SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC4002 Seminer II Bahar 1 2 2 16
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Prof. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR
Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ
Dersin Amacı: Bu ders, iki dönemlik ileri seviye bir sosyoloji semineridir. Teori, araştırma ve pratiği birleştiren disiplinlerarası bir derstir. Dersin dört temel amacı vardır: (i) çatışma, iktidar ve söylem, dijitalleşme ve değişen çalışma ve yaşam modelleri, barış inşası, sınırlı kaynaklardan kaynaklanan çatışmaların yönetimi, afetler ve pandemiler ile ilgili teori ve araştırmaları sunmak; (ii) sınırlı kaynaklar, küresel göç, aşırılıkçılık, kentsel alanla ilgili meseleler ve çatışma ile bağlantılı olarak ortaya çıkan siyasi hoşnutsuzluğu çatışma bağlamında analiz etmek; (iii) veri analizi ve bir araştırma raporu yazımı için gerekli olan temel nitel ve nicel araştırma meselelerini gözden geçirmek. Bu iki dönemlik ders boyunca, her öğrenci, profesörün gözetiminde, güz döneminde geliştirdikleri araştırma önerisi temelinde kendi özgün araştırmalarını sürdürecektir. Öğrenciler veri toplayacak, nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanarak verileri analiz edecek ve elde ettikleri sonuçları raporlar ve tartışmalar yoluyla paylaşacaklardır. Öğrenciler, kendi seçtikleri bir araştırma konusuyla ilgili ampirik bir çalışma yürütecek, araştırma alanındaki uzmanlarla meseleleri tartışacak, tartışma gruplarında çalışacak, seçilen konular üzerinde tartışmalar yapacak ve sorunlara çözüm arayacaklardır. Araştırma seminerinde, öğrencilere Sosyoloji bölümü programında edindikleri bilgi, beceri ve pratik deneyimi birleştirme fırsatı verilecektir.

Bu ikinci dönemde, öğrenciler çeşitli uygulamalı sosyal araştırma konuları üzerine fikir üretmeye ve araştırma projeleri için veri toplamaya devam edeceklerdir. Dersin teorik kısmında, dijitalleşme çağında güç, söylem ve çatışma, memnuniyetsizlik siyaseti, kentsel alan, pandemiler, kolektif bellek, çatışma ve çatışma çözümü ile ilgili çeşitli spesifik konular ele alınacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Çeşitli toplumsal meseleler, toplumsal siyasi dinamikler ve çatışmalar üzerine teorik perspektifleri anlama
2. Yerel ve küresel düzeyde, dijitalleşme çağında çatışma ve güç meselelerine yönelik farkındalık geliştirme ve bunları seminerlerde tartışma
3. Afet zamanlarında çatışma farkındalığı geliştirme
4. Kolektif bellek, kimlik, güç ve çatışma ilişkilerini anlama
5. Farklı siyasi bağlamlarda siyasi memnuniyetsizliği ve dinamiklerini anlama
6. Küresel eşitsizlikler ve aşırılıkçı ideolojileri çatışma ve barış inşası bağlamında tartışma
7. Farklı toplumlarda siyasi memnuniyetsizliğin kaynaklarını anlama. Bu bağlamda Arap Baharı'nı tartışma
8. Çatışma, değişim, güç ve barışı incelemede nitel ve nicel araştırma tekniklerini uygulama
9. Teorik çerçeve, literatür taraması, veri toplama ve analiz bölümlerini içeren bir proje raporu yazma. Bu rapor öğrenciler tarafından toplanan özgün verilere dayanır
10. Sınıf içi ödevler aracılığıyla eleştirel düşünme ve sunum/konuşma becerileri geliştirme
11. Çeşitli mesleklerdeki işverenler tarafından yüksek değer verilen geniş bir yelpazede aktarılabilir araştırma ve yorumlama becerileri geliştirme

Dersin İçeriği

Ders, üç ana bölümden oluşmaktadır: (i) Çatışma döneminde, çatışma öncesinde ve çatışma sonrasında taraflar arasında anlaşmazlığı önlemenin, barış sağlamanın ve barışı sürdürmenin rolünü kapsayan teorileri ve araştırmaları sunmak; (ii) çatışma öncesi durumu işaret eden psikolojik, sosyo-politik ve belleğe dayalı faktörleri incelemek; Çatışmayı önlemek için faydalanılan, taraflar arasında anlaşmazlığı önleme, barış sağlama ve barışı sürdürme stratejilerini incelemek; (iii) Kısıtlı kaynaklar, küresel göç ve aşırıcılık gibi sorunlara bağlı olarak oluşan siyasi hoşnutsuzluğu çözümlemek ve çatışmaya bağlı olarak ortaya çıkan siyasi hoşnutsuzluğun nasıl idare edildiğini anlamak. Ders ayrıca, öğrenciler tarafından toplanan verilerden faydalanılarak, araştırma taslağı ve tamamlanmış bir araştırma projesi yazmak için gereken bilgi ve becerilerin geliştirilmesine de yoğunlaşmaktadır.

Dersin öğretim yöntemleri anlatım, proje hazırlama, okuma, gözlem, konuk/ uzman daveti, tartışma, saha gezisi ve bireysel çalışma şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon Ders İzlencesinin İncelenmesi • Araştırma raporu ve seminer yazısı yazımı ile ilgili sorunları tartışma. Araştırma projesi yol haritası geliştirmeyi tartışma.
2) Z Jenerasyonu, Değişim, Çatışma ve "Generation Z & The Fast Fashion Paradox", https://www.refinery29.com/en-us/2019/10/8534687/generation-z-fast-fashion-paradox Achterberg, W. (1999). From sustainability to basic income. Planning Sustainability, 128.https://www.pnas.org/content/113/36/10043.full
3) Prekarya ve Z Kuşağı Gouglas, A. (2013). The Young Precariat in greece: What happened to “generation 700 Euros”?. Bhadra, B. (2017). Precarity and surrogacy: The invisible umbilical cord in the digital age. In Precarity within the Digital Age (pp. 31-68). Springer VS, Wiesbaden.
4) Gündelik Hayatta İktidar + Odev 1 Teslimi Araştırma Projesi yol haritası teslimi (Öğrenciler, geçen dönem hazırladıkları araştırma önerisi temelinde, araştırma faaliyetlerini ve görevlerini açıklayan, veri toplama ve analizine odaklanan 3-4 sayfalık bir yol haritası hazırlamalıdır. Bu yol haritası, her bir araştırma görevi için belirlenen teslim tarihlerini de içermelidir.) Smith, P. K., & Hofmann, W. (2016). Power in everyday life. Proceedings of the National Academy of Sciences, 113(36), 10043-10048. Andrejevic, M. (2007).iSpy: Surveillance and power in the interactive era (p. 182). Lawrence: University Press of Kansas
5) Nitel ve nicel metodolojinin gözden geçirilmesi, örnekleme, veri toplama, veri analizi stratejisi Metodolojiye dair ders notları Nitel ve nicel metodolojinin gözden geçirilmesi, örnekleme, veri toplama, veri analizi stratejisi Metodolojiye dair ders notları
6) Afetler ve Toplum Disasters and Social Inequalities How class, and gender structure the disaster experience Reid, M. (2013). Disasters and social inequalities. Sociology Compass, 7(11), 984-997.
7) Ödev 2 Teslim Haftası ve Sözlü Sunumlar Araştırma önerisinin sözlü sunumu ve sınıf içinde geri bildirim (her öğrenci için 10 dakika)
8) Sözlü Sunumlar Araştırma önerisinin sözlü sunumu ve sınıf içinde geri bildirim (her öğrenci için 10 dakika)
9) İktidar ve Söylem Analizi Arribas-Ayllon, M., & Walkerdine, V. (2008). Foucauldian discourse analysis. The Sage handbook of qualitative research in psychology, 91-108.
10) Popülizm, Toplumsal Dinamikler ve Gençlik Populist mobilization: A new theoretical approach to populism. Sociological theory, 29(2), 75-96. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-9558.2011.01388.x
11) Dekonstrüksiyon ve Derrida Derrida's deconstruction as a method of analysis of language. Derrida, J., & Caputo, J. D. (1997). Deconstruction in a Nutshell. New York, NY.http://garyrolfe.net/documents/deconstructioninanutshell.pdf
12) Final Projesi Sunumları Pilot araştırma bulguları ve analizinin sınıfta PPT sunumu. 15 dakikalık sunum ve teori ile yöntem üzerine geri bildirim.
13) Final Projesi Sunumları Pilot araştırma bulguları ve analizinin sınıfta PPT sunumu. 15 dakikalık sunum ve teori ile yöntem üzerine geri bildirim.
14) Final Projesi Sunumları Pilot araştırma bulguları ve analizinin sınıfta PPT sunumu. 15 dakikalık sunum ve teori ile yöntem üzerine geri bildirim.

Kaynaklar

Ders Notları: Course notes are provided on Its-learning library References Other required readings will be uploaded to students via Itslearning. If you cannot access any material, please contact the instructor of the course.
Diğer Kaynaklar: Ders notları Its-learning kütüphanesinde sağlanmaktadır. Referanslar: Diğer gerekli okumalar, öğrencilerle Its-learning üzerinden paylaşılacaktır. Herhangi bir materyale erişim sağlayamazsanız, lütfen dersin öğretim görevlisi ile iletişime geçin.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 2 % 35
Sunum 2 % 25
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 0 % 0
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 5 70
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Sunum / Seminer 2 25 50
Proje 1 100 100
Ödevler 2 10 20
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 1 20 20
Juri 0 0 0
Final 0 0 0
Toplam İş Yükü 400

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 3
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 5
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 5
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 3
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme 4
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 4
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak 3
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 3
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek 3
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. 4
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 5
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek 3