MEKATRONİK MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MCH3008 | Kontrol Sistemleri | Bahar | 3 | 2 | 3 | 8 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TUĞCAN DEMİR |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. MEHMET BERKE GÜR Arş.Gör. RESUL ÇALIŞKAN |
Dersin Amacı: | Bu ders de geribeslemeli control sistemlerinin modellenmesi, karakteristikleri, kararlılık, frekans yanıtı, Nyquist/Bode diyagramları, PID kompansatörler, Root locus, durum uzay analizi ve kontrolcü dizaynı konuları verilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Dinamik sistemlerin modellenmesi temel kavramları tanımlar. II. Durum-değişkenleri/durum-uzay, giriş-çıkış ve blok diyagram gösterimlerini tanımlar. III. Temel kontrol etkileri ve dinamik sistemlerin geçici ve kalıcı tepkilerini tanımlar. IV. Routh kararlılık kriterini ve kararlılık kavramı tanımlar. V. Root locus analizini ve denetleyici tasarımı kullanır. VI. Frakans yanıtı ve Bode diyagramını kullanır VII. Nyquist kararlılık ve karalılığa ilişkin kavramları tanımlar. VIII. Kontroledilebilirlik, gözlenebilirlik ve durum geri beslemesi kavramı tanımlar. |
Bu ders de, kontrol sistemlerinin geçici ve sürekli durum yanıtı kavramları root-locus ve frekans tepkesi yöntemleri ile kontrol sistemlerinin kararlılığını incelenecek ve istenilen sistem davranışı için kontrolörlerin nasıl tasarlanılacağı gösterilecektir. Öğrenciler aynı zamanda bir sistemin kararlılık analiz ve sistemlerin davranışı düzenleyen basit kontrolörleri tasarlama yeteneği de kazanacaklardır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Mühendisliğin Amaç ve Motivasyonu | ||
2) | Sistem modelleme, standart formlar, Laplace dönüşümü | ||
3) | Giriş-Çıkış modelleri, Transfer fonksiyonları, Durum değişkenleri modeli ve blok diyagramlar | ||
4) | Temel kavramlar, geçici ve sürekli durum tepkeleri | ||
5) | Temel kavramlar, geçici ve sürekli durum tepkeleri | ||
6) | Routh’s kararlılık kriteri ve root-locus analizi | ||
7) | Routh’s kararlılık kriteri ve root-locus analizi | ||
8) | Faz ilerletici ve gerileteci. Root-locus kullanarak Faz ilerletici ve gerileteci kontrolcü dizaynı | ||
9) | Faz ilerletici ve gerileteci. Root-locus kullanarak Faz ilerletici ve gerileteci kontrolcü dizaynı | ||
10) | Frekans tepkesi analizi | ||
11) | Durum-Uzay analizi | ||
12) | Durum-Uzay kontrolcü dizayn | ||
13) | Durum-Uzay kontrolcü dizayn | ||
14) | Ders tekrarı |
Ders Notları: | Feedback Control of Dynamic Systems, 7th Edition, Gene F. Franklin, J. David Powell, Abbas Emami-Naeini, Modern Control Engineering, 5th edition, Katsuhiko Ogata |
Diğer Kaynaklar: | Ders notları |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Laboratuar | 14 | % 20 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 0 | % 0 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 1 | % 15 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 169 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |