ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MCH4214 | Taşıt Aerodinamiği | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HÜSEYİN GÜNHAN ÖZCAN |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere taşıt aerodinamiğinin temel kavramlarını öğretmektir. Bir taşıta etkiyen direnç kuvvetini azaltan dış yapı şekilleri ve aracın içindeki konforu artıran iç akış düzenlemeleri ders kapsamında incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I- Sınır tabaka ve akım ayrılmasının taşıt aerodinamiğine etkileri II- Bir taşıta etkiyen direnç kuvvetinin bileşenleri III- Binek ve yarış arabalarında artı ve eksi kaldırma kuvvetinin nasıl oluştuğunun açıklanması IV- Taşıt aerodinamiğinin yakıt ekonomisi, taşıt performansı ve yol tutuşuna etkisinin açıklanması V- Binek otomobillerinin arka geometrisinin direnç kuvvetine etkisinin açıklanması VI- Kamyonlara etkiyen direnç kuvvetini azaltan yapılar VII- Kanallı ve kanalsız radyatör sistemlerinin karşılaştırmalı açıklaması VIII- Taşıt tasarımında ısıtma/soğutma/havalandırma süreçleri IX- Taşıt tasarımında kullanılan rüzgar tüneli deneyleri ve Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği'nin (HAD) temel kavramları X- Bir kanat üzerindeki akışın HAD analizi |
Aerodinamiğin temel kavramları, Aerodinamik kuvvet ve momentler, Sürükleme ve Kaldırma kuvvetleri, Otomobil Aerodinamiği, Ticari taşıt (Kamyon ve Otobüs)aerodinamiği, Yarış Arabaları, İç akımlar, Motor ve dişli kutusu soğutulması, İç konfor (Isıtma/Soğutma/Havalandırma), Rüzgar Tüneli Deneyleri, Taşıt Aerodinamiğinde Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD), Bir kanat üzerindeki akışın HAD analizi. Dersin öğretim yöntemleri anlatım, bireysel çalışma, okuma, tartışma, gözlem, deney, simülasyon, problem çözme ve teknoloji destekli öğrenme içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Aerodinamiğin temel kavramları | ||
2) | Aerodinamik kuvvet ve momentler, Direnç ve Kaldırma kuvvetleri | ||
3) | Binek otomobillerinin aerodinamik tasarımı | ||
4) | Binek otomobillerinin aerodinamik tasarımı (Devam) | ||
5) | Ticari araç Aerodinamiği (Kamyon ve otobüsler) | ||
6) | Yarış otomobili aerodinamiği | ||
7) | Yarış otomobili aerodinamiği (Devam) | ||
8) | Yıl içi sınavı | ||
9) | İç Akımlar: Motor ve dişli kutusunun soğutulması | ||
10) | Motor ve dişli kutusunun soğutulması (Devam) | ||
11) | İç konfor (Isıtma/Soğutma/Havalandırma) | ||
12) | Rüzgar Tüneli Deneyleri | ||
13) | Taşıt Tasarımında Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) | ||
14) | Bir kanat üzerindeki akışın HAD analizi |
Ders Notları: | Barnard, R.H., 1996. Road Vehicle Aerodynamic Design, An Introduction, Addison Wesley Longman Limited. |
Diğer Kaynaklar: | 1) Race Car Aerodynamics, J. Katz, Bentley Publishers, 1995 2) Aerodynamics of Road Vehicles, Hucho, W.H., Butterworth, 1988. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 0 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | 4 | % 0 |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 10 | 30 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | 4 | 12 | |
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 48 | |
Sunum / Seminer | |||
Proje | |||
Ödevler | 3 | 12 | |
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | 2 | 10 | |
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 3 | 15 | |
Toplam İş Yükü | 127 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |