ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DES2917 Gösterge, İşaret ve İletişim Güz 2 0 2 4
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi RENK DİMLİ ORAKLIBEL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi RENK DİMLİ ORAKLIBEL
Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilerin bugüne kadar içsel olarak temel aldıkları tasarım anlayışlarını sorgulamalarını ve tasarladıkları yeni ürünlerin ya da var olan ürünlerin eleştirisi için vazgeçilmez olan tasarımda anlam kavramını benimsemelerini hedefler.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. İletişim ve göstergebilim teori ve modelleri ile ilgili anlayış geliştirir
2. Okuma materyalleri yazma, anlama ve eleştirel olarak değerlendirme yeteneği geliştirir
3. Analitik düşünme becerisi geliştirir
4. Görsel gösterge sistemlerini kodlama ve çözme yeteneği geliştirir
5. Endüstriyel tasarımın anlambilimsel özelliklerini keşfeder
6. Endüstriyel tasarımın anlambilimsel özelliklerini tasarım süreçlerine uyarlar
7. Tasarım ve kültür üzerine proje geliştirme yetisi kazanır

Dersin İçeriği

Bu deste öğrenciler ürünlere yüklenen anlam ve değerleri farklı açılardan inceler, ürünlerin sosyal, tarihsel ve kültürel bağlamlarda nasıl algılandıkları ve değerlendirildiklerini araştırırlar. Öğrenciler, göstergebilimin başlıca konularını ve tarihini, reklam analizini, ürün anlambilim yazınını, ürün analizini, eleştirel düşünmeyi öğrenir ve bu bilgiyi pratiğe dönüştürme çalışması yaparlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Tanıtımı ve Anlam Üzerine Bir Tartışma Yok
2) Göstergebilimin Temel Kavramları I: Saussure and Peirce Fiske, John (1982) ‘Chapter 3: Communication, Meaning and Signs’, in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 39-63.
3) Göstergebilimin Temel Kavramları II: Kodlar Fiske, John (1982) ‘Chapter 4: Codes’, in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 65-83.
4) Göstergebilimin Temel Kavramları III: Barthes ve Göstergebilim Fiske, John (1982) ‘Chapter 5: Signification’ in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp.: 85-99.
5) Göstergebilimin Temel Kavramları IV: İdeoloji Fiske, John (1982) ‘Chapter 9: Ideology and Meanings’ in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp.: 165-188. Ödev 1 teslimi
6) Nesnenin Göstergebilimi - Barthes Barthes, Roland (1994) ‘Semantics of the Object’, in The Semiotic Challenge, University of California Press, pp.: 179-190. Barthes, Roland (1972) ‘The New Citroen’, in Mythologies, Hill and Wang.
7) Ödev Sunumu: Reklamın Göstergebilimsel Çözümlemesi Sunum hazırlığı
8) Ürün Anlambilimi I – Anlambilim Tasarımda Nasıl Kullanılır? Ödev 2 teslimi
9) Ürün Anlambilimi II – “İletişim Olarak Tasarım” Krippendorff, Klaus; Butter, Reinhart (1984) Product Semantics: Exploring the Symbolic Qualities of Form. Scholarly Commons, pp.: 4-9.
10) Ürün Anlambilimi III – “Tasarım Bir Mesajdır” Krippendorff, Klaus; Butter, Reinhart (2007) Semantics: Meanings and Contexts of Artifacts. In Product Experience, eds. Hendrik N.J. Schifferstein and Paul Hekkert, New York: Elsevier, pp.: 1-25. Ödev 3 teslimi
11) Ürün Anlambilimi IV – Ürün Anlambilimi Üzerine Güncel Tartışmalar Yok
12) Ürün Anlambilim Çalıştayı – Anlambilimi Tasarım Sürecinde Uygulamak Ödev 4 teslimi
13) Ürün Anlambilim Çalıştayı – Anlambilimi Tasarım Sürecinde Uygulamak Çalıştay hazırlığı
14) Ürün Anlambilim Çalıştayı – Anlambilimi Tasarım Sürecinde Uygulamak Çalıştay hazırlığı

Kaynaklar

Ders Notları: 1. Fiske, John (1982) Introduction to Communication Studies. London: Methuen. 2. Barthes, Roland (1994) The Semiotic Challenge. University of California Press. 3. Barthes, Roland (2012) Mythologies. New York: Hill and Wang. 4. Krippendorff, Klaus; Butter, Reinhart (1984) Product Semantics: Exploring the Symbolic Qualities of Form. Scholarly Commons. 8. Krippendorff, Klaus; Butter, Reinhart (2007) Semantics: Meanings and Contexts of Artifacts. In Product Experience, eds. Hendrik N.J. Schifferstein and Paul Hekkert, New York: Elsevier, pp.: 1-25.
Diğer Kaynaklar: 1. Krippendorf, K. (2006). The Semantic Turn: A New Foundation for Design. Boca Raton: Taylor & Francis Group. 2. Silverman, Kaja (1983) ‘From Sign to Subject’, in The Subject of Semiotics, New York: Oxford University Press, pp.: 3-25.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 3 % 55
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Sunum / Seminer 1 2 2
Proje 0 0 0
Ödevler 4 2 8
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 94

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı