ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EEE5572 Biyoinformatik için Makine Öğrenimi II Bahar 3 0 3 6
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ZAFER İŞCAN
Dersin Amacı: Bu derste öğrenciler makine öğrenmesinin temel kavramları ve bu kavramların biyoinformatik problemlerine nasıl uygulandığını öğrenirler.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Makine öğrenmesinin temel kavramlarını anlama
2. Denetimli öğrenme ve sınıflandırıcı yöntemlerini anlama
3. Makine öğrenmesi yöntemlerinin biyoinformatik problemlerine nasıl uygulandığını anlama
4. Temel biyoinformatik uygulama ve araçlarını anlatma
5. Bir makine öğrenmesi programı öğrenmek

Dersin İçeriği

1. Yapay sinir ağları
2. Vektör makineleri
3. Saklı Markov modelleri
4. Dinamik Bayes networkleri
5. Protein yapı ve fonksiyon tahmini
6. Kütle spektrometrisi
7. Gen networkleri

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yapay sinir ağları, çok katlı algılayıcılar, parametrelendirme, öğrenme kuralları
2) Yapay sinir ağları (devam), öğrenme algoritmaları, ilişkilendirme, sınıflandırma,
3) Yapay sinir ağları (devam), biyoinformatik uygulamaları
4) Vektör makineleri, taban fonksiyonu yaklaşımı, dairesel taban fonksiyonlu yapay sinir ağları, biyo taban fonksiyonlu yapay sinir ağları
5) Vektör makineleri (devam), destek vektör makineleri, alaka vektör makineleri
6) Vektör makineleri (devam), biyoinformatik uygulamaları
7) Saklı Markov modelleri, öğrenme, deşifre etme
8) Dinamik Bayes ağları
9) Saklı Markov modelleri ve dinamik Bayes ağlarının biyoinformatikteki uygulamaları
10) Gen ağları, ayrık Bayes ağları, ayrık Bayes ağlarında çıkarım, ayrık Bayes ağlarında öğrenme
11) Gen ağları (devam), gen düzenleyici ağları, nedensel ağlar, çizgeler, biyoinformatik uygulamaları, gen düzenleyici ağları
12) Protein yapı ve fonksiyon tahmini
13) Kütle spektrometrisi
14) Proje sunumları

Kaynaklar

Ders Notları: 1. Machine Learning Approaches to Bioinformatics, Zheng Rong Yang, World Scientific Publishing Company, 2011.
Diğer Kaynaklar: 1. Data Mining for Bioinformatics, Sumeet Dua, CRC Press, 2013. 2. Bioinformatics: The Machine Learning Approach, Pierre Baldi and Soren Brunak, 2nd edition, MIT Press, 2001. 3. Pattern Recognition and Machine Learning, Christopher M. Bishop, 2nd printing edition, Springer, 2011. 4. Pattern Recognition, Sergios Theodoridis, Konstantinos Koutroumbas, Academic Press, 4th edition, 2008. 5. Introduction to Pattern Recognition: A Matlab Approach, Sergios Theodoridis, Aggelos Pikrakis, Konstantinos Koutroumbas, Dionisis Cavouras, Academic Press, 2010. 6. Pattern Classification, Richard O. Duda, Peter E. Hart, David G. Stork, 2nd edition, Wiley-Interscience, 2000.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 15
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler 1 % 30
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 15
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 2 32
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 8 10 80
Ödevler 5 6 30
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0
Ara Sınavlar 1 3 3
Rapor Teslimi 0
Juri 0
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 190

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.