BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CMP2004 İleri Programlama Bahar 3 0 3 7
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TARKAN AYDIN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ERKUT ARICAN
Dr. Öğr. Üyesi TARKAN AYDIN
Dr. UTKU GÜLEN
Arş.Gör. ÇİĞDEM ERİŞ
Dersin Amacı: Öğrencilere çoklu kullanım, grafik işleme, ağ programlama ve gerçek zamanlı performans gibi orta ve büyük ölçekli uygulamalarda kullanılan karmaşık yöntemleri tanıtmak.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Çalışan bir sistemin ardındaki yapıları analiz etme ve anlama becerisi
II. Sofistike uygulamalar geliştirebilme becerisi
III. Çoklu kullanımlı uygulamalar tasarlayabilme
IV. Basit 2B grafiksel uygulamalar geliştirebilme
V. Ağ tabanlı sistemleri anlama ve gerçekleyebilme
VI. Basit gerçek zamanlı sistemleri analiz etme ve gerçekleyebilme

Dersin İçeriği

Java söz dizimi, değişken tanımlama, diziler, fonksiyonlar, ortak ad uzayları, Basit G/Ç, Hata yakalama, sınıf tanımlama, Nesne Yönelimli Programlama, miras, çok biçimlilik, sınıf soyutlamaları, Object sınıfı, arayüzler, Basit masaüstü uygulamaları, form bileşenleri, kullanıcı etkileşimi, aksiyon alma, TCP/IP Ağları üzerinden Java Socket Programlama ve İstemci/Sunucu Uygulamaları, Datagram Socket'leri kullanarak P2P dosya transferi, Çoklu kullanım, Çoklu kullanımlı istemci/sunucu uygulamaları, Runnable arayüzü ve Thread sınıfı, Senkronizasyon ve kilitler, JAVA 2D: Grafik işleme, Oyun Programlama, Gerçek zamanlı Uygulama Geliştirme, Sensör Verisini Okuma ve Görselleştirme, Çeşitli İşlemci Zamanlama Algoritmalarının Simülasyonu, Çok kullanıcılı Sohbet Uygulaması.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) C and C++ Programcıları için Java: Java söz dizimi, değişken tanımlama, diziler, fonksiyonlar, ortak ad uzayları, Basit G/Ç
2) C and C++ Programcıları için Java: Dosya G/Ç, Hata yakalama, sınıf tanımlama, Nesne Yönelimli Programlama, miras, çok biçimlilik, sınıf soyutlamaları, Object sınıfı, arayüzler.
3) C and C++ Programcıları için Java: Dosya G/Ç, Hata yakalama, sınıf tanımalama, Nesne Yönelimli Programlama, miras, çok biçimlilik, sınıf soyutlamaları, Object sınıfı, arayüzler.
4) Java Grafiksel Kullanıcı Arayüzü Bileşenleri – Basit masaüstü uygulamaları, form bileşenleri, kullanıcı etkileşimi, aksiyon alma. Dosya G/Ç.
5) Java Grafiksel Kullanıcı Arayüzü Bileşenleri – Basit masaüstü uygulamaları, form bileşenleri, kullanıcı etkileşimi, aksiyon alma. Dosya G/Ç.
6) TCP/IP Ağları üzerinden Java Socket Programlama ve İstemci/Sunucu Uygulamaları
7) Örnek Olay Çalışması: Datagram Socket'leri kullanarak P2P dosya transferi.
8) Java ile Eş zamanlılık: Çoklu kullanım. Çoklu kullanımlı istemci/sunucu uygulamaları. Runnable arayüzü ve Thread sınıfı. Senkronizasyon ve kilitler.
9) Java ile Eş zamanlılık: Çoklu kullanım. Çoklu kullanımlı istemci/sunucu uygulamaları. Runnable arayüzü ve Thread sınıfı. Senkronizasyon ve kilitler.
10) JAVA 2D: Grafik işlemenin kısa takdimi.
11) JAVA 2D: Grafik işlemenin kısa takdimi. (devam) Örnek Olay Çalışması : Grafik ve çoklu kullanım vasıtasıyla Oyun Programlama.
12) Örnek Olay Çalışması: Gerçek zamanlı Uygulama Geliştirme: Sensör Verisini Okuma ve Görselleştirme.
13) Örnek Olay Çalışması: Çeşitli İşlemci Zamanlama Algoritmalarının Simülasyonu.
14) Örnek Olay Çalışması: Çok kullanıcılı Sohbet Uygulaması.

Kaynaklar

Ders Notları: Deitel&Deitel, Java How to Program 7/e, Prentice Hall, 2007
Diğer Kaynaklar: Deitel&Deitel, Java How to Program 7/e, Prentice Hall, 2007

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 0 % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 5 % 10
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 1 % 20
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 14 2 28
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 1 20 20
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 5 1 5
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 20 20
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 173

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 5
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 5
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 3
4) Bilgisayar mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 3
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilgisayar mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 4
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 4
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 4
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 3
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 3
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 3
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.