MEKATRONİK MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MCH4214 | Taşıt Aerodinamiği | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ÖZCAN HÜSEYİN GÜNHAN |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere taşıt aerodinamiğinin temel kavramlarını öğretmektir. Bir taşıta etkiyen direnç kuvvetini azaltan dış yapı şekilleri ve aracın içindeki konforu artıran iç akış düzenlemeleri ders kapsamında incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I- Sınır tabaka ve akım ayrılmasının taşıt aerodinamiğine etkileri II- Bir taşıta etkiyen direnç kuvvetinin bileşenleri III- Binek ve yarış arabalarında artı ve eksi kaldırma kuvvetinin nasıl oluştuğunun açıklanması IV- Taşıt aerodinamiğinin yakıt ekonomisi, taşıt performansı ve yol tutuşuna etkisinin açıklanması V- Binek otomobillerinin arka geometrisinin direnç kuvvetine etkisinin açıklanması VI- Kamyonlara etkiyen direnç kuvvetini azaltan yapılar VII- Kanallı ve kanalsız radyatör sistemlerinin karşılaştırmalı açıklaması VIII- Taşıt tasarımında ısıtma/soğutma/havalandırma süreçleri IX- Taşıt tasarımında kullanılan rüzgar tüneli deneyleri ve Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği'nin (HAD) temel kavramları X- Bir kanat üzerindeki akışın HAD analizi |
Aerodinamiğin temel kavramları, Aerodinamik kuvvet ve momentler, Sürükleme ve Kaldırma kuvvetleri, Otomobil Aerodinamiği, Ticari taşıt (Kamyon ve Otobüs)aerodinamiği, Yarış Arabaları, İç akımlar, Motor ve dişli kutusu soğutulması, İç konfor (Isıtma/Soğutma/Havalandırma), Rüzgar Tüneli Deneyleri, Taşıt Aerodinamiğinde Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD), Bir kanat üzerindeki akışın HAD analizi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Aerodinamiğin temel kavramları | ||
2) | Aerodinamik kuvvet ve momentler, Direnç ve Kaldırma kuvvetleri | ||
3) | Binek otomobillerinin aerodinamik tasarımı | ||
4) | Binek otomobillerinin aerodinamik tasarımı (Devam) | ||
5) | Ticari araç Aerodinamiği (Kamyon ve otobüsler) | ||
6) | Yarış otomobili aerodinamiği | ||
7) | Yarış otomobili aerodinamiği (Devam) | ||
8) | Yıl içi sınavı | ||
9) | İç Akımlar: Motor ve dişli kutusunun soğutulması | ||
10) | Motor ve dişli kutusunun soğutulması (Devam) | ||
11) | İç konfor (Isıtma/Soğutma/Havalandırma) | ||
12) | Rüzgar Tüneli Deneyleri | ||
13) | Taşıt Tasarımında Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) | ||
14) | Bir kanat üzerindeki akışın HAD analizi |
Ders Notları: | Barnard, R.H., 1996. Road Vehicle Aerodynamic Design, An Introduction, Addison Wesley Longman Limited. |
Diğer Kaynaklar: | 1) Race Car Aerodynamics, J. Katz, Bentley Publishers, 1995 2) Aerodynamics of Road Vehicles, Hucho, W.H., Butterworth, 1988. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 0 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | 4 | % 0 |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 10 | 30 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | 4 | 12 | |
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 48 | |
Sunum / Seminer | |||
Proje | |||
Ödevler | 3 | 12 | |
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | 2 | 10 | |
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 3 | 15 | |
Toplam İş Yükü | 127 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, Fen Bilimleri ve Mekatronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | |
2) | Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |
3) | Karmaşık mekatronik sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
4) | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
5) | Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlar ve yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
6) | Mekatronik Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır. | |
7) | İngilizce ve Türkçe (eğer Türk vatandaşı ise) sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde Ingilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanir; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olur. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci sahibidir; Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgilidir. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | |
11) | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Mekatronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |