ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY3052 | Bilişsel Psikoloji Alanında Okumalar | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HALE ÖGEL BALABAN |
Dersin Amacı: | Biyolojik bir kapasite olarak insan zihni, doğal süreçler yoluyla evrimleşmiş gibi görünmektedir. İnsan zihninin, algı ve duygudan dil ve düşünceye kadar birçok bilişsel bileşeni vardır ve bunların kökleri aslında diğer hayvanlarla da ortaktır. Hepsi doğal seçilimin mi, diğer evrimsel güçlerin mi ürünüdür yoksa bu tür güçlerin ürünü değil midir? Ders zihin felsefesi ve bilişsel bilimdeki bazı önemli konulara evrimsel bir bakış açısı getirir ve gelişmekte olan ancak hızla gelişen evrimsel psikoloji alanına multidisipliner bir giriş sunar. Bu ders boyunca öğrenciler (1) eski insan topluluklarının karşılaştığı uyum sorunlarını keşfedecek (hastalık, açlık, yırtıcı hayvanlar, romantik ilişkiler ve eş seçimi, çocuk bakımı, akrabalık, çatışma ve savaş) (2) bu zorluklarla başa çıkmak için gelişen potansiyel psikolojik ve bilişsel mekanizmaları araştıracak. (3) bu mekanizmaların günümüz yaşamlarında hala insan davranışını nasıl etkileyebileceğini tartışacak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda, öğrencilerin edinimleri bunlardır: • Evrimin temel ilkelerini ve evrimsel psikolojinin kavramsal temellerini doğru bir şekilde tartışmak • Psikolojide evrimsel bir yaklaşım hakkında en sık görülen yanlış anlamaları tanımlamak ve bu yanlış anlamaların evrimsel psikolojiyi nasıl hatalı yansıttığını açıklamak. • Evrimsel psikoloji alanındaki temel kavramları ve tartışmaları anlamak. • Eş bulmayı öğrenmeden ve büyükanne/ büyükbaba olmaya kadar psikolojideki içerik alanlarındaki, evrimsel bir mercekle psikolojideki içerik alanlarına bakmanın buluşsal değerine işaret eden temel araştırma bulgularını özetlemek. • Adaptif psikolojik mekanizmaları çeşitli bağlamlarda yorumlamak ve tartışmak. • “İnsan doğası” dediğimizde ne demek istediğimizi bilişsel psikolojik terimlerle açıklamak. |
1 Giriş ve Ders İşleyişi, Müfredatı Okuma 2 Evrim & Davranış Ders Videoları. 3 Evrimsel Psikolojinin Temelleri 4 Dikkat ve Algıya Evrimsel Bir Bakış 5 Duygu: Evrimleşmiş İç Düzenleyici Değişkenler 6 Evrimsel Olarak Hazırlanmış Öğrenme ve Adaptif Bellek 7 Evrimleşmiş İrrasyonellik: Karar Verme Süreçleri 8 Evrimleşmiş Benzersizlik: Kişilik, Dil ve Kültür 9 Ara Sınav 10 Zihinsel Bozuklukların Evrimsel Kökeni 11 İnsan Romantik İlişkilerine Evrimsel Bir Bakış I 12 İnsan Romantik İlişkilerine Evrimsel Bir Bakış II 13 İnsan Sosyal İlişkisinin Evrimi: Aile, İşbirliği ve Fedakarlık 14 İnsan Sosyal Çatışmasının Evrimi: Rekabet, Saldırganlık ve Savaş |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Derse giriş ve Ders İşleyişi | ||
2) | Evrim ve Davranış | ||
3) | Evrimsel Psikolojinin Temelleri | ||
4) | Dikkat ve Algıya Evrimsel Bakış Açısı | ||
5) | Duygular: Evrimleşmiş İçsel Düzenleyici Değişkenler | ||
6) | Evrimsel Olarak Hazırlanmış Öğrenme ve Adaptif Bellek | ||
7) | Evrimleşmiş İrrasyonellik: Karar Verme Süreçleri | ||
8) | Evrimleşmiş Benzersizlik: Kişilik, Dil ve Kültür | ||
9) | Ara Sınav | ||
10) | Zihinsel Hastalıkların Evrimsel Kökenleri | ||
11) | İnsan Romantik İlişkilerine Evrimsel Bir Bakış Açısı I | ||
12) | İnsan Romantik İlişkilerine Evrimsel Bir Bakış Açısı II | ||
13) | İnsan Sosyal İlişkisinin Evrimi: Aile, İşbirliği ve Fedakarlık | ||
14) | İnsan Sosyal Çatışmasının Evrimi: Rekabet, Saldırganlık ve Savaş |
Ders Notları: | Students are not required to purchase a textbook for this course. The materials required for inclass discussions and homework assignments will be available on Itslearning. Nevertheless, I suggest the following books as complementary material for the lessons: • Evolutionary Psychology: The New Science of the Mind, 6th Edition (David M. Buss) • Evolutionary Psychology, 3rd Edition (Lance Workman & Will Reader) |
Diğer Kaynaklar: | Reading supplemented with powerpoint slides. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 2 | % 0 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 98 | |
Sunum / Seminer | |||
Proje | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | |
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 1 | 2 | |
Toplam İş Yükü | 143 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |