahalelerini tahlil etmek. | |
5) | Eğitim sürecinde edindiği iktisadi bilgileri günlük ekonomik sorunların çözümünde kullanabilme ve bu sorunlara önerilen karşıt çözüm politikalarını değerlendirebilme becerisini kazanmak. | |
6) | Güncel ve yeni ekonomik gelişmeleri ve yeni iktisadi yaklaşımların nasıl oluştuğunu kavramak ve değerlendirmek. | |
7) | Belirli ekonomik gelişmeleri ve haberleri yazılı, sözlü ve grafiklerle açıklayabilme ve aktarabilme becerilerini geliştirmek. | |
8) | İktisadi meselelerin nasıl çözümlenebileceğini bilmek ve bu doğrultuda belli bir hipotez, ilgili yazın taraması, metodoloji ve görgül sonuçlar içerecek şekilde planlı yazılmış çözümler üretebilmek. | |
9) | Kazanılan sayısal ve sözel becerileri gösterebilmek ve iktisadi varsayımlar ve çıkarımları destekleyecek bulguları sunmak. | |
10) | Bir yabancı dili kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek. |