MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC1001 | Temel Tasarım | Güz | 2 | 6 | 5 | 10 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi PINAR ŞAHİN |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK Prof. Dr. NİLAY ÜNSAL GÜLMEZ Prof. Dr. EMİNE ÜMRAN TOPÇU Doç. Dr. DEVRİM ÇİMEN Dr. Öğr. Üyesi BURCU BEŞLİOĞLU Dr. Öğr. Üyesi BELİNDA TORUS Öğ.Gör. BOĞAÇHAN DÜNDARALP Öğ.Gör. MERİÇ ÜĞDÜL KATMERCİ Dr. Öğr. Üyesi PINAR ŞAHİN Öğ.Gör. İLHAN AYDIN MELTEM Prof. Dr. AYŞE İREM KIRIŞ |
Dersin Amacı: | Bu dersin amaçları şunlardır; -Form ve mekanın temel kavramlarını, ilkelerini ve unsurlarını anlayarak öğrencilerin tasarıma yaklaşma becerilerini geliştirmek -Öğrencilerin yaratıcı bir şekilde DÜŞÜNMEK, YAPMAK ve İLETİŞİM KURMAK için zihinsel ve el becerilerini geliştirmek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrenciler bu dersin sonunda: 1. Tasarım sürecinin temel tanımlarını, araçlarını ve yöntemlerini tanır. 2. Soyut kavramlar ve eleştirel, iç görü sahibi bir düşünce süreci geliştirir. 3. Doğal/yapay ışık, renk, doku ve malzemeler gibi tasarımın temel bileşenlerini kullanarak atmosfer tasarlamak için yaratıcı beceriler geliştir. 4. Mekanı iki ve üç boyutlu olarak temsil etmek için gereken sunum becerileri ve tekniklerini kullanır. |
Mekansallık, madde-malzemesellik kavramları odağında 'madde-malzeme performansları' ile 'form' ve 'beden' ile 'ölçek' arasındaki ilişkiler, stüdyo ortamında üretilen maket ve çizimler aracılığıyla çalışmak dersin içeriğini oluşturur. Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Proje Hazırlama, İş Birliğine Dayalı Öğrenme, Anlatım, Deney, Uygulama, Gözlem, Tartışma, Gezi, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sosyal Faaliyet. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | GİRİŞ/ TANIŞMA/ DERS HAKKINDA BİLGİLENDİRME, Temel Tasarım Prensipleri, 2 Boyutlu çalışmalarda soyutlama, yeni bir kompoziyon oluşturma. | ||
2) | 2 Boyutlu çalışmalarda soyutlama, yeni bir kompoziyon oluşturma. Grid- Hareket/Denge prensipleri ile yeniden üretme. | ||
3) | 1.ARA JÜRİ, Müze/sanat galerisi gezisi. | ||
4) | 3D GEOMETRİLERİ KAVRAMA,YENİDEN ÜRETME: Seçilen 3 boyutlu bir nesnenin geometrisini keşfetmek ve dolu boş ilişkisi üzerinden mekansal bir organizasyon oluşturmak. | ||
5) | 3D GEOMETRİLER İLE YENİ İLİŞKİLER ÜRETMEK: Basit geometrik biçimleri parçalamak ve yeni elde edilen parçalar ile yeni ilişkiler kurarak, verilen 3 boyutlu ortamda organize etmek | ||
6) | 3D GEOMETRİLER İLE YENİ İLİŞKİLER ÜRETMEK: Basit geometrik biçimlerden elde edilen modüller ile 3 boyutlu bir ortamda yeni bir organizasyon oluşturmak, dolu-boş, ışık-gölge ilişkilerini araştırmak. | ||
7) | 2.ARA JURİ | ||
8) | SOYUT BİR TOPOĞRAFYA ÜRETİMİ VE MEKANSAL İLİŞKİLER KURMA: Topoğrafya araştırmaları, soyut bir topoğrafya için desen geliştirme ve topografya modelinin oluşturulması. | ||
9) | SOYUT BİR TOPOĞRAFYA ÜRETİMİ VE MEKANSAL İLİŞKİLER KURMA: Oluşturulan bir senaryo üzerinden topoğrafya ile ilişkili bir promenad tasarlamak. | ||
10) | SOYUT BİR TOPOĞRAFYA ÜRETİMİ VE MEKANSAL İLİŞKİLER KURMA: Stüdyo kritikleri üzerinden promenad çalışmasının geliştirilmesi. Oluşturulan senaryoya bağlı olarak dolu-boş, ışık-gölge, süreklilik gibi kavramların tasarıma entegre edilmesi. | ||
11) | SOYUT BİR TOPOĞRAFYA ÜRETİMİ VE MEKANSAL İLİŞKİLER KURMA: Kritikler üzerinden promenad tasarımının geliştirilmesi. Teknik çizimler ve farklı sunum teknikleri ile çalışmanın ifade edilmesi. | ||
12) | PIN UP JURY | ||
13) | Pin up jürisindeki kritikler üzerinden gerekli tasarım ve sunum revizyonları. | ||
14) | PRE-FINAL JURY |
Ders Notları: | Kitaplar: 1. Wucius Wong. Principles of Two Dimensional Design. New York: Wiley, 1972 2. Wallschlaeger, C and Busic-Snyder, C. Basic Visual Concepts and Principles for Artists, Architects and Designers,1992. 3. Spuybroek, L. Research and Design: The Architecture of Variation, New York: Thames Hudson 2009 4. Moussavi, F. The Function of Form, 2009. |
Diğer Kaynaklar: | The following books are recommended for students who would like to further improve their skills in basic design: Books: 1. Wucius Wong. Principles of Two Dimensional Design. New York: Wiley, 1972 2. Wallschlaeger, C and Busic-Snyder, C. Basic Visual Concepts and Principles for Artists, Architects and Designers,1992. 3. Spuybroek, L. Research and Design: The Architecture of Variation, New York: Thames Hudson 2009 4. Moussavi, F. The Function of Form, 2009. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 12 | % 15 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 3 | % 10 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 1 | % 25 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 4 | 48 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 12 | 4 | 48 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 3 | 6 | 18 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 250 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 5 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 5 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | 1 |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 2 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | 2 |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 1 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 5 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | 2 |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 1 |