ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MIM5124 Türk Mimarisi I Güz 0 3 3 12
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK
Dersin Amacı: Bu ders, geç Osmanlı döneminden 1980'lere uzanan süreçte Türkiye'deki mimarlık alanı içindeki çeşitli üretimler hakkında geniş bir bakış açısı kazandırmayı amaçlar. Bu doğrultuda, söz konusu mimari üretimlerin çoğul süreçlerini ve aktörlerini tanımak ve karşılaştırmalı olarak tartışmak hedeflenmektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1.Türkiye'de 19. yüzyıldan 1980'lere uzanan süreçte mimarlık alanında yaşanan tarihsel ve kronolojik değişimleri tanımlayabilirler.
2.Ele alınan süreçteki mimarlık ürünlerini ve müelliflerini bağlamsal önemleriyle ilişkili olarak tanıyabilirler.
3.Mimari üretimin kentsel süreçlerini ve mesleki yapılanmasını tarihsel olarak çözümleyebilirler.
4.Ulusal ve küresel ölçeklerde değişkenlik gösteren sosyal, siyasal, ekonomik etkilerin mimarlığın dinamik bileşenleri olduğu kavrayışını geliştirirler.

Dersin İçeriği

Bu ders geç Osmanlı döneminden başlayarak Türkiye'deki mimari üretimleri, kültürler-arası etkileşimlerin dahil olduğu dinamik bir kentsel kültürün oluşumu ve değişimi olarak ele alır ve geniş bir sosyo-politik ve kültürel bağlamda tartışmayı hedefler. Bu doğrultuda, ilgili dönemlere ait mimarlık söylem ve eleştirilerini, yapıları ve kentsel durumları incelemek ve karşılaştırmak bu dersin kapsamını oluşturur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş; "Türk Mimarlığı"nın içeriği nasıl tanımlanabilir? Bu kavramı kültürel sınırlandırmalardan nasıl ayrıştırabiliriz?
2) Tüm mimarlıklar ve ulusal kimlikleri üzerine tartışma. Baydar, Gülsüm. (2004), "The Cultural Burden of Architecture," Journal of Architectural Education, 57: 19–27.
3) Geç Osmanlı döneminin mimari bağlamı: imparatorluğun son yüzyılı ve mimarlıkları.
4) Paradigma değişimleri; Türkiye Cumhuriyeti'ne geçiş ve yeni bir mimari dönemin başlangıcı Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 1, Architecture of Revolution, 17-48. -Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 2, Building for the Modern Nation State, 49-80.
5) Evin mimarlığı - modern bir ev/aile/kent içinde yaşamak Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 3, The Modern House, 81-104.
6) Türkiye'de savaş-sonrası dönem mimarlığı Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 4, Populist Democracy and Post-war Modernism, 105-138.
7) Mimarlık ve kent(leşme) Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 5, Housing in the Metropolis, 140-170.
8) Öğrenci sunumları
9) Mimarlık ve devlet Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 6, Architecture under Coups d'État, 171-202.
11) Kent/Konut/Plansızlık Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 8, The Illegal City and New Residential Segregation, 235-263.
13) Istanbul meselesi Çağlar Keyder, Istanbul: Between the Global and the Local, Boston: Rowman&Littlefield, 1999, pp.1-31.
14) Uluslararası bağlamda Türkiye mimarlığı duyurulacak
15) Final raporu için hazırlık
16) Final rapor teslimi

Kaynaklar

Ders Notları: Will be announced weekly.
Diğer Kaynaklar: -

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 2 % 20
Sunum 1 % 30
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final % 0
Rapor Teslimi 1 % 40
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 78
Sunum / Seminer 1 8
Proje
Ödevler 2 12
Küçük Sınavlar
Ara Juri
Ara Sınavlar
Rapor Teslimi
Juri
Final 1 16
Toplam İş Yükü 156

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı