MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC4904 | Kentsel Konutlaşma | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BELİNDA TORUS |
Dersin Amacı: | Konut, birey için varolmak, aidiyet ve kimlik kazanmak gereksinmelerinin temelini oluşturur. Bu dersin amacı da, öğrenciye, endüstrileşme sürecinde değişen konut tasarım ve üretim biçim ve süreçlerinin kentsel konuta ve konut çevrelerine etkisinin yarattığı toplumsal sonuçları ortadan kaldırmaya ve birey / konut ilişkisini kurmaya yönelik Mimari/mekansal önlemlerin neler olabileceği konusunda bir bakış açısı kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Konut kavramının birey ve toplum için önemini tanımlayabilir 2. Konutun sadece fiziksel bir gereklilik değil yaşamsal önemi olan mekansal bir gereklilik olduğunu ayırdeder 3. Kentsel konut tasarım ve üretiminin tarihsel süreçte değişimini sebep-sonuç ilişkilerini eleştirel bir bakışla irdeler, 4. Türkiye'de konutun değişimini açıklayabilir 5. Kentsel konut üretim sürecinin bileşenlerini ayırdedebilir. |
Ders,ev ve konut kavramları üzerine tartışma; Ev,yuva, konut ve kitlesel konut kavramları; Konut'un birey ve toplum için önemi; Tarihsel ve çağdaş örneklerle kentsel konut üretiminin değişiminin analizi konularını kapsamaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Giriş Konut ve konut toplulukları ile ilgili temel kavramlara giriş. | ||
2) | Konut Formu ve Kültür ilişkisi üzerine tartışmalar | ||
3) | Endüstrileşme ve Kent: Konut sorunu ve çözümleri, İlk Toplu Konut Örnekleri: Bye-law Konutları | ||
4) | Endüstrileşen kentin Konut Sorununa Alternatif Çözümler | ||
5) | II. Dünya Savaşı Sonrası Toplu Konut örnekleri ve le Corbusier'nin yeni yerleşim biçimi önerileri | ||
6) | F.L.Wright'ın Broadacre yerleşim anlayışı ve yeni Dünya'nın banliyö gelişmeleri | ||
7) | ARA SINAV | ||
8) | Yüksek ve Yoğun Toplu konut çözümleri ve sorunları | ||
9) | Modernizmin sonu,Pruit İgoo ve Yeni konut anlayışı: Kentsel Köy | ||
10) | Konut Çözümünde Modern sonrası pratikler | ||
11) | Az Gelirliler için Konut çözümleri:Kendi evini yapana yardım; Hasan Fathy ve Gelenek, Kimlik. | ||
12) | Türkiye'de Konut Gelişmeleri: Toplu Konut ve Kapalı konut çevreleri | ||
13) | İstanbul ve Gayrimenkul Yatırım Ortaklıkları | ||
14) | Final Sınavı için Tekrar |
Ders Notları: | Readings will be given on weekly basis. |
Diğer Kaynaklar: | - Alexander, C. (1977). A Pattern Language, Oxford Press. Www.Patternlanguage.Com - Arets, W. M. J. (2007). Collective Housing: A Manual. Actar - Eldem, S. H. (1994). Boğaziçi Yalıları II – Anadolu Yakası, Istanbul: Vehbi Koç Vakfı - French, H. (2006) New Urban Housing, Laurence King Publications - Goodchild, B. (1997) Housing And The Urban Environment,Blackwells - Güzer,A. (2002) Konut Üzerine Denemeler, Mimarlar Derneği, Ankara. - Hamdi, N. (1990). Housing Without Houses: Participation, Flexibility, Enablement. London: Intermediate Technology Publications - Lawrence,R, (1987) Housıng, Dwellıngs And Homes: Design Theory, Research And Practice, John Wiley&Sons,Uk - Marcus, C. C. (1995). House as a Mirror of Self, Exploring the Deeper Meaning of Home, Conari Press, CA - Norberg-Schulz, C.(1993) The Concept Of Dwellıng, On The Way To Figurative Architecture, Rizzoli International Pubs, Inc., New York - Rapoport, A. (1977). House Form and Culture. New Jersey: Englewood Cliffs, Prentice Hall - Teige, K. (2002). Minimum Dwelling, MIT Press - Rowe, P. (1995) Modernity And Housing, Mıt Press - Sherwood,R.(2001) Modern Housing Prototypes,Harward Univrsity Press - Towers,G. (2005) An Introduction To Urban Housing Design At Home In The Cıty, Architectural Pres, Elsevier, Oxford - Zhou, J.(2005) Urban Housing Forms, Architectural Press -Bozdoğan,S.(2002) Modernizm Ve Ulusun İnşaası; Erken Cumhuriyet Türkiye’sinde Mimari Kültür, Metis Yayınları, İstanbu |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | 2 | % 30 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. |