YENİ MEDYA | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD2001 | Haber Muhabirliği | Güz | 2 | 2 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. HASAN KEMAL SUHER |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere profesyonel gazetecilerin yetkinlikleri, becerileri ve tutumları konusunda rehberlik etmektir. Öğrenciler nasıl röportaj yapacaklarını, nasıl haber yazacaklarını ve yazdıklarını nasıl gözden geçireceklerini öğrenecektir. Haberciliğin temel tanımı, haber yazımında karşılaşılabilecek engel ve tuzaklar, gazeteciliğin sınırları, gazetecilik etiği gibi konular teorik ve pratik olarak öğretilecek ve tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - doğru haber kaynaklarını bulabilir, onlardan bilgi alabilir, röportaj yapabilir ve elindeki verileri çeşitli mecralar için haber haline getirebilir, - içerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilir, analiz edebilir ve yayınlayabilir, - çeşitli formatlarda ulusal ve uluslararası kanallarda yayınlanmaya uygun eserler yaratma becerisi geliştirir, - yeni medya, gazetecilik ve iletişim alanında ulusal/uluslararası meslektaşları ile ortak projeler yürütebilir. |
Öğrenciler, haberin nasıl toplanacağını, nasıl yazılacağını, nasıl düzenleme yapılacağını ve temel röportaj tekniklerini öğrenecektir. Haber raporlamanın temel tanımı, yazma engellerinin ve tuzaklarının tanınması, sınırlar, etik ve gazetecilik kuralları hem teoride hem de uygulamada öğretilecek ve tartışılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Derse hazırlık | ||
2) | Haber duygusunun gelişimi | ||
3) | Haber toplama | ||
4) | Haberi düşünmek (1) Fikir bulmak | ||
5) | Haberi düşünmek (2) Odaklanmak | ||
6) | Verileri sıralama | ||
7) | Haberi yazma | ||
8) | Haberi yazma 2 | ||
9) | Okuyucu, TV seyircisi ya da internet için yeniden kaleme almak | ||
10) | Flaş bulma ve yazma | ||
11) | Başlık atma | ||
12) | Haberin şekillenmesi / Klişeler ve teknikler | ||
13) | Röportaj teknikleri İşleyiş, soru sorma, dinleme | ||
14) | Dersin değerlendirilmesi |
Ders Notları: | News Reporting and Writing, Melvin Mencher, 2015. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 3 | % 30 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 3 | 10 | 30 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 148 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarına temel oluşturan teoriler, kavramlar, gelenekler ve fikir tarihindeki gelişmeleri eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilmek ve tartışabilmek. | 2 |
2) | Yeni medyadaki haber ve içerik üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili yazılı, sözlü ve görsel temel bilgilere ve bunların profesyonel düzeyde etkin kullanım becerisine sahip olabilmek. | 4 |
3) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarında faaliyet gösteren kurumsal aktörlere ve genel anlamda bu sektörlere dair bilgiler edinip bunları eleştirel bir şekilde yorumlayabilmek. | 2 |
4) | Okuyucu, dinleyici, seyirci ve kullanıcıların medya ortamlarının değişen rolleri karşısındaki tepkilerini kavrayabilmek, bunlara uygun özgün içerikler oluşturup yayabilmek ve gelecek trendlere dair öngörülerde bulunabilmek. | 5 |
5) | Yeni medya ve habercilik alanlarının komşu disiplinlerine ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla ele alabilmek. | 2 |
6) | İletişim alanındaki küresel teknolojik değişimlerle bunların yerel aktörler üzerindeki etkilerine dair ilişkileri kavrayabilmek. | 2 |
7) | İçerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilme, analiz edebilme ve yayma becerilerini geliştirebilmek. | 5 |
8) | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşamı boyunca toplumsal amaçlar doğrultusunda, yasal ve etik bir sorumlulukla geliştirmek ve bunları toplumsal fayda üretebilecek şekilde kullanabilmek. | 4 |
9) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanında ulusal/uluslararası düzeylerdeki meslektaşlarıyla ortak çalışmalar yürütebilmek. | 3 |
10) | Ulusal ve uluslararası saygın mecralarda yayımlanabilecek nitelikte çeşitli formatlarda ürünler ortaya koyabilme yeteneği geliştirmek. | 3 |