MEKATRONİK MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PHY1002 | Fizik II | Bahar | 3 | 2 | 4 | 7 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. LÜTFİ ARDA |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ÖMER POLAT Prof. Dr. LÜTFİ ARDA Dr. Öğr. Üyesi DOĞAN AKCAN Arş.Gör. MEHMET CAN ALPHAN Arş.Gör. MUHAMMED CEMAL DEMİR Doç. Dr. OZAN AKDOĞAN Prof. Dr. NAFİZ ARICA |
Dersin Amacı: | Electrostatik ve Manyetostatik temellerini tanıtmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1 Yüklü parçacıkların özelliklerini tarif edebilecek ve yüklü parçacıklar arasındaki elektirk kuvvetini formülize edebilecek. Vektör notasyonunu elektrik alanlarına uygulayabilecek. Sürekli yük dağılımlarının elektrik alanını hesaplayabilecek. Bir yük dağılımın oluşturduğu elektrik alan çizgilerini çizebilecek 2 Elektrik akıyı tanımlayabilecek. Gauss Yasasını sürekli yük dağılımlarına uygulayabilecek. Elektrostatik dengedeki iletkenleri açıklayabilecek. 3 Nokta yüklerin ve yük dağılımlarının elektrik potansiyellerini formülize edebilecek. Elektrik alan ve elektrik potansiyel arasındaki ilişkiyi formülize edebilecek. Sürekli yük dağılımlarının elektrik potansiyelini hesaplayabilecek. 4 Farklı kapasitor kombinasyonlarının kapasitanslarını hesaplayabilecek. 5 Direnç, akım ve voltajı tanımlayabilir ve hesaplayabilecek. 6 DC devrelerinin analizini yapabilecek. Kirchoff Kurallarını DC Elektrik devrelerine uygulayabilecek. |
Bu derste, elektrik alan, Gauss Yasası, Elektrik potensiyel, Kapasitans ve dielektrik maddeler, Doğru Akım devreler, ve manyetik alanlar öğretilecek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Elektrik Alanlar, Blm. 23, Elektrik yüklerinin özellikleri, İletken ve yalıtkanlar, Coulomb Yasası, Elektrik Alan | ||
2) | Elektrik Alanlar, Blm. 23, Sürekli Yük dağılımlarının elektrik alanı, elektrik alan çizgileri, Düzgün Elektrik alan içinde yüklü parçacığın hareketi. | ||
3) | Gauss Yasası, Blm. 24, Elektrik Akısı, Gauss Yasası, Gauss Yasasının Uygulamaları. | ||
4) | Gauss Yasası, Blm. 24, Elektrostatik Dengedeki İlektenler, Gauss Yasasının Deneysel Doğrulanması. | ||
5) | Elektrik Potensiyel, Blm. 25, Potensiyel Fark ve Elektrik Potensiyel, Düzgün Elektrik Alan içindeki Potensiyel Farkları | ||
6) | Elektrik Potensiyel, Blm. 25, Nokta yüklerin Elektrik Potansiyeli ve Potansiyel Enerjisi, Elektrik Potansiyelden Elektrik Alanın Hesaplanması. | ||
7) | Elektrik Potensiyel, Blm. 25, Sürekli yük dağılımının Elektrik Potansiyeli, Yüklü İletkenlerin Elektrik Potansiyeli, Millikan Deneyi, Elektrostatik Uygulamaları. | ||
8) | Kapasitans ve Dielektrikler, Blm. 26, Kapasitansın Tanımı, Kapasitans Hesabı, Kapasitörlerin Bağlanması. | ||
9) | Kapasitans ve Dielektrikler, Blm. 26, Dielektrikli Kapasitörlerde Depolanan Enerji, Elektrik Alandaki Elektrik Dipolü. | ||
10) | Kapasitans ve Dielektrikler, Blm. 26, Dielektriklerin Atomik Açıklaması. | ||
11) | Akım ve Direnç, Blm. 27, Elektrik Akımı, Direnç ve Ohm Yasası, | ||
12) | Elektrik Akım Modeli. Direnç ve Sıcaklık, Süperiletkenler, Elektrik Enerjisi ve Güç. | ||
13) | Doğru Akım Devreleri, Blm. 28, Electromotor Kuvveti, Seri ve Paralel Bağlı Dirençler. | ||
14) | Kirchhoff Kuralları, RC Devreleri, bir kapasitörün yüklenmesi ve boşaltılması, galvanometre, ampermetre, voltmetre |
Ders Notları: | 1) Physics for Scientists and Engineers, 9th Edition (2014) by John W. Jewett, Jr. and Raymond A. SERWAY, BROOKS/COLE CENGACE learning. 2) Young & Freedman’s University Physics 14th edition |
Diğer Kaynaklar: | 1) Physics for Scientists and Engineers, eighth editions (2010) by John W. Jewett, Jr. and Raymond A. SERWAY, BROOKS/COLE CENGACE learning. 2) Physics for Scientists and Engineers with Modern Physics, sixth editions (2006) by Raymond A. SERWAY and John W. Jewett, Jr., Brooks/Cole- Thomson Learning. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | 7 | % 15 |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | 5 | % 20 |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 45 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Laboratuvar | 7 | 3 | 21 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 5 | 1 | 5 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 170 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, Fen Bilimleri ve Mekatronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 5 |
2) | Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | 5 |
3) | Karmaşık mekatronik sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | 3 |
4) | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
5) | Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlar ve yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | 4 |
6) | Mekatronik Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır. | 1 |
7) | İngilizce ve Türkçe (eğer Türk vatandaşı ise) sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde Ingilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanir; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır. | 1 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olur. | 1 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci sahibidir; Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgilidir. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | |
11) | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Mekatronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |