ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ESE4422 Yüksek Gerilim Teknikleri Bahar 3 0 3 6
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi GÜRKAN SOYKAN
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere, yüksek voltaj tekniklerini ve yüksek voltaj uygulamalarında kullanılan komponentleri öğretmektir. Bunun yanında öğrencilere yüksek voltaj uygulamalarında elektrik alan oluşumunun etkileri ve ilgili ölçümlerde öğretilecektir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Güç iletiminin yüksek voltaj konseptini tanımla ve Çeşitli voltaj türleri ile voltaj dayanım testleri
II.Temel arıza olaylarını açıklama
III.DC ve AC üretiminde kullanılan aletler ile darbe gerilimini tanımlar
IV.Yüksek voltajölçümleri ile ilgili gerekli teknikleri uygular.
V.Çeşitli numeric yollar ile elektrik dayanımı açıklar.
VI.Aşırı gerilim nedir tanımlar bunun yanında aşırı gerilimekarşı korunma tekniklerini listeler.
VII.Yıldırım olayını açıklar anahtarlama aşırıgerilim yalıtım koordinasyonu konseptini açıklar.

Dersin İçeriği

Bu ​​ders alan analizini kapsar: Deneysel yöntemler ve uygulamaları. Gazlarda elektriksel devrilmeler, sıvıların ve katıların elektriksel devrilmeleri, yalıtım yağları ve katı dielektrikler. Yüksek AC, DC, ve darbe gerilimlerinin ve darbe akımların üretilmesi ve ölçülmesi: AC'den DC'ye dönüştürme ve elektrostatik jeneratörler. Darbe jeneratör yapımı, tasarımı ve işletilmesi.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Alan analizi; Deneysel ve Uygulamalı metodlar
2) Elektriksel arıza Elektriksel arızanın tanımlanması ve gazlarda elektriksel arıza
3) Elektriksel arıza;sıvılarda elektriksel arıza
4) Elektriksel arıza ; katılarda elektriksel arıza
5) Elektriksel arıza ;Yalıtkan yağlarda ve katı dielektriklerde arıza
6) Elektriksel arıza ;Yalıtkan yağlarda ve katı dielektriklerde arıza
7) Elektrik enerjisi üretimi ve ölçümü; Yüksek AC gerilimi üretimi ve ölçümü
8) Elektrik enerjisi üretimi ve ölçümü; Darbe gerilimi üretimi ve ölçümü
9) Elektrik enerjisi üretimi ve ölçümü: Darbe akımlarının üretimi ve ölçümü
10) Dönüşümler; Elektrostatik jeneratörler; AC den dc^ye dönüşümler
11) Dönüşümler ve elektrostatik jeneratörler
12) 2. Arasınav
13) Darbeli jeneratörler; Darbeli jeneratörlerin işletimi ve dizaynı
14) Darbeli jeneratörler; Darbeli jeneratörlerin yapımı

Kaynaklar

Ders Notları: Textbook: Kuffel, Zaengl, Kuffel,High Voltage Engineering Fundamentals,2000 Reference: C.L. Wadhwa,High Voltage Engineering,2007
Diğer Kaynaklar: To be provided by the lecturer.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 1 % 10
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Ara Juri % 0
Final 1 % 50
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 6 96
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 4 4
Küçük Sınavlar 2 1 2
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 2 2 4
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.