ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ENV4401 | Çevresel Etki ve Risk Değerlendirmesi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HÜSEYİN ÖZDEMİR |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, mühendislik tesisleri, süreçler ve ürünleri ile ilgili ekosistem ve insan üzerindeki etkilerin, risklerin değerlendirilmesi ve yönetilmesi için ele alınan süreç ve teknikleri tartışmaktır. Hem biyofiziksel hem sosyal etkileri ele alınmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Maruziyeti ve riski değerlendirmenin teori ve yöntem tarif eder. 2. Maruziyet ile sağlık risklerinin ilişkisinin tanımlar. 3. Maruziyet tipinin çıkarımlarını tanımlar. 4. Maruziyet ve riski matematiksel ve istatistiksel modellerle hesaplar. 5. Hava, su ve topraktaki kirleticilere maruziyeti örnekler ve analitik yöntemlerle ölçer. 6. Risk yönetimini ve iletişimini açıklar. 7. Zehirlilik değerlendirmesini uygular. 8. Belirsizliği analiz eder. 9. Maruziyet ölçüm yöntemlerini seçer. |
Çevresel etki ve risk değerlendirmesi yönemlerine giriş. Teknik ve teknik olmayan parametrelerin kullanılarak çevresel etki analizi, çevresel etki değerlendirme mevzuatı, etki tahminleri, stratejik etki değerlendirme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Çevresel değerlendirme işlemleri | ||
2) | Çevresel düzenlemeler | ||
3) | Etki değerlendirme teknikleri | ||
4) | Mühendislik risk analizi | ||
5) | Sağlık riskinin değerlendirilmesi | ||
6) | Risk yönetimi ve iletişimi | ||
7) | Sosyal etki değerlendirme / Ara sınav | ||
8) | Çevre yönetim sistemleri | ||
9) | Etkilerden korumak ve bunları konrol etmek için alternatif metodların uygulanması | ||
10) | Zehirlilik değerlendirmesi | ||
11) | Belirsizlik analizi | ||
12) | Maruziyet ölçüm metodları / Ara sınav | ||
13) | Maruziyeti değerlendirme stratejileri | ||
14) | Maruziyet ve risk değerlendirme örnekleri |
Ders Notları: | 1) Handouts and reading material will be given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | 1) Dennis J. Paustenbach. 2002. Human and Ecological Risk Assessment: Theory and Practice (1st edition). Wiley-Interscience. ISBN-10: 0471147478. 2) http://www.atsdr.cdc.gov 3) http://www.epa.gov |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 6 | % 25 |
Ödev | 0 | % 0 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 2 | % 35 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 4 | 60 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 6 | 1 | 6 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 2 | 4 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 114 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çevre Mühendisliği disiplini tarafından küresel, sosyal ve çevresel konularda sunulan çözüm önerilerinin çevresel etkilerini anlamak ve çok yönlü değerlendirmek için gereken kapsamlı eğitim ve bilgi birikimini oluşturmak. | |
2) | Çevre Mühendisliği'nin ilgi alanlarına giren mühendislik problemlerinin çözümü, modern mühendislik teknikleri, yetenekleri ve araçları ile biyoloji, kimya, fizik, matematik, istatistik temel kavramlarını birleştirerek çevresel sistemleri değerlendirebilmek. | |
3) | Belirlenmiş performans, maliyet, zaman, güvenlik ve kalite gereklilikleri ile birlikte hedefleri karşılamak üzere gerek mühendislik yaklaşımıyla çözümlenen sistemlerin gerekse doğal sistemlerin, özellikle planlama, bütüncül tasarım, uygulama ve işletme adımlarını da kapsayacak şekilde, Çevre Mühendisliği'ne dair sorunlarını tespit edebilmek, ve bu sorunlara çözüm üretebilmek. | |
4) | Hava, su ve toprak sistemlerini analiz etmek üzere çalışmalar kurgulamak ve gerçekleştirmek, bu çalışmalar sonucunda ortaya çıkan verileri kullanarak çevre sağlığı üzerindeki etkileri belirleyebilmek. | |
5) | Teknik konuları sözlü ve yazılı makale/raporlarla ifade edebilmek, önerilen çözümleri gerektiğinde teknik çizimlerle detaylı olarak anlatabilmek. | |
6) | Modern araştırma teknik ve yöntemlerinin öğrenilerek gerekli bilgilere veritabanları, kütüphaneler ve diğer kaynakları kullanarak ulaşabilmek. | |
7) | Avrupa İleri Düzey Bilgisayar Kullanım Lisans programı düzeyinde bilgisayar kullanabilmek, bu becerinin Çevre Mühendisliğinde kullanılabilecek diğer yazılım programlarıyla bütünleştirebilmek. | |
8) | Bireysel veya çok-disiplinli takım çalışmalarını yürütebilmek üzere Avrupa Dil Kurumu tarafından onaylanan B1 seviyesi yabancı dil becerisine sahip olmak. | |
9) | Profesyonel, sosyal ve etik sorumlulukların farkında olmak. | |
10) | Çevre Mühendisliğinde girişimcilik ve yenilik kavramlarının farkında olmak ve benimsemek. | |
11) | Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimsemek ve bu kavrama açık olmak | |
12) | Çevre Mühendisliği faaliyet alanlarında devlet kurumlarının ve özel kuruluşların fonksiyonlarını ve sorumluluklarını kavramak. |