|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş; yapı teknolojisi, yapım yöntemleri, yapı performansı, deprem için kentsel dönüşümde Türkiye'nin bilim ve teknoloji politikası, yapı yaşam döngüsü, farklı mimari tasarım aşamalarında mimari çizimler.
Stüdyo Çalışması: Yapı Yaşam Döngüsü Oluşturma |
|
2) |
Yapı malzemeleri; malzeme bilimi, malzeme teknolojisi, yapısal bütünlük, mimari malzemelerin yenilikçi kullanımları.
Stüdyo Çalışması: Malzemeler |
|
3) |
Yapılar; yapısal bütünlük, yapı yükleri, taşıyıcı sistemler, denge, stabilite, dayanım, gerilimler, yapılarda yapı elemanı çeşitleri.
Stüdyo Çalışması: Yapısal elemanlar |
|
4) |
Kazı ve Bina Uygulaması; şantiye, zemin türleri, zemin etüt yöntemleri ve raporu, şantiye hazırlığı; bir binanın toprağa uygulanması.
Stüdyo Çalışması: Makette zemin hazırlığı |
|
5) |
Temeller; temellerin sınıflandırılması, yüzeysel temeller, derin temeller, tekil, sürekli, radye, kazıklı temeller, istinat duvarları, drenaj; depreme dayanıklı çağdaş binalar için teknoloji öngörüsü ve tahmini.
Stüdyo Çalışması: Temel maketi |
|
6) |
Döşemeler; döşemelerin yenilikçi bir sınıflandırması, döşeme açıklıkları, yapım yöntemleri, döşeme strüktürü, döşeme katmanları, döşeme kaplamaları.
Stüdyo Çalışması: Zemin döşemesi maketi |
|
7) |
Dikey Sirkülasyon Sistemleri; yürüyen merdivenler, rampalar ve asansörler, merdivenler, merdiven yapım sistemleri, merdiven tasarımı, merdivenlerin sınıflandırılması, performans gereksinimleri, merdiven kaplamaları.
Stüdyo Çalışması: Merdiven maketi |
|
8) |
Arasınav |
|
9) |
Dış Duvarların Strüktürü; dış duvar türleri, dış duvarların yenilikçi bir sınıflandırması, dış duvar yapıları, duvar açıklıkları.
Stüdyo Çalışması: Duvar maketi |
|
10) |
Dış Duvarların Katmanları; dış duvar çeşitleri, dış duvarların sınıflandırılması, dış duvar katmanları, duvar yapı malzemeleri, ahşap, beton, cam, alçı, plastik, metal ve kompozit duvarlar.
Stüdyo Çalışması: Dış duvar katman maketi |
|
11) |
Pencereler ve Kapılar; açıklıkların tasarım kararları, pencere ve kapı tasarımındaki ilkeler, performans gereksinimleri, pencere ve kapıların sınıflandırılması, pencere ve kapılar ile ilgili terimler, kapı ve pencere ürünleri, çağdaş binalar için yeni pencere geliştirme, yenilikçi güneş kontrol sistemleri.
Stüdyo Çalışması: Pencere ve kapı maketi |
|
12) |
Çatı strüktürü; çatıların işlevleri, çatıların sınıflandırılması, çatıların performansı, çatıların yapımı, çatı strüktürü.
Stüdyo Çalışması: Çatı strüktürü maketi |
|
13) |
Çatı Katmanları; çatıların işlevleri, çatıların performansı, çatı katmanları, yağmur suyu drenajı, çatı bileşenleri, çatı kaplamaları.
Stüdyo Çalışması: Çatı katmanları maketi |
|
14) |
İç Bölmeler; iç bölme türleri, iç bölmelerin sınıflandırılması, strüktürü ve katmanları.
Stüdyo çalışması teslimi |
|
Ders Notları: |
|
Diğer Kaynaklar: |
Pete Silver and Will McLean, Introduction to Architectural Technology, Laurence King Publishing, 2008.
Richard Weston, Materials, Form and Architecture, Laurence King Publishing, London, 2003.
Cemil Gerçek, Yapıda Taşıyıcı Sistemler, Yaprak Kitabevi, Ankara, 1979.
Joseph Lim, Eccentric Structures in Architecture, Bis Publishers, Amsterdam, 2010.
Güner Selçuk, Yüksel Abdurrahim, Yapı Teknolojisi I-II, Aktif Yayınevi, Ankara, 2001.
Watts Andrew, Modern Construction Handbook, Springer – Verlag/Wien, Austria, 2001.
Allen Edward, Iano Joseph, Fundamentals of Building Construction: Materials And Methods, John Wiley&Sons Inc., 2004.
Eldem Sedat H., Yapı, Devlet Güzel Sanatlar Akademisi, Birsen Yayınları, İstanbul, 2009.
Simmons Leslie H., Construction: Principles, Materials and Methods, John Wiley & Sons Inc., 2001.
Ching Francis D.K., Adams Cassandra, Building Construction Illustrated, John Wiley& Sons Inc., 2010.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. |
3 |
2) |
Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. |
2 |
3) |
Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. |
2 |
4) |
Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. |
2 |
5) |
Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. |
|
6) |
İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. |
|
7) |
Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. |
2 |
8) |
Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir |
2 |
9) |
Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. |
5 |
10) |
Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. |
3 |