MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC4002 | Bitirme Projesi | Bahar | 2 | 6 | 5 | 10 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MELEK ELİF SOMER |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. SEMA ESEN SOYGENİŞ Doç. Dr. BÜLENT ONUR TURAN Öğ.Gör. ERTUĞRUL MORÇÖL Dr. Öğr. Üyesi ALİ ÇİÇEK Öğ.Gör. SITKI AHMET ERGELEN Dr. Öğr. Üyesi MEHMET TANSU ACIMERT Doç. Dr. MURAT DÜNDAR Öğ.Gör. MAAN CHIBILI Öğ.Gör. BOĞAÇHAN DÜNDARALP Öğ.Gör. İLHAN AYDIN MELTEM Doç. Dr. AYŞE İREM KIRIŞ |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencileri gerçek çalışma koşullarına uyum gösterebilecek mimar adayları olarak hazırlamaktır. Mimarlık eğitimi kapsamında gerçekleşen bu son proje dersi kapsamında öğrencilerin eğitimin ardından çalışma hayatında karşılaşabilecekleri büyük ölçekli bir proje çalışması gerçekleştirilir. Ders kapsamında kentsel önemi olan, işlevsel ve strüktürel olarak “mimarlık ve kent" bağlamında karmaşık bir mimari tasarım projesi öğrencilerin kavram, tasarım ve sunum konularında mimari tasarım yeterliliğini ölçer. Proje tasarımı, geliştirilmesi ve sunumunu içeren çalışmanın güncel, dijital araçların ve çağdaş tasarıma yönelik arayüzlerin kullanılmasıyla tasarımın geliştirilmesi beklenir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; -Açık ve kesin soru sorabilme, bilgiyi soyut fikirler ile kullanabilme, farklı görüşleri dikkate alabilme, nedenleri açıklayarak sonuçlara varabilme, anlamlı kriter ve standartlara alternatifleri test edebilme becerisi -Uygun sunum medyaları- geleneksel eskizden dijital teknolojilere-gerekli biçimsel elemanları, programlamadan tasarım sürecine kullanabilme becerisi -Tasarım süreci ve mimarlık bütününde uygun bilgiyi toplama, değerlendirme, tespit ve uygulama ve karşılaştırmalı değerlendirme becerisi -Geniş perspektif içinde farklı birey ve kültürleri karakterize eden gereksinimleri, değerleri, davranış normlarını, fiziksel, sosyal ve mekansal örüntüleri ve bunların mimarın sorumluluk ve ve sosyal rolleri üzerindeki etkisini anlama - |
Kent içinde yer alan, karmaşık fonksiyonel ve stürüktürel problemleri barındıran bir proje konusunun, kavramsal düzeyde ana fikrin ifade edilmesinden, teknik problemlere çözüm getirilmesi aşamasına dek tasarlanması, projenin geliştirilmesi ve sunulması. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Projeye giriş ve alan gezisi | Proje alanı ve konusu üzerine ön araştırmalar | |
2) | Tasarım senaryosu ve konseptin geliştirilmesine yönelik çalışmalar | Tasarım senaryosu ve konseptin geliştirilmesine yönelik çalışmalar | |
3) | Tasarım senaryosu ve konseptin geliştirilmesine yönelik çalışmalar | Tasarım konseptine yönelik çizimler ve maket üzerine çalışmalar | |
4) | Tasarım senaryosu ve konseptin geliştirilmesine yönelik çalışmalar | Tasarım konseptine yönelik çizimler ve maket üzerine çalışmalar | |
5) | Değerlendirme Jürisi | ||
6) | Mimari tasarım projesinin geliştirilmesi | Tasarım konseptine yönelik çizimler ve maket üzerine çalışmalar | |
7) | Mimari tasarım projesinin geliştirilmesi | Tasarım konseptine yönelik çizimler ve maket üzerine çalışmalar | |
8) | Mimari tasarım projesinin geliştirilmesi | Tasarım konseptine yönelik çizimler ve maket üzerine çalışmalar | |
9) | Ara Jüri | ||
10) | Mimari tasarım projesinin geliştirilmesi | Tasarıma yönelik çizimler ve maket üzerine çalışmalar | |
11) | Mimari tasarım projesinin geliştirilmesi | Tasarıma yönelik çizimler ve maket üzerine çalışmalar | |
12) | Mimari tasarım projesinin geliştirilmesi | Tasarıma yönelik çizimler ve maket üzerine çalışmalar | |
13) | Ön jüri teslimi, Mimari tasarımın geliştirilmesi | Proje sunumu üzerine çalışmalar | |
14) | Mimari tasarımın geliştirilmesi | Proje sunumu üzerine çalışmalar | |
15) | Final Jürisi |
Ders Notları: | Architecture Ebook Metric Handbook Plan, 2006 Oxford; Boston: Architectural Press. Chiara J., Crosbie, M., 2001, Time-Saver Standards for Building Types, McGraw Hill. Neufert, E., 2000, Architects’ Data, Blackwell Science. Neufert, E., 1974, Yapı Tasarım Bilgisi, ARP Yayınları, Ankara. Bell, V. B. and Rand, P. (2006). Materials for Architectural Design. Laurence King Publishing. Buchwald, E. (Eds.) (2003). Toward the Livable City. Milkweed Editions. De Chiara, J. (1929). Time-saver standards for building types. New York: McGraw-Hill. Jodidio, P. (2010). Public Architecture Now!. Taschen. Jeong, J. (Eds.) IAC International architecture competition. Seoul: CA Press. https://www.archdaily.com/ https://www.dezeen.com/ Kaynaklar konuya ve alana göre izlencelerde güncellenerek verilmektedir |
Diğer Kaynaklar: | Architecture Ebook Metric Handbook Plan, 2006 Oxford; Boston: Architectural Press. Chiara J., Crosbie, M., 2001, Time-Saver Standards for Building Types, McGraw Hill. Neufert, E., 2000, Architects’ Data, Blackwell Science. Neufert, E., 1974, Yapı Tasarım Bilgisi, ARP Yayınları, Ankara. Bell, V. B. and Rand, P. (2006). Materials for Architectural Design. Laurence King Publishing. Buchwald, E. (Eds.) (2003). Toward the Livable City. Milkweed Editions. De Chiara, J. (1929). Time-saver standards for building types. New York: McGraw-Hill. Jodidio, P. (2010). Public Architecture Now!. Taschen. Jeong, J. (Eds.) IAC International architecture competition. Seoul: CA Press. https://www.archdaily.com/ https://www.dezeen.com/ and additionally sources related to the design problem and proposed site |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 12 | % 30 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 0 | % 0 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Ara Juri | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 2 | 24 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 12 | 6 | 72 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 13 | 130 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 8 | 16 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 250 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 5 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 5 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | 3 |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 3 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | 5 |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | 3 |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 3 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 3 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | 5 |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 5 |