PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY4056 | Gelişim Psikolojisinde Seçmeli Konular | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AYŞENUR BENEVENTO |
Dersin Amacı: | Bu ders, gelişim psikolojisindeki çağdaş ve disiplinlerarası konuları, küresel, kültürel ve teknolojik bağlamların yaşam boyu insan gelişimini nasıl şekillendirdiğine odaklanarak inceler. Ampirik çalışmalar ve teorik tartışmalardan yararlanarak, öğrenciler dijital medya ve gençlik, göç ve kimlik, cinsiyet ve gelişim, kültürel duyarlılık metodolojileri gibi konularla ilgileneceklerdir. Çeşitli ve erişimi zor nüfus gruplarındaki çocukların, ergenlerin ve yetişkinlerin yaşam deneyimlerini ele alan araştırmaları eleştirel bir şekilde değerlendirmek üzerinde özel bir vurgu yapılacaktır. Tartışma, vaka analizi ve öğrenci liderliğindeki sunumlar yoluyla, ders analitik beceriler geliştirmeyi ve gelişim psikolojisinin gerçek dünyadaki konularla nasıl kesiştiğini daha derinlemesine anlamayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Yaşam boyu gelişim uzmanlarının ele aldığı alanları açıklar. 2. Teorik araştırma ile uygulamalı araştırma arasındaki farkı ayırt eder. 3. Farklı kültürel ve sosyal bağlamlarda gelişim sonuçlarını karşılaştırır. 4. Gelişim teorilerini kullanarak vaka çalışmalarını analiz eder. 5. Erişimi zor ve çeşitli nüfus gruplarında kullanılan araştırma yöntemlerini değerlendirir. 6. Gelişim psikolojisinin seçilmiş konularındaki ampirik bulguları özetler. 7. Sosyal, kültürel ve teknolojik faktörlerin gelişimi nasıl şekillendirdiğini düşünür. 8. Gelişimsel içgörüleri yazılı ve sözlü olarak açık bir şekilde aktarır. 9. Gelişimsel bilgileri gerçek dünyadaki sorunlara ve politika tartışmalarına uygular. |
Bu ders, gelişim psikolojisinde güncel konulara odaklanarak çocukluk ve ergenlik dönemlerinde sosyal, kültürel ve teknolojik bağlamların gelişimi nasıl şekillendirdiğini ele alır. Konular arasında dijital medya kullanımı, kimlik oluşumu, göç ve yerinden edilme, toplumsal cinsiyet ve kesişimsellik, duygu sosyalleşmesi, dil ve ahlaki gelişim ile alandaki yenilikçi araştırma yöntemleri yer almaktadır. Derste iş birliğine dayalı öğrenme, tartışma, eğitsel oyunlar, ders anlatımı, gözlem, problem çözme, okuma ve sosyal etkinlikler gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Derse Genel Bakış | ||
2) | Gelişim Psikolojisinde Güncel Konulara Giriş | ||
3) | Dijital Medya ve Çocuk Gelişimi | ||
4) | Ergenlerin Çevrimiçi Alışkanlıkları ve Kimlik Oluşumu | ||
5) | Göç, Yerinden Edilme ve Gelişme | ||
6) | Duygusal Sosyalleşme ve Aile Dinamikleri | ||
7) | Cinsiyet, Gelişim ve Kesişimsellik | ||
8) | Ara sınav | ||
9) | Küresel Çocukluklar ve Karşılaştırmalı Perspektifler | ||
10) | Gelişim Psikolojisinde Erişimi Zor Nüfus Gruplarının Araştırılması | ||
11) | Gelişimsel Araştırmada Katılımcı ve Yorumlayıcı Yöntemler | ||
12) | Dil Gelişimi | ||
13) | Kişiliğin Gelişimi | ||
14) | Ahlaki Gelişim |
Ders Notları: | Lifespan Development, Global Edition, 8th edition Published by Pearson (August 12, 2019) © 2020 Denise Boyd & Helen Bee. |
Diğer Kaynaklar: | "." |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | 1 | % 30 |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 5 | 60 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 14 | 14 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. |