İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC3926 Koruma ve Restorasyon Güz 1 2 2 4
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. MELTEM VATAN
Dersin Amacı: Bu ders koruma ve restorasyon konusunda duyarlılık sağlayacak genel bilgileri içerir. Bu amaç için Türkiye ve yurt dışındaki uygulama örnekleri tartışılır. Kuram -kılgı arasındaki çelişkiler sorgulanır.
Öğrencinin bu tartışmalara aktif katılımı beklenir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. “Kültürel miras” ve “Doğal Miras” kavramlarını tanımlamak,
II. Kültürel mirasın değerlerinin anlaşılmasını sağlamak,
III. Çevresel ölçekteki mimari mirasın niteliklerini tanımlamak,
IV. İnsan faktörü bağlamında “koruma” ve “restorasyon” kavramlarını tartışmak,
V. Çağdaş uluslararsı Kkoruma kuramsal yaklaşımlarını değerlendirmek,
VI. Çeşitli Avrupa ülkelerindeki koruma yaklaşımlarını değerlendirmek,
VII. Bu bilgileri Türkiye ölçeğinde tartışmak,
VIII. Edinilen bu bilgileri somut bir örnek üzerinde sınamak,
IX. Bu tartışmanın sonuçlarını çağdaş koruma kuramları çerçevesinde değerlendirmek.

Dersin İçeriği

Bu derste şu soruların yanıtı aranmaktadır:
* Neyi koruyoruz?

* Neden koruyoruz?

* Nasıl koruyoruz?

* Kimin için koruyoruz?

Bu tartışmalar tüm dünyadan koruma uygulaması örnekleri bağlamında tartışılmaktadır.


Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş ve bilgilendirme
2) Kültürel Miras nedir?
3) Niye koruyoruz? Kültür ve doğa varlıklarının değerleri
4) Nasıl koruyoruz? Önerilen kitapları okumak
5) Örnekler ve tartışma Okuma
6) Ara sınav Tartışılan konuları çalışmak ve verilen kaynakçanın okunması
7) Arazi çalışması
8) Arazi çalışması
9) Koruma uygulamalarının tartışılması
10) Koruma kuramsal yaklaşımları
11) Ara sınav Tartışılan konuları çalışmak ve verilen kaynakçanın okunması
12) Koruma kuramsal yaklaşımları
13) Koruma kuramsal yaklaşımları ve Türkiye
14) Koruma kuramsal yaklaşımları ve Türkiye'deki ilgili kurumlar
15) Sınava hazırlık
16) Final sunumların tartışılması

Kaynaklar

Ders Notları: AHUNBAY, Zeynep (1996), Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayınevi ASATEKİN, Gül (2004), Kültür ve Doğa Varlıklarımız Neyi, Niçin, Nasıl Korumalıyız, Ankara:T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı DÖSİM Basımevi ASATEKİN, Gül (1995), Kültür Varlıklarının Korunması ve Mimarlıkta Uzmanlaşma, Mimarlık, V.265, pp.12-13 BİNAN, Can (1999), Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğünden Günümüze Düşünsel Gelişmenin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul: YTÜMF Yayını BRIGGS, Martin S. (1952), Goths and Vandals: A Study of the Destruction Neglect and Preservation of Historical Buildings in England, London: Constable Publishers BRUZZKUZZ, E. (1972), Prerequisites for Preservation of Historic Urban Quarters, Jeruselam: Ministry of Interior ECO, Umberto (1999), Ortaçağ Estetiğinde Sanat ve Güzellik, Can Yayınevi, İstanbul ERDER, Cevat (1971), Tarihi Çevre Kaygısı, METU, Ankara ERDER, Cevat (1975), Tarihi Çevre Bilinci, METU, Ankara ERDER, Cevat (1986), Our Cultural Heritage: From Consciousness to Conservation, Paris:UNESCO FEILDEN, Bernard M. & JOKILEHTO, Jukka (1998), Management Guidelines for JOKILEHTO, J. (1999), A History of Architectural Conservation, Boston:Butterworth-Heinemann KAIN, R. (ed) (1981), Planning for Conservation, London:Mansel KUBAN, Doğan (1991), Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu-Kuram ve Uygulama, İstanbul: Yem Yayınevi Carta Del Restauro Venice Charter Amsterdam Declaration Nara Declaration Sofia Declaration rs on Conservation
Diğer Kaynaklar: ASATEKİN, Gül (1995), Türkiye’de Kuram-Kılgı İlişkilerin 1: Restorasyon Teriminin Yüklendiği Yeni Anlam, Mimarlık, V.261, pp.66-69 ASATEKİN, Gül (1995), Türkiye’de Kuram-Kılgı İlişkilerin 2: Koruma İmar Kısıtları ile Biçimlenen Yeni Mimarlığımız, Mimarlık, V.262, pp.22-24 ASATEKİN, Gül (1997), Türkiye’deki Koruma Söylemine Aykırı Sorular, Ege Mimarlık, V.97/1-22, pp.46-47 ASATEKİN, Gül & MADRAN Emre (1988), Kuşadası Sağlıklaştırma-Yenileme Projesi, Mimarlık, V. 88/2, pp.52-55 BULLOCK, Obin (1966), The Restoration Manual, An Illustrated Manual to the Restoration and Preservation of Old Buildings, Connecticut CESCHI, Carlo (1970), Storia Teoria del Restauro, Roma:Bulzoni COUNCIL OF EUROPE (1963), The Preservation and Development of Ancient Buildings and Historical or Artistic Sites, Strasbourg ECO, Umberto (1991), Günlük Yaşamdan Sanata, İstanbul: Adam Yayınevi ECCO Congress (1997), The Conservator Restorers Professional Activity and Status and its Responsibility Towards Cultural Heritage, Florence World Cultural Heritage Sites, Rome: ICCROM FITCH, T.M. (1976), Historic Preservation: Curatorial Management of the Built World, New York: McGraw Hill Book Co. GROMLICH, Bonnie F. (1990). Design Guidelines for Historic Districts. HIGHFIELD, David. ( 1991). The Construction of New Buildings Behind Historic Facades .

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 12 % 10
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 2 % 10
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 2 % 40
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 12 36
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması 2 6
Sınıf Dışı Ders Çalışması 9 11
Sunum / Seminer 1 3
Proje
Ödevler
Küçük Sınavlar
Ara Juri
Ara Sınavlar 2 6
Rapor Teslimi
Juri
Final 1 3
Toplam İş Yükü 65

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilecek,
2) Gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde toplanan veriyi analiz edebilecek, farklı bilgi ve düşüncelerle sentezleyebilecek ve bunları yaratıcı mekânsal çözümler üretmek üzere kullanabilecek,
3) Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilecek,
4) İç mimarlık alanının gerektirdiği çizim ve sunum teknolojilerinden en az bir tanesi yetkin olarak kullanabilecek,
5) İç mimarlık alanında yürüttüğü tasarım, uygulama ve araştırma calışmalarını raporlama, sunma ve bunları uzman yada uzman olmayan kişilere görsel, yazılı yada sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru biçimde aktarma yetkinliğini kazanabilecek,
6) İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini ve evrensel tasarım ilkelerini benimseyip ön planda tutacak,
7) Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olabilecek,
8) İç mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslar arası değerlerin farkında, gelişmeleri takip eden ve bu alanlardaki etik ve estetik konularda bilgi sahibi olacak,
9) İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemelere, standartlara ve ilkelere hâkim; ve mesleki etik, görev ve sorumluluklarının farkında olabilecek,