MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC1002 | Tasarım Çalışmaları | Bahar | 2 | 6 | 5 | 10 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK Doç. Dr. EMİNE ÜMRAN TOPÇU Dr. Öğr. Üyesi BURCU BEŞLİOĞLU Dr. Öğr. Üyesi EFSUN EKENYAZICI GÜNEY Dr. Öğr. Üyesi DURNEV ATILGAN YAĞAN Öğ.Gör. BOĞAÇHAN DÜNDARALP Dr. Öğr. Üyesi BELİNDA TORUS Öğ.Gör. MERİÇ ÜĞDÜL KATMERCİ Öğ.Gör. İLHAN AYDIN MELTEM Dr. PINAR ŞAHİN Doç. Dr. AYŞE İREM KIRIŞ |
Dersin Amacı: | Mekanlar ve mekansal düzenlemeler oluşturmak, mekansal nitelikleri anlamak üzere zihinsel ve manuel becerileri geliştirmektir. Çalışma konuları farklı bağlamlarda değişen program ve maddi koşullara sahip mekansal durumları içerir. Öğrencileri verili konuları detaylı olarak araştırmak; mimari tasarım kavramıyla ve çeşitli mecralarıyla aşina kılmak üzere yönlendirir. Ders ayrıca öğrencileri üç boyutlu form ve mekanları anlamak, algılamak, çizmek ve temsil etmek üzere uygun becerileri kazandırmayı amaçlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Farklı ölçeklerde çalışarak bileşenleriyle birlikte mekanı düzenler, 2. Üç boyutlu mekanlarda bir dolaşım şeması oluşturur, 3. Ergonomi ile tanışır ve tasarım çalışmaları içinde bilgi olarak kullanır, 4. Bağlam/program/işlev gerekliliklerine uygun olarak kullanıcıların ihtiyaçlarını analiz eder ve bir kavram geliştirir, 5. Tasarım süreci içinde konu edilen yapıya dair maddesel ve strüktürel niteliklere dair farkındalık edinir, 6. Mimari tasarım kavram ve araçlarını kullanarak, araştırma becerileri kazandırarak mimari düşünmeyi geliştirir, 7. Mimari düşüncenin sonuç ürünlerini sözel, yazılı ve çizili medya ( çizim,model yapımı,poster,fotoğraf,vb.) aracılığı ile sunar. |
Ders karmaşıklık seviyesi süreç içerisinde artan iki farklı tasarım probleminden oluşur: I. Başlangıç problemi kavramsal düşünme, bunu farklı sözlü, yazılı ve görsel araç ve tekniklerle ifade etme, verili probleme ait bir mekansal düzen, işleyiş, maddi ortam, atmosfer oluşturma ve sunma aşamalarını içerir. II. İkinci problem, sürdürülebilirlik, ekoloji, topluluk oluşturma ve destekleme gibi temalar etrafında oluşturulur. Süreç kırsal bir ortamda içerisinde bağlamın, çevresel öge ve ilişkilerin analizini, çok birimli ve farklı ilişkilere sahip mekansal bir düzenleme oluşturmayı ve daha sonra bu düzeni farklı ölçeklerde detaylandırmayı ve sunmayı içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | GİRİŞ / DERS HAKKINDA BİLGİLENDİRME | ||
1) | HARİTA OKUMAK: 2- Boyutlu temsili ile gerçeği ilişkilendirmek | ||
2) | ARAZİ GEZİSİ/ İNŞA EDİLMİŞ ÇEVREYİ ANLAMAK/ANALİZ ETMEK (Görsel ve Duyusal) | ||
3) | İNŞA EDİLMİŞ ÇEVRENİN GÖRSEL MİMARİ BİR ATLAS OLARAK YENİDEN HARİTALANMASI | ||
4) | KİŞİSEL MEKANI TASARIMLAMAK VE YAPMAK | ||
5) | KİŞİSEL MEKANI TASARIMLAMAK VE YAPMAK | ||
6) | KİŞİSEL MEKANI TASARIMLAMAK VE YAPMAK | ||
7) | ARA JURİ | ||
8) | PROJE ALANINA GEZİ/ YAPILI ÇEVREYİ ANLAMAK/ YORUMLAMAK | ||
9) | ARAŞTIRMA VE TASARIM: BİR TOPLULUK İÇİN MEKAN YARATMAK: Bağlamı anlamak, kavramsal çerçeve kurmak | ||
10) | ARAŞTIRMA VE TASARIM: BİR TOPLULUK İÇİN MEKAN YARATMAK_ Bir senaryo geliştirmek ve ortak yaşama dair temel prensipleri oluşturmak | ||
11) | ARAŞTIRMA VE TASARIM: BİR TOPLULUK İÇİN MEKAN YARATMAK: Program oluşturmak ve genel yerleşim planı kurmak | ||
12) | ARAŞTIRMA VE TASARIM: BİR TOPLULUK İÇİN MEKAN YARATMAK_ Birimleri ve aralarındaki ilişkileri tasarlamak | ||
13) | ARAŞTIRMA VE TASARIM: BİR TOPLULUK İÇİN MEKAN YARATMAK_ Birimleri ve maddi özelliklerini geliştirmek | ||
14) | FİNAL ÖNCESİ TESLİM |
Ders Notları: | Will be given when necessary. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Bryan Lawson. Design in Mind. Butterworth-Heinemann Ltd., 1994 2. Wucius Wong. Principles of Three Dimensional Design. New York: Van Nostrand Reinhold, 1981 3. Smithies, K.W. Principles of Design in Architecture and You. New York: Van Nostrand Reinhold, 1981 4. Wallschlaeger, C and Busic-Snyder, C. Basic Visual Concepts and Principles for Artists, Architects and Designers, 1992. 5. Spuybroek, L. The Architecture of Variation, 2009 6. Moussavi, F. The Function of Form, 2009. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 10 | % 30 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 0 | % 0 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 1 | % 10 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 8 | 112 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 10 | 6 | 60 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 11 | 6 | 66 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 254 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 5 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 5 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | 2 |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 4 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | 4 |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | 4 |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 3 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 3 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | 4 |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 2 |