MİMARLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC4001 Mimari Tasarım V Güz 2 6 5 10
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. SİNEM KÜLTÜR
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. SEMA ESEN SOYGENİŞ
Doç. Dr. MEHMET BENGÜ ULUENGİN
Doç. Dr. EMİNE ÜMRAN TOPÇU
Dr. Öğr. Üyesi ALİ ÇİÇEK
Öğ.Gör. SITKI AHMET ERGELEN
Dr. Öğr. Üyesi MEHMET TANSU ACIMERT
Doç. Dr. MURAT DÜNDAR
Öğ.Gör. MAAN CHIBILI
Doç. Dr. BÜLENT ONUR TURAN
Öğ.Gör. BOĞAÇHAN DÜNDARALP
Doç. Dr. AYŞE İREM KIRIŞ
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, gerçek dünyada faaliyet göstermek için kişisel görüş ve etik kurallar oluşturabilecekleri güvenli bir ortamı teşvik etmek için öğrencilerin teknoloji, etik, sürdürülebilirlik gibi karmaşık konularla mimari tasarımdaki yetkinliklerini geliştirmektir. Ders aynı zamanda çağdaş binaların genellikle birçok disiplinden profesyoneller arasındaki işbirliğinin sonucu olduğunu ve mimarideki yetkinliğin mimarının bu profesyonellerle ne kadar iyi işbirliği yapabileceği ile belirlenebileceğini açıklamaya çalışır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- Karmaşık bir mimari problemi tartışmak
- Çağdaş teknoloji ve modern yapı malzemelerinin yapılı çevreyi oluşturmadaki anlamını göstermek
- Tasarım ve bağlam arasındaki ilişkiyi formüle edebilmek
- Değişen koşulları yorumlama becerisini kazanmak ve bunları mimari proje olarak sentezleyebilmek
- Mimarlığa çok disiplinli bir bakış açısıyla statik, mekanik, akustik, yangın güvenliği ve diğer teknik konuları entegre edebilmek
- Mimari çözümleri uygun sunum teknikleri ile ifade edebilmek

Dersin İçeriği

Ana fikrin kavramsal düzeyde sunumundan dijital araçlar ve diğer çağdaş tasarım medyalarını kullanarak tasarımın geliştirilmesine kadar, kentsel bağlamda karmaşık işlevsel ve yapısal sorunları olan bir projenin tasarımı, geliştirilmesi ve sunumu.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) - Giriş - Tasarım Probleminin Açıklaması - Arazinin Mevcut Analitik Çalışmalarının Tartışılması - Arazi Gezisi
2) - Arazi Analiz Çalışmaları - Senaryo ve Tasarım Konseptinin Geliştirilmesi
3) - Senaryo ve Tasarım Konseptinin Geliştirilmesi
4) - Projenin Geliştirilmesi
5) ÖN JÜRİ
6) - Projenin Geliştirilmesi
7) - Projenin Geliştirilmesi
8) - Projenin Geliştirilmesi
9) ARA JÜRİ
10) - Projenin Geliştirilmesi
11) - Projenin Geliştirilmesi
12) - Projenin Geliştirilmesi
13) - Final Öncesi Teslimi - Projenin Geliştirilmesi (Temsil Tekniklerine Odaklanma)
14) - Projenin Geliştirilmesi (Temsil Tekniklerine Odaklanma)

Kaynaklar

Ders Notları:
Diğer Kaynaklar: Architecture Ebook Metric Handbook Plan, 2006 Oxford; Boston: Architectural Press. Chiara J., Crosbie, M., 2001, Time-Saver Standards for Building Types, McGraw Hill. Neufert, E., 2000, Architects’ Data, Blackwell Science. Neufert, E., 1974, Yapı Tasarım Bilgisi, ARP Yayınları, Ankara. Bell, V. B. and Rand, P. (2006). Materials for Architectural Design. Laurence King Publishing. Buchwald, E. (Eds.) (2003). Toward the Livable City. Milkweed Editions. De Chiara, J. (1929). Time-saver standards for building types. New York: McGraw-Hill. Jodidio, P. (2010). Public Architecture Now!. Taschen. Jeong, J. (Eds.) IAC International architecture competition. Seoul: CA Press. https://www.archdaily.com/ https://www.dezeen.com/

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Laboratuar 0 % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 10 % 35
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri 1 % 20
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 8 96
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 1 4 4
Sınıf Dışı Ders Çalışması 28 4 112
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 10 1 10
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 1 8 8
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 250

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. 5
2) Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. 5
3) Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. 3
4) Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. 3
5) Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. 5
6) İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. 3
7) Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. 3
8) Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir 3
9) Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. 5
10) Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. 5