ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INE2008 | Yöneylem Araştırması I | Bahar | 3 | 2 | 4 | 7 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AYŞE KAVUŞTURUCU |
Dersi Veren(ler): |
Arş.Gör. ESRA ADIYEKE Prof. Dr. FAİK TUNÇ BOZBURA Dr. Öğr. Üyesi AYŞE KAVUŞTURUCU |
Dersin Amacı: | Bu dersin ana amaçları öğrencilere yöneylem araştırmasının doğrusal programlama, tamsayılı programlama, grafiksel çözüm yöntemleri, simpleks algoritması ile doğrusal programların çözümü, büyük M yöntemi, dualite ve duyarlılık analizi, tamsayılı programların dal-sınır algoritması ile çözümü gibi ana kavramların gerçek hayat problemlerinin küçük versiyonlarının modellenmesi ve çözümlenmesi vasıtasıyla tanıtılmasıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Doğrusal programlama kullanarak problemlerin matematiksel modellerini formüle eder. II. Simpleks algoritması ile problem çözüm tekniklerini takip eder. III. Büyük M yöntemi ile problem çözüm tekniklerini takip eder. IV. Simpleks algoritmasının kullanım sınırlarını analiz eder. Duyarlılık analizi, Dualite ve Optimal sonrası analizleri takip eder. V. Tamsayılı programlama (TP) kullanarak problemlerin matematiksel modellerini Dal-Sınır algoritması ile formüle eder. |
Bu ders şu konuları kapsar: Doğrusal programlama (DP) ile modelleme, Grafiksel DP çözümleri, Simpleks algoritması, Büyük-M yöntemi, Duyarlılık analizi, Dualite ve Optimal sonrası analizler, Tamsayılı programlama (TP) ile modelleme, Dal-Sınır algoritması. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Doğrusal Programlamaya giriş ve Doğrusal Programlama (DP) ile modelleme | ||
2) | Doğrusal Programlama ile modelleme | ||
3) | Grafiksel DP çözümleri ve seçilmiş DP uygulamaları | ||
4) | Seçilmiş DP uygulamaları ve Simpleks Algoritmasına giriş | ||
5) | Simpleks algoritması | ||
6) | Büyük M töntemi | ||
7) | Özel Simpleks uygulamaları | ||
8) | Duyarlılık analizi | ||
9) | Duyarlılık Analizi II | ||
10) | Duality ve Primal-Dual ilişkileri | ||
11) | Dual değişken ve kısıtlamaların ekonomik yorumu | ||
12) | Optimal sonrası Analizi | ||
13) | Tamsayılı Program (TP) ile Modelleme | ||
14) | TP modellerinin çözümü-Dal Sınır Algoritması |
Ders Notları: | Taha, Hamdy A., Operations Research, 8th edition, 2007. ISBN: 0131360140 |
Diğer Kaynaklar: | Winston, Wayne L., Operations Research: Applications and Algorithms, 4th edition, 2003. ISBN-13: 978-0534380588 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 0 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 4 | % 25 |
Ödev | 0 | % 0 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 4 | 56 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 4 | 1 | 4 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 134 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve Endüstri mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 5 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 5 |
4) | Endüstri Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. | 5 |
5) | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
12) | Etkin ve verimli yönetme becerisi. |