|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Oryantasyon |
|
2) |
Tarihsel yaklaşım. Yapı mühendisliğinin temel kavramlarının tanıtılması. Güz yarıyılı değerlendirmesi. Mesnet tipleri ve mafsallar. Basit mesnetli tek açıklıklı, çok açıklıklı (sürekli) kirişlerin analizi. İç kuvvet diyagramlarının çizimi. |
|
3) |
Kiriş ve çerçevelerin “eksenel kuvvet”, “kesme kuvveti”, “eğilme momenti” diyagramlarının çizilmesi. Maksimum ve minimum değerlerin yerini bulma. “Elastik eğri”, “bükülme noktası” ve “destek momentleri”nin değerlendirilmesi |
|
4) |
Kiriş ve çerçevelerin “eksenel kuvvet”, “kesme kuvveti”, “eğilme momenti” diyagramlarının çizilmesi. Maksimum ve minimum değerlerin yerini bulma. “Elastik eğri”, “bükülme noktası” ve “destek momentleri”nin değerlendirilmesi |
|
5) |
Sabit ve statikçe belirli kafes kirişlerin analizi. Kafeslerin sabitliği ve statikçe belirliliği. Düğümlerde kuvvet dengesi yöntemi (düğüm dengesi) ve kesit alma yöntemi ile kafes sistem çözümleri. İki ve üç (uzay) boyutlu kafes kirişlerin maliyet etkinliği. Uzun açıklıklı kafes çatı örnekleri. |
|
6) |
Kemerlere genel bakış. Tarihsel inceleme. Ankastre mesnetli kemerler, iki mafsallı ve üç mafsallı kemerler. Üç mafsallı kemerlerde eğilme momentleri, kesme kuvvetleri ve eksenel kuvvetler. Kemer yapımında mukavemeti yüksek malzemeler. Kafes elemanlarından yapılmış kemerler. |
|
7) |
Yapısal bir eleman olarak kablo. Eksenel kuvvetler olarak çekme ve basınç. Kablo destekli çatı yapısı. Kabloda rijitleşme davranışı. Asma köprüler. “Eğik kablo askılı” ve “asma" köprülerin açıklıklarının karşılaştırılması. Kablo yapılarında kullanılan özel tip çeliğin mekanik özellikleri. Kablo sorunlarının karşılaştırmalı örnekleri. |
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Basit destekli ve ankastre kirişlerde eğilme. "Moment-alan" teoremlerinin yöntemi. |
|
10) |
Yapısal olarak hiperstatik tek açıklıklı ve sürekli kirişlerin süperpozisyon yöntemiyle analizi. |
|
11) |
Deplasman esaslı yöntemlerle kirişlerin analizi. Sürekli kirişlerin çözümünde “Moment Dağılımı” yönteminin uygulanması. |
|
12) |
Moment dağılım yöntemiyle çözülmüş sürekli kiriş örnekleri. |
|
13) |
Moment dağılım yöntemiyle çözülmüş sürekli kiriş örnekleri. |
|
14) |
Moment dağılım yöntemiyle çözülmüş sürekli çerçeve örnekleri. Basınç elemanlarının analizi, burkulma teorisi. Uç mesnet mekanizmasına göre burkulma. Depreme dayanıklı yapıların tasarım ilkeleri. Betonarme döşeme tasarım ilkeleri. |
|
Ders Notları: |
|
Diğer Kaynaklar: |
• Structural Analysis, R. C. Hibbeler
• Statics and Mechanics of Materials, R. C. Hibbeler
• Engineering Mechanics: Statics, R. C. Hibbeler
• Mechanics of Materials, An introduction to Engineering Technology, Parviz Ghavami
• Elementary Structures for Architects and Builders, R. E. Shaffer
• Engineering Mechanics: Statics and Dynamics , Anthony Bedford, Wallace Fowler
• The Structural Basis of Architecture, Bjorn N. Sandaker, Arne P. Eggen, Mark R. Cruvellier. Routledge
• Simplified Engineering for Architects and Builders, James Ambrose, Harry Parker
• Static and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, B. Onouye, K. Kane |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. |
3 |
2) |
Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. |
2 |
3) |
Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. |
|
4) |
Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. |
|
5) |
Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. |
2 |
6) |
İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. |
|
7) |
Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. |
|
8) |
Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir |
|
9) |
Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. |
5 |
10) |
Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. |
2 |