İŞLETME | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO1162 | Sosyal Bilimler için Matematik II | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi DİMİTAR ASENOV SIMEONOV |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere matematiksel bir temel sağlamak; öğrencilerin matematikteki bilgi ve becerilerini genişletmek ve onları matematikte daha ileri çalışmalara hazırlamaktır. Bu ders boyunca öğrencilere limitler, türevleme, integral, çok değişkenli kalkülüs ve uygulamaları gibi çeşitli konular tanıtılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Matematiksel bilgi ve becerilerini geliştirmek ve kendilerini daha ileri matematik çalışmalarına hazırlamak 2. Limitleri ve sürekliliği uygulamak 3. Türev tanımlamak, türev kurallarını uygulamak 4. Marjinal gelir, marjinal maliyet, marjinal tüketim eğilimi kavramlarını anlamak; elastikiyetin ekonomik kavramını analiz etmek. 5. Eğrileri çizmek; bir niceliği maksimize ve minimize etmeyi içeren durumları modellemek ve çözmek. 6. İki veya daha fazla bağımsız değişkenin fonksiyonlarını belirlemek ve değerlendirmek; Lagrange çarpanlarını içeren problemleri çözmek. 7. Antitürevleri ve belirsiz integrali tanımlamak; temel entegrasyon formüllerini uygulamak; ve kesin integralleri değerlendirmek. |
Dersin öğretim yöntemleri Ders Anlatımı,Teknoloji Destekli Öğrenme ve Problem Çözme şeklindedir. Ders içeriği şu konuları içerir: limit, süreklilik, türev ve integral. Dersin temel felsefesi önce konuları tanıtmak ve sonra bunlar üzerinde pratik yapmaktır. Ders, bu dersi alan öğrencilerin gerekli matematiksel donanıma sahip olması ve nicel araştırma yöntemlerini kullanması için tasarlanmıştır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Giriş | Ders içeriğinin incelemesi | |
2) | Limit ve Süreklilik | Limit | |
3) | Limit ve Süreklilik | Süreklilik Eşitsizliklere uygulanan süreklilik | |
4) | Türev (BÖL 11) | Türev Diferansiyel için kurallar | |
5) | Türev (BÖL 11) | Değişim oranı olarak türev Ürün kuralı, bölüm kuralı, zincir kuralı | |
6) | Türev Konuları (BÖL 12) | Logaritmik fonksiyonların türevleri Üstel fonksiyonların türevleri Talebin esnekliği | |
7) | Türev Konuları (BÖL 12) | Kapalı türevleme Logaritmik türevleme Yüksek mertebeden türevler | |
8) | Vize Sınavı | ||
9) | Eğri Çizimi (BÖL 13) | Bağıl ekstremumlar, mutlak ekstremumlar Kapalı bir aralıktaki mutlak ekstremumlar İçbükeylik | |
10) | Eğri Çizimi (BÖL 13) | Birinci türev testi, ikinci türev testi asimptotlar Uygulanan maksimumlar ve minimumlar | |
11) | İntegral(BÖL 14) | Diferansiyeller Belirsiz integraller Başlangıç koşullarıyla integralleme Daha fazla integralleme formülü | |
12) | İntegral (BÖL 14) | İntegral teknikleri Kesin integral İntegral hesabının temel teoremi Eğriler arasındaki alan Tüketici ve üretici fazlası | |
13) | Çok Değişkenli Kalkülüs (BÖL 17) | Kısmi Türevler Kısmi türevlerin uygulamaları Kapalı kısmi türevler | |
14) | Çok Değişkenli Kalkülüs (BÖL 17) | Yüksek mertebeden kısmi türevler İki değişkenli fonksiyonlar için maksimumlar ve minimumlar Lagrange çarpanları |
Ders Notları: | Main Textbook: Introductory Mathematical Analysis, by Ernest F. Haeussler, Richard S. Paul, Richard J. Wood 13th ed. or 14th ed. |
Diğer Kaynaklar: | · Ventre, A. G. S. (2021). Calculus and Linear Algebra: Fundamentals and Applications, 1st edition. · Larson, R., & Edwards, B. H. (2022). Calculus, 12th edition. · Hass, J. R., Heil, C. E., & Weir, M. D. (2018). Thomas’ Calculus, 14th edition. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 1 | % 20 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 7 | 28 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 210 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | 2 |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | 5 |
3) | Teorik yaklaşımları ve karşı argümanları tüm detayları ile kavramak | 5 |
4) | Yaşam boyu öğrenme farkındalığını kazanmak ve lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe sahip olmak | 3 |
5) | Proje planlamasında teorik kavramları uygulayabilmek | 1 |
6) | Farklılıkları kabul ederek etkin iletişim kurabilmek ve uyumlu takım çalışması yürütmek | |
7) | İş ortamında verimlilik oranını arttırmak | |
8) | Belirsizlik karşısında yenilikçi ve yaratıcı çözüm üretmek | 2 |
9) | İş hayatında mevcut fırsat ve tehditleri anlamaya yönelik araştırma yaparak bilgi toplayabilmek | |
10) | Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkileri bilerek karar almak | |
11) | Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli teknolojiyi kullanabilmek | |
12) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | |
13) | Yönetici nitelik ve yetkinliklerine sahip olmak | |
14) | İş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak | |
15) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek | 1 |