ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CMP2008 Bilgisayar Organizasyonu Güz 3 0 3 6
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi GÖRKEM KAR
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. TAŞKIN KOÇAK
Dr. Öğr. Üyesi TARKAN AYDIN
Dersin Amacı: Bu ders günümüz bilgisayar mimarilerini, özellikle temel ilkeler ve bilgisayar tasarımında başarımın kritik rolünü vurgulamaktadır. İşlenecek konular arasında sayı sistemleri, bilgisayar aritmetiği, bilgisayarın evrimi ve başarım, bellek, saklama, giriş/çıkış, işlemci, çok çekirdekli işlemciler ve kümelenmiş bilgisayar yapıları bulunmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Bilgisayar aritmetiğini kullanmak
II. Bilgisayar sistemi içindeki parçaları tanımak
III. Komut setini ve işlemci tasarımını yapabilmek
IV. Önbellek, ana bellek ve sanal bellek kavramlarını kapsayan bellek hiyerarşisini geliştirebilmek
V. Giriş / çıkış ve saklama sistemlerini iyi bilmek
VI. Çok-çekirdekli işlemci sistemlerini kullanabilmek

Dersin İçeriği

Komutlar, komut seti mimarileri.
Bilgisayarlar için aritmetik
İşlemci
Ardışık düzen mimarileri
Bellek hiyerarşisi
Önbellek mimarileri
Sanal bellek
Saklama sistemleri
Giriş/çıkış sistem tasarımı
Çok-çekirdekli ve çoklu-işlemciler
Bilgisayar kümeleri

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilgisayar ve teknolojiye giriş.
2) Komutlar, komut seti mimarileri
3) Bilgisayar için aritmetik
4) İşlemci iç yapısı
5) Ardışık düzen mimarileri
6) Bellek hiyerarşisi
7) Önbellek mimarileri
8) Ara sınav
9) Sanal bellek
10) Saklama sistemleri
11) Giriş/çıkış sistem tasarımı
12) Çok çekirdekli ve çoklu işlemciler
13) Genel amaçlı grafik işlemciler ile programlama
14) Bilgisayar kümeleri

Kaynaklar

Ders Notları: David Patterson and John Hennessy, Computer Organization and Design, 5th Ed., Morgan Kaufmann, 2009.
Diğer Kaynaklar: John P. Shen and Mikko H. Lipasti, Modern Processor Design: Fundamentals of Superscalar Processors, 1st Ed., Waveland Press, 2013.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ödev 2 % 10
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 2 4
Küçük Sınavlar 2 1 2
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 136

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı