ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV5061 Film & Televizyonda Özel Konular I Güz 3 0 3 7
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ELENI VARMAZI
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ELENI VARMAZI
Dersin Amacı: Dersin Başlığı: 20. yy Sinemasında Üç Avrupa Akımı
İtalyan Yeni Gerçekçilik, Fransız Yeni Dalga, İngiliz Özgür Sinema ve onların Amerikan Bağımsız Sinemasına etkileri

Bu ders en önemli üç Avrupa Sinema akımını merkezine alır, onların sinema tarihindeki yerini vurgular. Bu akımların 2. Dünya Savaşı sonrası gelişmeleri ve ardışık olarak birbirlerine etkileri tartışılır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- 3 akımın tarihsel, estetik ve teknik özelliklerini öğrenmek ve Amerikan Bağımsız Sineması ile ilişkilendirmek
- Her üç akımın ve bağımsızların en önde gelen filmlerini izlemek, yönetmenleri, oyuncuları gibi konuları tartışmak
- Filmin anlatı yapısını ve estetik özelliklerini analiz edebilecek özellikleri geliştirmek

Dersin İçeriği

Bu 3 akım film üretimindeki geleneksel yolları değiştirmişlerdir. Yeni teroiler ve teknikler önermişler ve filmin konu dünyasını yeni ufuklara doğru açmışlardır.
Yeni gerçekçilik, stüdyonun dışında film yapma, amatör oyuncularla çalışma, ve 2. Dünya Savaşı sonrası genel insani konuları ele alma konusunda açılımlar yapmıştır.
Fransız Yeni Dalga, sinefil nosyonunu, auteur teorisini ve stil-camera kavramlarını üretmiştir. Cahiers de Cinema dergisi etrafında toparlanan bir kaç film teorisyeni ve yönetmen, film kuramı ve ideolojisi üzerine tartışmışlardır.
İngiliz Özgür Sinema, 'kitchen sink' sinema kavramını ortaya atmış, ve bunun 1950 ve 1960lı yıllarda etkili olmasınının öncülü olmuştur. Bu dönem filmlerinde öfkeli gençlik, işçi sınıfı filmleri konuları ele alınmış, roman ve hikayelerden adaptasyonlar yapılmıştır.

Tüm bu akımların Amerikan Bağımsız sinemasına etkileri dersin ana tartışma eksenidir. Amerikada Bağımsız film yapımı 1980lerden önce de varolmuş olsa da, 'indie' kelimesi 1980 ortalarından itibaren Stranger Than Paradise, She’s gotta have it, Sex Lies and Videotape gibi filmlerden sonra etkili olmuştur.

Bu ders bağımsız sinema kavramını, üretim ilişkilerini de tartışır ve onun ticari sinema ile diyalektik ilişkisini merkezine alır. Anlatı yapısı, ideoloji, ırkçılık, cinsyet, şiddet gibi kavramlar da ders içerisinde tartışılmaktadır

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İtalyan Yeni gerçekçiliğe giriş, Bisiklet Hırsızları ve 2. DÜnya Savaşı Sonrası Avrupa
2) İtalyan Yeni Gerçekçilik, Almanya Yıl Sıfır, akımın temel özelliklerine devam İtalyan Yeni Gerçekçilik üzerine okumalar
3) İtalyan Yeni Gerçekçilik (Bitter Rice), İyalta'da akının gerileme süreci İtalyan Yeni Gerçekçilik okumaları devam
4) İtalyan Yeni Gerçekçilik akımının ulusal sinemalara etkileri Grup Proje Sunumları Grup Sunumları için araştırma ve tartışma
5) Fransız Yeni Dalga akımına giriş, 400 Darbe, auteur kuramı, stil-sinema
6) Fransız Yeni Dalga- Breathless, teorilere devam Fransız Yeni Dalga hakkında okumalar
7) Fransız Yeni Dalga - Cleo 5'ten 7'ye, The Left Bank Left Bank hakkında okumalar
8) İngiliz Özgür Sinemasına giriş(Saturday night Sunday morning)
9) İngiliz Özgür Sineması (The loneliness of a long distance runner), devam İngiliz Özgür Sineması üzerine okumalar
10) İngiliz Özgür Sineması - This sporting life Bireysel sunumların başlaması Bireysel sunumlar için araştırma ve okumalar
11) Amerikan Bağımsız Sinemasına giriş- (Down by law) Bireysel sunumlar için hazrılıklar
12) Amerikan Bağımsız Sineması devam Bireysel Sunumlar Bireysel sunumlar için hazırlıklar
13) Amerikan Bağımsız Sineması (Do the right thing), teorilere devam Amerikan Bağımsız Sineması üzerine okumalar
14) Amerikan Bağımsız Sineması- Drugstore Cowboy- Akıma devam etme ve Avrupa akımları ile karşılaştırma Amerikan Bağımsız Sineması üzerine okumalar

Kaynaklar

Ders Notları: Selected readings from: • Closely Watched Films: An Introduction to the Art of Narrative Film Technique, Fabe Marilyn, University of California Press, Berkeley and Los Angeles 2004 • Italian Neorealism- Rebuilding the Cinematic City, Shiel Mark, Wallflower Press, 2005 • Making Waves- New Cinemas of the 1960’s, Geoffrey Nowell- Smith, Continuum, New York, 2008 • American Independent Cinema: A Sight and Sound Reader, Hillier Jim, British Film Institute, London 2008 • American Independent Cinema, King Geoff, Indiana University Press, I.B. Tauris, London and New York 2009
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 12 % 15
Sunum 1 % 15
Projeler 1 % 25
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final 1 % 35
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 5 75
Sunum / Seminer 1 15 15
Proje 1 15 15
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 0
Juri 0
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 167

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı