ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CMP1004 | Dijital Mantığa Giriş | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ÖVGÜ ÖZTÜRK ERGÜN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi CEMAL OKAN ŞAKAR Dr. Öğr. Üyesi ERKUT ARICAN Dr. Öğr. Üyesi ÖVGÜ ÖZTÜRK ERGÜN |
Dersin Amacı: | Bu derste günümüz elektronik ve dijital teknolojilerinin temellerini oluşturan mantık devreleri, ikili sistemde matematiksel hesaplar ağırlıklı olarak işlenecektir. Dijital sistemler ve bilgi, kombinasyonel mantık devreleri, kombinasyonel mantık devreleri tasarlama, ikili sistemde aritmetik işlemler ve devreler, sıralı devreler bu derste işlenecek konular olacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Dijital bir sistem tasarlamak ve uygulamak için temel bileşenleri ve yaklaşımları araştırmak ve analiz etmek. II. Boolean algebrada hesaplamalar yapmak ve logic tasarımın matematiksel ifadelerini analiz etmek. III. Bileşimsel ve sıralı devrelerin tasarımı ve analizi hakkında bilgi edinmek ve bu iki devre yapılarını karşılaştırabilmek. IV. Karmaşık dijital devreleri tasarlamak ve simüle etmek, böylece dijital devre tasarımında deneyim kazanmak. V. Elektronik ve otomasyon dünyasındaki problemleri ve ihtiyaçları değerlendirebilmek ve dijital sistemlerin bu tip problemlere sağlayabileceği çözümleri düşünmede öğrencinin bilgisini kullanabilmesi. VI. Matematiksel ifadeleri dijital logic bileşenleri ile ilişkilendirebilmek, böylece bu bileşenler ile gerçek-dünya problem parametreleri arasında bağ geliştirmek. VII. Hafıza uygulamaları, RAMs ve ROMs temelleri hakkında bilgi edinmek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | İkili Sayı Sistemine Giriş İkili Sistemde Aritmetik İşlemler | Ders Kitabı Bölüm 2 | |
2) | Temel Mantık Kapıları Mantık Fonksiyonlarına Giriş | Ders Kitabı Bölüm 2 | |
3) | Fonksiyon Tanımlamaları, Boolean Tanımlamaları, Doğruluk Tablosu, Mantık Diagramları ve bunların arasındaki birbirine çevirmeler 2,3 ve 4 değişkenlı fonksiyonlar | Ders Kitabı Bölüm 2 ve 3 | |
4) | Minterm ve Maxterm Tanımlamaları Toplamların Çarpımı ve Çarpımların Toplamı Tanımlamaları ve bunların Mantık Diagramları | Ders Kitabı Bölüm 3 | |
5) | K-Map ve diğer fonksiyon tanımalamaları arasında dönüşümler, fonksiyon tanımlama ve sadeleştirme bir arada işlenir. NAND-NAND ve NOR-NOR Implementasyonuna Geçiş, XOR Kapısı ve Mantık diagramları işlenir | Ders Kitabı Bölüm 3 | |
6) | K-Map Tanımlamaları ve Fonksiyonların K-Map Kullanarak Sadeleştirilmesi, VEYA-VE Implementasyonu, VE-VEYA Implementasyonu, NAND-NAND ve NOR-NOR Mantık Devrelerini Tanıma ve Bu Devrelere Dönüşüm Yöntemleri | Ders Kitabı Bölüm 3 | |
7) | Yarım Toplayıcı ve Tam Toplayıcı Fonksiyonları ve Devreleri | Ders Kitabı Bölüm 4 | |
8) | İkili sisitemde 4-bit toplayıcılar, 4-bit çıkarıcılar, 4-bit toplayıcı/çıkarıcılar, 4den fazla bit için toplayıcı ve çıkarıcı devre tasarımları, 1024-bit toplayıcı tasarımı | Ders Kitabı Bölüm 4 | |
9) | İkili Sistemde Çarpıcı Devreleri, Tasarım ve Implementasyon | Ders Kitabı Bölüm 4 | |
10) | Büyüklük Karşılaştırıcı Fonksiyonları ve Devreleri | Ders Kitabı Bölüm 4 | |
11) | Dekoder, Enkoder ve Çoklayıcı Devreleri | Ders Kitabı Bölüm 4 | |
12) | Ardışık Devrelere Giriş, Latch Devreleri | Ders Kitabı Bölüm 5 | |
13) | Flip Flop Devreleri, D,T ve Jk Flip Flop Devreleri | Ders Kitabı Bölüm 5 | |
14) | Ardışık Devrelerin Analizi ve Clock Sinyali | Ders Kitabı Bölüm 5 |
Ders Notları: | Digital Design by M.Morris Mano and Michael D.Ciletti, Fifth Edition, PEARSON |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 0 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 3 | % 15 |
Ödev | 0 | % 0 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 | |
Sunum / Seminer | |||
Proje | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar | 3 | 18 | |
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | 1 | 18 | |
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 1 | 36 | |
Toplam İş Yükü | 156 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |