ENDÜSTRİYEL TASARIM
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DES1014 Teknik Çizim II Bahar 1 4 3 7
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HANDAN TEMELTAŞ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi MURAD BABADAĞ
Dr. Öğr. Üyesi RENK DİMLİ ORAKLIBEL
Öğ.Gör. INGI FERNANDEZ
Doç. Dr. BİLGEN MANZAKOĞLU
Prof. Dr. HAMİDE ELÇİN TEZEL
Dersin Amacı: Bu ders, öğrencileri ileri düzey teknik çizim sistemleri ve diyagramatik kurallarla tanıştırmayı amaçlamaktadır. Teknik Çizim I'de edinilen temel bilgiler üzerine inşa edilerek, öğrencilerin ölçülendirme, yardımcı görünümler, kesit görünümleri ve perspektif sistemleri konularındaki anlayışlarını ve uygulama becerilerini geliştirmeleri sağlanacaktır. Ders, tasarım konseptlerini ve üretim detaylarını doğru ve profesyonel teknik çizimler aracılığıyla etkili bir şekilde aktarabilmek için gerekli becerilerin kazandırılmasını hedeflemektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Teknik çizim aracılığıyla tasarımı ifade eder.
2. Üretim için gerekli detayları oluşturur.
3. Nesnelerin 2B ve 3B görünümlerini anlar ve oluşturur.
4. Ölçülendirme, ölçeklendirme, dik izdüşüm, kesit ve perspektif görünümleri ilkelerini uygular.

Dersin İçeriği

Ders, teknik çizim ilkelerinin pratik uygulamasına odaklanarak, öğrencilerin hassas ve profesyonel teknik çizimler oluşturma becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Konular arasında dik izdüşüm, ölçülendirme, ölçeklendirme ve açıklama notları yer almakta; ayrıca yardımcı görünümler ve kesit görünümleri gibi iki boyutlu ve üç boyutlu görünümlerin oluşturulması bulunmaktadır. Öğrenciler ayrıca, kumpas ve pistole cetvel gibi araçları kullanma becerilerini geliştirirken patlamış ve perspektif çizimler yapmayı da öğreneceklerdir. Ders boyunca, profesyonel üretim standartlarına uygun kapsamlı teknik çizim setleri oluşturulmasına özel bir vurgu yapılmaktadır. Bu temel becerilerin gelişimini desteklemek için dersler, stüdyo çalışmaları ve çizim alıştırmaları entegre bir şekilde yürütülmektedir. Dersin öğretim yöntemleri anlatım, bireysel çalışma, iş birliğine dayalı öğrenme, tartışma, problem çözme ve uygulama şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş. Ders müfredatının gözden geçirilmesi. Dik izdüşüm incelemesi Yok
2) Ölçülendirme Dik izdüşüm ve kesit çalışması
3) Ölçülendirme / Ölçek Ölçülendirme çizim alıştırmaları
4) Ölçülendirme / Ölçek / Kumpas Ölçek ve Ölçülendirme çizim alıştırmaları
5) Paralel Perspektif Ölçek ve Ölçülendirme, Kumpas çizim alıştırmaları
6) Paralel Perspektif Daireler İzometrik çizim alıştırmaları
7) Paralel Perspektif İzometrik daire çizim alıştırmaları
8) Ara Sınav I Sınav hazırlığı
9) Ara Sınav Sorularının Gözden Geçirilmesi, Patlamış Perspektif Çizim I Paralel perspektif çizim alıştırmaları
10) Patlamış Perspektif Çizim II Patlamış Perspektif Çizim Alıştırmaları
11) Teknik Çizim Seti I B Teknik Çizim Seti I A
12) Ara Sınav II Sınav hazırlığı
13) Teknik Çizim Seti I C Teknik Çizim Seti I B
14) Final öncesi çizim alıştırmaları Teknik Çizim Seti I C

Kaynaklar

Ders Notları: -
Diğer Kaynaklar: Critchlow, Keith 2000. Order in Space: A Design Source Book, Thames & Hudson. Gnone, Tommaso 1983. Linea Stile -Disegno Geometrico ,Studio Dal Stiliarchitettonici E Decorativi. O. Ostrowsky; O. 1981. Engineering Drawing for Technicians Şen,İbrahim Z. & Özçilingir, Nail. 2004. Teknik Resim: Tüm Alanlar İçin Temel Bilgiler, De-ha Yayıncılık

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama 12 % 12
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 12 % 18
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 2 % 30
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 5 70
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 3 6
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 12 7 84
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 2 5 10
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak 2
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek 1
4) Endüstri ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak 5
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek 3
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek
13) Tasarım sürecini, bireysel ve ekip olarak planlayabilmek, yönetebilmek ve yürütebilmek.