ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EEE5560 | Bilgi Erişimi | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AYÇA YALÇIN ÖZKUMUR |
Dersin Amacı: | Bu dersi tamamlayan öğrenci - bilgi erişimi temel kavramları ve teknikleri konusunda farkındalık kazanmış olacak; - ilgili problemlerin istatistiksel metin modelleri kullanılarak nasıl çözüleceğini bilecek; - istatistiksel metin modellerinin kümeleme gibi diğer bilgi erişimi problemlerine nasıl uygulanacağını bilecek; - büyük metinlerde bilgiye erişimin indeksler gibi veri yapıları sayesinde etkili yapılabildiğini bilecek; - metin tarama ve ilişkililik geribesleme (relevant feedback) sistemlerinin yaratılmasında pratik deneyim kazanacak; - bilgi erişiminde faydalanılan temel görüntü işleme teknikleri hakkında fikir sahibi olacak; - obje tanıma ve hareket tespiti amaçlı görüntü işleme yöntemlerinin görüntü erişimi problemlerinde nasıl kullanılacağını anlamış olacak; - birleştirilmiş metin ve görüntü modellerinin erişim problemlerine katkısının farkında olacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Bilgi erişimi konusunda temel problemlerin, kullanım ve uygulama alanlarının tartışılması 2. Metin tanımlama ve metin işleme adımlarının tanımlanması 3. Boolean ve vektör uzayı gibi erişim modellerinin tasarlanması 4. Metin indeksleme yöntemlerinin gerçeklenmesi 5. Erişim sistemleri için başarı ölçütlerinin açıklanması 6. Gerçek ve psödo ilişkililik geribesleme yöntemlerinin tartışılması 7. Kümeleme yöntemlerinin ve bilgi erişimi alanındaki kullanılmasının açıklanması 8. Sayfa sıralama yöntemlerinin ve erişimi daha-iyileştirme yollarının tartışılması 9. Bilgi erişim yöntemlerinin multimedya veritabanlarına uygulanması |
1. hafta: Bilgi Erişimi konusuna giriş Metnin tanımlanması ve işlenmesi Erişim modelleri İndeksleme Değerlendirme İlişkililik geribeslemesi Döküman ve kavramların kümelenmesi Web tarama Doküman kümeleme Erişimin iyileştirilmesi Multimedya bilgi erişimi Otomatik görüntü işaretlenmesi ve taranması Metin ve görüntülerin ortak modelleri 14. hafta: Sıralama için makine öğrenmesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Bilgi Erişimine Giriş | ||
2) | Metin betimleme ve metin işleme | ||
3) | Tarama ve erişim modelleri | ||
4) | İndeksleme | ||
5) | Performans değerlendirme | ||
6) | İlgililik geri-beslemesi | ||
7) | Doküman ve konsept sınıflama | ||
8) | Web tarama | ||
9) | Doküman sınıflama | ||
10) | Taramanın iyileştirilmesi | ||
11) | Multimedya verisinin taranması | ||
12) | Otomatik görüntü işaretleme ve tarama | ||
13) | Dil ve görüntü işleme modellerinin birlikte kullanılması | ||
14) | Makine öğrenmesi ile sıralama |
Ders Notları: | Introduction to Information Retrieval, Christopher Manning, Prabhakar Raghavan, and Hinrich Schutze, 2008 Modern Information Retrieval (2. Eds.), Ricardo Baeza-Yates and Berthier Ribeiro-Neto, 2011 |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | 1 | % 20 |
Projeler | 1 | % 40 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 20 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 80 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 72 | |
Sunum / Seminer | 1 | 6 | |
Proje | 11 | 44 | |
Ödevler | 6 | 24 | |
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | |||
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 1 | 2 | |
Toplam İş Yükü | 190 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |