ENERJİ SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ESE3008 | Enerji Yardımcı Programı ve Yönetimi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ÖZCAN HÜSEYİN GÜNHAN |
Dersin Amacı: | Dersin amaci, öğrencileri dönem sonunda enerji sistemleri mühendisliğinin temel bilgilerini enerji verimliliği ve tasarruf kavramlarına bağlayabilen, enerji arz talep ve fiyat ilişkilerini analiz edebilen, enerji politikalarının nasıl belirlendiği hakkında bilgi sahibi olan bir konuma getirmektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Dersin sonunda öğrenci aşağıda açıklanan kazanımlara sahip olacaktır: 1. Enerji yönetiminin bireysel, endüstri ve ülke bazında ne anlama geldiğini kavramak 2. Enerji arz ve talebinin belirleyici faktörlerini öğrenmek 3. Arz ve talebin nasıl analiz edileeceğini öğrenmek 4. Ülke bazında enerji-ekonomi-çevre ilişkilerini kavramak ve ekonomik üretim içinde enerji ile diğer üretim faktörleri arasındaki ikame potansiyeli hakkında bilgi sahibi olmak 5. Enerji tasarrufu ve alınabilecek önlemler ile "Talep Yönetimi" hakkında bilgi sahibi olmak 6. Enerji verimliliği konusunun temel kavramlarını ve verimlilik indekslerini öğrenmek 7. Sanayide enerji verimliliği analizi ile ilgili temel konuları öğrenmek 8. Ülke düzeyinde enerji politikalarının anlamını kavramak 9. Kyoto Protokolü ve Esneklik Mekanizmalarının enerjiden kaynaklanan emisyonların azaltılmasındaki rolünü kavramak |
Enerji kaynaklarının maliyet etkin tüketimi, enerji tüketiminin yönetilmesi, enerji tasarrufu ve verimlilik. Enerji arz ve talebinin modellenmesi, tasarruf potansiyelinin belirlenmesi, çevresel etkilerin azaltılması. Emisyonların kontrol altına alınması, Kyoto Protokolü ve benzer mekanizmalar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Giriş • Ders hakkında bilgi • Enerji Yönetimi nedir? • Türkiyenin enerji göstergeleri | ||
2) | Kişisel enerji tüketiminin yönetimi • Yaşam tarzı değişikliklerinin rolü • Türkiye’nin CO2 Salımları Raporu | ||
3) | Ödev 1. Konu: Kişisel/Hane bazında Enerji Yönetimi • ECO2 enerji tüketimi ve emisyon hesaplayıcı programı ile alternatif senaryolar(http://eco5.ecospeed.ch/privat/index.html?us=0&ln=1) • Takımların sınıf içi ödev sunumları | ||
4) | Enerji Talebi • Enerji talebinin belirleyici faktörleri • Fiyat ve gelir esnekliği kavramları(kısa ve uzun dönem) • Enerji talebinin modellenmesi • Örnek modeller | ||
5) | Ödev 2 Konu: Türkiyenin elektrik enerjisi talebi için gelir ve fiyat esnekliklerinin belirlenmesi o SPSS istatistik programının çoklu regresyon için kullanılması • Takımların sınıf içi ödev sunumları | ||
6) | Ülke ölçeğinde enerji yönetimi: • Enerji-ekonomi-çevre modelleri | ||
7) | Ödev 3 Konu: ETA-Macro modelinin serbest deneme versiyonunu kullanarak alternatif politikalar üretilmesi ve sonuçlarının analizi • Takımların sınıf içi ödev sunumları | ||
8) | Ara sınav 1 | ||
9) | Enerji tasarrufu: Talep Yönetimi(DSM) | ||
10) | DSM Uygulamaları | ||
11) | Enerji Verimliliği karşılaştırmaları | ||
12) | Sanayide enerji verimliliği analizleri | ||
13) | Kyoto Protokolu ve Kyoto Esneklik Mekanizmaları | ||
14) | Genel tekrar | ||
15) | Final sınavına hazırlanma | ||
16) | Final sınavına hazırlanma |
Ders Notları: | 1. Robert S. Pindyck, Daniel L. Rubinfeld, “Micro Economics”, 2001 |
Diğer Kaynaklar: | 1. Dag Henning, Louise Tryggb, “Reduction of electricity use in Swedish industry and its impact on national power supply and European CO2 emissions”, Energy Policy 33 (2005) 1445–1459 2. Louise Trygg, Bj.orn G Karlsson, “Industrial DSM in a deregulated European electricity market—a case study of 11 plants in Sweden”, Energy Policy 36 (2008) 2330–2350 3. David L. Goldblatt, Christoph Hartmann, Gregor D.urrenberger, “Combining interviewing and modeling for end-user energy conservation”, Energy Policy 33 (2005) 257–271 4. B.W. Ang *, F.Q. Zhang, “A survey of index decomposition analysis in energy and environmental studies”, Energy 25 (2000) 1149–1176 6. B. W. Ang, “Decomposition Methodology in Industrial Energy Demand Analysis”, Energy (1995) Vol. 20, No. 1 I, pp. 1081-1095. 7. G.J.M. (Dian) Phylipsen, Kornelis Blok, Jan-Willem Bode, “Industrial energy efficiency in the climate change debate: comparing the US and major developing countries”, Energy for Sustainable Development l Volume VI No. 4 l December 2002 8. G. J. M. Phylipsen, K. Blok and E. Worrell, “International comparisons of energy efficiency-Methodologies for the manufacturing industry” Energy Polity, Vol. 25, Nos. 7-9, pp. 715-725, 1997 9. Dian Phylipsen, “Energy Efficiency Comparisons Among Countries”, Ecofys 10. Alan McDonald, Leo Schrattenholzer, “Learning rates for energy technologies”, Energy Policy 29 (2001) 255}261 11. Wenying Chen, “The costs of mitigating carbon emissions in China: findings from China MARKAL-MACRO modeling”, Energy Policy 33 (2005) 885–896 12. Lester D. Taylor, “The Demand for Electricity: A Survey”, The Bell Journal of Economics, Vol. 6, No. 1. (Spring, 1975), pp. 74-110. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | 3 | % 15 |
Projeler | 3 | % 15 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 16 | 48 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 64 | |
Sunum / Seminer | 3 | 9 | |
Proje | 3 | 15 | |
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | 1 | 3 | |
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 1 | 3 | |
Toplam İş Yükü | 142 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve Enerji Sistemleri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık Enerji Sistemleri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık Enerji Sistemleri Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Enerji Sistemleri Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olma. | |
11) | Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olma. |