ENDÜSTRİYEL TASARIM | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
DES1014 | Teknik Çizim II | Bahar | 1 | 4 | 3 | 7 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HANDAN TEMELTAŞ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi MURAD BABADAĞ Dr. Öğr. Üyesi RENK DİMLİ ORAKLIBEL Öğ.Gör. INGI FERNANDEZ Doç. Dr. BİLGEN MANZAKOĞLU Prof. Dr. HAMİDE ELÇİN TEZEL |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencileri ileri düzey teknik çizim sistemleri ve diyagramatik kurallarla tanıştırmayı amaçlamaktadır. Teknik Çizim I'de edinilen temel bilgiler üzerine inşa edilerek, öğrencilerin ölçülendirme, yardımcı görünümler, kesit görünümleri ve perspektif sistemleri konularındaki anlayışlarını ve uygulama becerilerini geliştirmeleri sağlanacaktır. Ders, tasarım konseptlerini ve üretim detaylarını doğru ve profesyonel teknik çizimler aracılığıyla etkili bir şekilde aktarabilmek için gerekli becerilerin kazandırılmasını hedeflemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Teknik çizim aracılığıyla tasarımı ifade eder. 2. Üretim için gerekli detayları oluşturur. 3. Nesnelerin 2B ve 3B görünümlerini anlar ve oluşturur. 4. Ölçülendirme, ölçeklendirme, dik izdüşüm, kesit ve perspektif görünümleri ilkelerini uygular. |
Ders, teknik çizim ilkelerinin pratik uygulamasına odaklanarak, öğrencilerin hassas ve profesyonel teknik çizimler oluşturma becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Konular arasında dik izdüşüm, ölçülendirme, ölçeklendirme ve açıklama notları yer almakta; ayrıca yardımcı görünümler ve kesit görünümleri gibi iki boyutlu ve üç boyutlu görünümlerin oluşturulması bulunmaktadır. Öğrenciler ayrıca, kumpas ve pistole cetvel gibi araçları kullanma becerilerini geliştirirken patlamış ve perspektif çizimler yapmayı da öğreneceklerdir. Ders boyunca, profesyonel üretim standartlarına uygun kapsamlı teknik çizim setleri oluşturulmasına özel bir vurgu yapılmaktadır. Bu temel becerilerin gelişimini desteklemek için dersler, stüdyo çalışmaları ve çizim alıştırmaları entegre bir şekilde yürütülmektedir. Dersin öğretim yöntemleri anlatım, bireysel çalışma, iş birliğine dayalı öğrenme, tartışma, problem çözme ve uygulama şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Giriş. Ders müfredatının gözden geçirilmesi. Dik izdüşüm incelemesi | Yok | |
2) | Ölçülendirme | Dik izdüşüm ve kesit çalışması | |
3) | Ölçülendirme / Ölçek | Ölçülendirme çizim alıştırmaları | |
4) | Ölçülendirme / Ölçek / Kumpas | Ölçek ve Ölçülendirme çizim alıştırmaları | |
5) | Paralel Perspektif | Ölçek ve Ölçülendirme, Kumpas çizim alıştırmaları | |
6) | Paralel Perspektif Daireler | İzometrik çizim alıştırmaları | |
7) | Paralel Perspektif | İzometrik daire çizim alıştırmaları | |
8) | Ara Sınav I | Sınav hazırlığı | |
9) | Ara Sınav Sorularının Gözden Geçirilmesi, Patlamış Perspektif Çizim I | Paralel perspektif çizim alıştırmaları | |
10) | Patlamış Perspektif Çizim II | Patlamış Perspektif Çizim Alıştırmaları | |
11) | Teknik Çizim Seti I B | Teknik Çizim Seti I A | |
12) | Ara Sınav II | Sınav hazırlığı | |
13) | Teknik Çizim Seti I C | Teknik Çizim Seti I B | |
14) | Final öncesi çizim alıştırmaları | Teknik Çizim Seti I C |
Ders Notları: | - |
Diğer Kaynaklar: | Critchlow, Keith 2000. Order in Space: A Design Source Book, Thames & Hudson. Gnone, Tommaso 1983. Linea Stile -Disegno Geometrico ,Studio Dal Stiliarchitettonici E Decorativi. O. Ostrowsky; O. 1981. Engineering Drawing for Technicians Şen,İbrahim Z. & Özçilingir, Nail. 2004. Teknik Resim: Tüm Alanlar İçin Temel Bilgiler, De-ha Yayıncılık |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | 12 | % 12 |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 12 | % 18 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 2 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 5 | 70 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 12 | 7 | 84 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 5 | 10 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 175 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak | 2 |
2) | Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek | |
3) | Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek | 1 |
4) | Endüstri ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek | |
5) | Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek | |
6) | Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması | |
7) | Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak | 5 |
8) | Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek | 3 |
9) | Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak | |
10) | Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak | |
11) | Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek | |
12) | Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek | |
13) | Tasarım sürecini, bireysel ve ekip olarak planlayabilmek, yönetebilmek ve yürütebilmek. |