YENİ MEDYA | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD2906 | Dijital Medya Etiği | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. MERT KAYHAN |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilerin dijital çağda medya etiği üzerine kuramsal bir perspektif kazanmalarını sağlamaktır. Yapılan kuramsal okumalar aracılığıyla öğrenciler profesyonel gazeteciliğin etik ilkeleri, adil ve doğru haber, yanlı ve yalan haber, medyada çeşitlilik, doğrulama platformları, çıkar çatışmaları, mahremiyet, fotoğraf gazeteciliği, intihal vb. konular hakkında bilgi sahibi olur. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - medya etiği hakkındaki kavramları ve kuramları eleştirel bir perspektifle yorumlamak ve tartışmak, - farklı medya kurumlarının etik ilkelerini karşılaştırmak ve kıyaslamak, - çıkar çatışmalarından kaçınmak, - etik sorunlarla karşılaşıldığında profesyonel olarak nasıl davranılması gerektiğini öğrenmek, - şeffaflık, doğruluk, nesnellik, sorumluluk, bağımsızlık, vb. gibi kavramları öğrenmek, - yalan haber, deepfake, algoritmik manipülasyon gibi dijital çağın güncel etik tartışmaları ve sorunları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Dersin içeriğini dijital medya etiği üzerine eleştirel okumalar ve bu kuramsal perspektif ile medya sektöründen güncel uygulamaların tartışılması oluşturmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Dersin genel tanıtımı | ||
2) | Yeni medya, gazetecilik ve medya etiği / Anahtar kavramlar | ||
3) | Medya, hukuk ve gazeteciler için mesleki ahlak kuralları / Sorumlu Gazetecilik | ||
4) | Muhabirler ve haber kaynakları | ||
5) | Gerçek ve nesnellik / Tartışma | ||
6) | Doğru ve bağımsız habercilik | ||
7) | Doğru bilgi ve sağlık haberleri | ||
8) | Çıkar çatışmaları ve kamu yararı | ||
9) | Mahremiyet ve kamu yararı | ||
10) | Savaş ve çatışma haberciliği üzerine etik meseleler: Ölüm, hastalık ve tahribat | ||
11) | Dijital çağda fotoğraf & video gazeteciliği / Veri etiği: Veri gizliliği ve etik tartışmalar | ||
12) | Deepfake ve değiştirilmiş videolar / Gazeteciler için yeni medya okuryazarlığı: Algoritmalar, bot hesaplar, troller, yapay zeka ve daha fazlası | ||
13) | Öğrenci Sunumları | ||
14) | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Notları: | Charles Ess, Digital Media Ethics, Cambridge, UK, 2009. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 13 | % 20 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 45 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 7 | 98 |
Sunum / Seminer | 12 | 1 | 12 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 155 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarına temel oluşturan teoriler, kavramlar, gelenekler ve fikir tarihindeki gelişmeleri eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilmek ve tartışabilmek. | 5 |
2) | Yeni medyadaki haber ve içerik üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili yazılı, sözlü ve görsel temel bilgilere ve bunların profesyonel düzeyde etkin kullanım becerisine sahip olabilmek. | |
3) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarında faaliyet gösteren kurumsal aktörlere ve genel anlamda bu sektörlere dair bilgiler edinip bunları eleştirel bir şekilde yorumlayabilmek. | 4 |
4) | Okuyucu, dinleyici, seyirci ve kullanıcıların medya ortamlarının değişen rolleri karşısındaki tepkilerini kavrayabilmek, bunlara uygun özgün içerikler oluşturup yayabilmek ve gelecek trendlere dair öngörülerde bulunabilmek. | 1 |
5) | Yeni medya ve habercilik alanlarının komşu disiplinlerine ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla ele alabilmek. | 3 |
6) | İletişim alanındaki küresel teknolojik değişimlerle bunların yerel aktörler üzerindeki etkilerine dair ilişkileri kavrayabilmek. | 4 |
7) | İçerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilme, analiz edebilme ve yayma becerilerini geliştirebilmek. | 2 |
8) | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşamı boyunca toplumsal amaçlar doğrultusunda, yasal ve etik bir sorumlulukla geliştirmek ve bunları toplumsal fayda üretebilecek şekilde kullanabilmek. | 5 |
9) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanında ulusal/uluslararası düzeylerdeki meslektaşlarıyla ortak çalışmalar yürütebilmek. | 2 |
10) | Ulusal ve uluslararası saygın mecralarda yayımlanabilecek nitelikte çeşitli formatlarda ürünler ortaya koyabilme yeteneği geliştirmek. | 2 |