MİMARLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC1001 Temel Tasarım Güz 2 6 5 10
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. NİLAY ÜNSAL GÜLMEZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK
Doç. Dr. NİLAY ÜNSAL GÜLMEZ
Doç. Dr. EMİNE ÜMRAN TOPÇU
Dr. Öğr. Üyesi BURCU BEŞLİOĞLU
Dr. Öğr. Üyesi BELİNDA TORUS
Öğ.Gör. BOĞAÇHAN DÜNDARALP
Öğ.Gör. MERİÇ ÜĞDÜL KATMERCİ
Dr. PINAR ŞAHİN
Öğ.Gör. İLHAN AYDIN MELTEM
Doç. Dr. AYŞE İREM KIRIŞ
Dersin Amacı: Bu dersin amaçları şunlardır;
-Öğrencilerin doğal ve insan yapımı çevreye karşı farkındalık ve duyarlılıklarını geliştirmek,
-Form ve mekanın temel kavramlarını, ilkelerini ve unsurlarını anlayarak öğrencilerin tasarıma yaklaşma becerilerini geliştirmek
-Öğrencilerin yaratıcı bir şekilde DÜŞÜNMEK, YAPMAK ve İLETİŞİM KURMAK için zihinsel ve el becerilerini geliştirmek.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Tasarım sürecinin temel tanımlarını, araçlarını ve yöntemlerini tanır
2. Soyut kavramlar ve eleştirel, iç görü sahibi bir düşünce süreci geliştirir
3. Doğal/yapay ışık, renk, doku ve malzemeler gibi tasarımın temel bileşenlerini kullanarak atmosfer tasarlamak için yaratıcı beceriler geliştir
4. Malzemelerin doğası ve strüktürüne yönelik sezgisel beceriler geliştirir
5. Mekanı iki ve üç boyutlu olarak temsil etmek için gereken sunum becerileri ve tekniklerini kullanır
6. Tasarım fikirlerini eğitmenlere ve diğer öğrencilere aktarmak/iletmek için sözlü yetenekleri geliştirin.

Dersin İçeriği

Mekansallık, madde-malzemesellik kavramları odağında 'madde-malzeme performansları' ile 'form' ve 'beden' ile 'ölçek' arasındaki ilişkiler, stüdyo ortamında üretilen maket ve çizimler aracılığıyla çalışmak dersin içeriğini oluşturur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) GİRİŞ/ TANIŞMA/ DERS HAKKINDA BİLGİLENDİRME
2) Yapılaşmış Çevreyi Tanıma ve 2 Boyutlu çalışmalarla Görselleştirme Görsel Dokunsal Doku/ Kolaj
3) 3_D GEOMERİLERİ KAVRAMA: Seçilen obje üzerinden hareketle 3 Boyutlu geometrileri anlama, çözümleme,soyutlama
4) 3_D GEOMETRİLERİ KAVRAMA,YENİDEN ÜRETME: Seçilmiş objenin soyutlanmış geometrisinin farklı malzeme ve tekniklerle yeniden üretilmesi( Çizgisel elemanlarla)
5) 3_D GEOMETRİLERİ KAVRAMA,YENİDEN ÜRETME: Seçilmiş objenin soyutlanmış geometrisinin farklı malzeme ve tekniklerle yeniden üretilmesi( Çizgisel ve Yüzeysel elemanlarla)
6) BİÇİMLER ARASINDAKİ GEOMETRIK İLİŞKİLERİ ANLAMAK: Verilen basit geometrileri 3 boyutlu ortamda organize etmek
7) BİÇİMLER ARASINDAKİ GEOMETRİK İLİŞKİLERİ ANLAMAK: Basit geometrik biçimleri parçalamak ve yeni elde edilen parçalar ile yeni ilişkiler kurarak, verilen 3 boyutlu ortamda organize etmek
8) Tasarımlanan 3 Boyutlu organizasyonun farklı araçlar ve teknikler kullanarak 2 Boyutlu olarak temsil edilmesi
9) ARA JURİ
10) DOLU VE BOŞLARIN, YÜZEY SEL VE ÇİZGİSEL ELEMANLARIN 3-BOYUTLU ORTAMDA ORGANİZE EDİLMESİ (DOKU/RENK/IŞIK)
11) DOLU VE BOŞLARIN, YÜZEY SEL VE ÇİZGİSEL ELEMANLARIN 3-BOYUTLU ORTAMDA ORGANİZE EDİLMESİ (DOKU/RENK/IŞIK)
12) DOLU VE BOŞLARIN, YÜZEY SEL VE ÇİZGİSEL ELEMANLARIN 3-BOYUTLU ORTAMDA ORGANİZE EDİLMESİ (DOKU/RENK/IŞIK)
13) DOLU VE BOŞLARIN, YÜZEY SEL VE ÇİZGİSEL ELEMANLARIN 3-BOYUTLU ORTAMDA ORGANİZE EDİLMESİ (DOKU/RENK/IŞIK)
14) ÖN TESLİM

Kaynaklar

Ders Notları: Kitaplar: 1. Wucius Wong. Principles of Two Dimensional Design. New York: Wiley, 1972 2. Wallschlaeger, C and Busic-Snyder, C. Basic Visual Concepts and Principles for Artists, Architects and Designers,1992. 3. Spuybroek, L. Research and Design: The Architecture of Variation, New York: Thames Hudson 2009 4. Moussavi, F. The Function of Form, 2009.
Diğer Kaynaklar: The following books are recommended for students who would like to further improve their skills in basic design: Books: 1. Wucius Wong. Principles of Two Dimensional Design. New York: Wiley, 1972 2. Wallschlaeger, C and Busic-Snyder, C. Basic Visual Concepts and Principles for Artists, Architects and Designers,1992. 3. Spuybroek, L. Research and Design: The Architecture of Variation, New York: Thames Hudson 2009 4. Moussavi, F. The Function of Form, 2009.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 0 % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 10 % 30
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 25
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 45
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 10 8 80
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 10 8 80
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 8 88
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 256

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. 5
2) Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. 5
3) Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. 1
4) Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. 2
5) Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. 2
6) İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir.
7) Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. 1
8) Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir 5
9) Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. 2
10) Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. 1