ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ENV3003 | Kentsel Su Sistemleri | Güz | 2 | 2 | 3 | 7 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ALİOSMAN PEKTAŞ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi BİNNUR KURT Arş.Gör. ÜMMÜGÜLSÜM ALYÜZ ÖZDEMİR Prof. Dr. NAFİZ ARICA |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere kaynaktan alınan suyu bir isale hattı boyunca taşıyarak yerleşim bölgesinin deposuna getirme ve depodaki suyu şehir şebeke borularında meskun bölgeye dağıtma, dağıtılan suyu ise toplayarak arıtma tesisine iletme üzerine kapsamlı bir proje hazırlatmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Su dögüsünü ve her bir bileşenini betimler. 2. Gelecekteki proje hesaplamaları için nüfus ve debi tahminlerinde bulunur. 3. İsale ve atıksu toplama hatları için farklı birimleri hesaplar. 4. Boru ve pompalarda hidrolik hesaplamalar yapar. 5. Pompa ve rezervuarların kapasitelerini belirlemek amacıyla gerekli yaklaşımları uygular. 6. İçme suyu sağlamak için gerekli kuyu kapasitesini ve optimum kuyu çapını hesaplar. 7. İçme suyu sistemlerini ve bileşenlerinin işlevlerini betimler. 8. Su dağıtım sistemlerini ve atıksu ile yağmur suyu toplama sistemlerini irdeler. 9. Arıtma sistemlerinin ve borulama sistemlerinin işlev ve verimlerine etki eden parametreleri analiz eder. 10. Orta büyüklükte bir şehrin su ihtiyacını karşılamak üzere bir proje hazırlar. |
Su temini ve dağılım sistemlerinin tasarım prensipleri. Kanalizyon suyu toplama ve su yolları tasarımı, kanalizasyon yapısı ve kanalizasyon sistemlerinin bakım uygulamaları. Kanalizasyon suyunun uzaklaşırılması, çeşitli atıksu arıtma teknikleri, yağmur suyu toplama sistemleri ve finansal boyut. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Hidrolojik döngü, su kaynakları | ||
2) | Nüfus hesapları | ||
3) | Yeraltı suyu çekme kuyuları- serbest yüzeyli akiferlerden su çekilmesi | ||
4) | Yeraltı suyu çekimi: basınçlı akiferlerden su alınması | ||
5) | Cazibeli isale hatları | ||
6) | Terfili isale hatları | ||
7) | Depo yeri belirleme, şematik profil çizimi / Ara sınav | ||
8) | Tanklar ve rezervuarlar | ||
9) | İçme suyu dağıtım şebekeleri hesapları | ||
10) | İçme suyu dağıtım şebekeleri (Hardy*Cross metodu) | ||
11) | İçme suyu su dağıtım şebekeleri-(devam) | ||
12) | Atıksu sistemleri / Ara sınav | ||
13) | Atıksu sistemleri (devam) | ||
14) | Atıksu sistemleri (devam) |
Ders Notları: | Handouts and visual material will be given weekly by the lecturer. |
Diğer Kaynaklar: | 1) Wastewater Collection Systems Management MOP 7, Sixth Edition, Water Environment Federation, Publisher: McGraw-Hill Professional; 6 edition 2) Urban Storm Water Management for Practitioners, PAZWASH Dynamics and Control of Wastewater Systems, Barnett Publisher: CRC PRESS LLC 3) Standard Methods for The Examination of Water & Wastewater, Eaton Publisher:American Public Healt Assn 3) Comprehensive Water Distribution Systems Analysis Handbook, Paul Boulos Publisher: American Water Works Association 4) Water Encyclopedia, Domestic, Municipal, and Industrial Water Supply and Waste Disposal Jay H. Lehr , Jack Keeley ,Janet Lehr Publisher: Wiley-Interscience; 1 edition 5) Water Supply Alan C. Twort , Don D. Ratnayaka , Malcolm J. Brandt Publisher: A Butterworth-Heinemann Title; 5 edition 6) Water Technology: An Introduction for Environmental Scientists and Engineers ,N. F. Gray Publisher: A Butterworth-Heinemann Title; 3 edition |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 14 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 4 | % 10 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 1 | % 30 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 2 | % 20 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 14 | 1 | 14 |
Ödevler | 4 | 3 | 12 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 2 | 4 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 133 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çevre Mühendisliği disiplini tarafından küresel, sosyal ve çevresel konularda sunulan çözüm önerilerinin çevresel etkilerini anlamak ve çok yönlü değerlendirmek için gereken kapsamlı eğitim ve bilgi birikimini oluşturmak. | 4 |
2) | Çevre Mühendisliği'nin ilgi alanlarına giren mühendislik problemlerinin çözümü, modern mühendislik teknikleri, yetenekleri ve araçları ile biyoloji, kimya, fizik, matematik, istatistik temel kavramlarını birleştirerek çevresel sistemleri değerlendirebilmek. | 4 |
3) | Belirlenmiş performans, maliyet, zaman, güvenlik ve kalite gereklilikleri ile birlikte hedefleri karşılamak üzere gerek mühendislik yaklaşımıyla çözümlenen sistemlerin gerekse doğal sistemlerin, özellikle planlama, bütüncül tasarım, uygulama ve işletme adımlarını da kapsayacak şekilde, Çevre Mühendisliği'ne dair sorunlarını tespit edebilmek, ve bu sorunlara çözüm üretebilmek. | 5 |
4) | Hava, su ve toprak sistemlerini analiz etmek üzere çalışmalar kurgulamak ve gerçekleştirmek, bu çalışmalar sonucunda ortaya çıkan verileri kullanarak çevre sağlığı üzerindeki etkileri belirleyebilmek. | 3 |
5) | Teknik konuları sözlü ve yazılı makale/raporlarla ifade edebilmek, önerilen çözümleri gerektiğinde teknik çizimlerle detaylı olarak anlatabilmek. | 3 |
6) | Modern araştırma teknik ve yöntemlerinin öğrenilerek gerekli bilgilere veritabanları, kütüphaneler ve diğer kaynakları kullanarak ulaşabilmek. | 2 |
7) | Avrupa İleri Düzey Bilgisayar Kullanım Lisans programı düzeyinde bilgisayar kullanabilmek, bu becerinin Çevre Mühendisliğinde kullanılabilecek diğer yazılım programlarıyla bütünleştirebilmek. | 1 |
8) | Bireysel veya çok-disiplinli takım çalışmalarını yürütebilmek üzere Avrupa Dil Kurumu tarafından onaylanan B1 seviyesi yabancı dil becerisine sahip olmak. | 4 |
9) | Profesyonel, sosyal ve etik sorumlulukların farkında olmak. | 1 |
10) | Çevre Mühendisliğinde girişimcilik ve yenilik kavramlarının farkında olmak ve benimsemek. | 2 |
11) | Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimsemek ve bu kavrama açık olmak | 1 |
12) | Çevre Mühendisliği faaliyet alanlarında devlet kurumlarının ve özel kuruluşların fonksiyonlarını ve sorumluluklarını kavramak. | 1 |