ENERJİ SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ESE4005 | Yakıt Hücresi Teknolojisi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İREM FIRTINA ERTİŞ |
Dersin Amacı: | Bu dersin sonunda öğrenciler, yakıt türü ve konsantrasyonu, sıcaklık ve basınç gibi çeşitli işletme parametreleri açısından yakıt hücresi sistemlerinin performansını hesaplamak için elektrokimya temellerini uygulayan farklı yakıt hücresi tiplerinin işletim mekanizması anlaşılmış olacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I.Yakıt hücresi terminolojisi ile ilgili temel kavramların hatırlanması II.Yakıt hücresi sınıflandırma kriterlerinin listelenmesi III.İşletim ve sistem karakteristikleri açısından yakıt hücresinin temel tiplerinin karşılaştırılması IV.Yakıt hücresi gelişim tarihinin, büyük tarihi buluş olaylarının tanınması V.Güç çıkışı veya işletme sıcaklığı gibi yakıt hücresi tiplerinin başlıca özelliklerinin, yakıt hücresi uygulama alanlarıyla ilişkilendirilmesi VI.Tersinmezliklerin etkileri dikkate alınarak yakıt hücresinin çalışma geriliminin hesaplanması VII.Sıcaklık ve basıncın fonksiyonu olan yakıt hücrelerinin elektrokimyasal potansiyelini bulmak için Nerst denkleminin kullanılması VIII.Erimiş karbonat, fosforik asit, proton değişim membranlı, katı oksit, alkali ve doğrudan metanol yakıt hücreleri gibi bireysel yakıt hücresi tiplerinin temel karakteristiklerinin açıklanması VIII. |
Yakıt Hücresi tipleri, avantajları, hücrelerin seri bağlanması, yakıt hücresi voltajı ve verimliliği, basıncın ve gaz konsantrasyonunun etkisi, PEM tipi yakıt hücreleri, alkali yakıt hücreleri,vb., yakıt hücresi uygulamaları. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Yakıt Hücresinin tanımlanması ve temel karakteristikleri | ||
2) | Yakıt hücresi temel tiplerinin karşılaştırılması | ||
3) | Yakıt Hücrelerinin tarihsel gelişimi | ||
4) | Yakıt Hücresi Uygulamaları | ||
5) | Yakıt Hücresi Sisteminin bileşenleri | ||
6) | Yakıt Hücresi Elektrokimyası | ||
7) | Nerst Denklemi | ||
8) | Yakıt hücresi Türleri | ||
9) | Erimiş karbonat yakıt hücresi, Fosforik asit yakıt hücresi | ||
10) | PEM yakıt hücresi, Katı oksit yakıt hücresi | ||
11) | Alkali yakıt hücresi, Doğrudan metanol yakıt hücresi | ||
12) | Sunumlar | ||
13) | Sunumlar | ||
14) | Genel tekrar |
Ders Notları: | Ders notları dersin Öğretim Üyesi tarafından sağlanacaktır. Lecture notes to be provided by the instructor. |
Diğer Kaynaklar: | 1. “Combustion”, Glassman I., Yetter R.A., Academic Press-Elsevier, 4th edition (2008) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | 1 | % 25 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 45 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 6 | 96 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Proje | 1 | 4 | 4 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 148 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve Enerji Sistemleri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık Enerji Sistemleri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık Enerji Sistemleri Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Enerji Sistemleri Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olma. | |
11) | Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olma. |