ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MIM5124 | Türk Mimarisi I | Güz | 0 | 3 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK |
Dersin Amacı: | Bu ders, geç Osmanlı döneminden 1980'lere uzanan süreçte Türkiye'deki mimarlık alanı içindeki çeşitli üretimler hakkında geniş bir bakış açısı kazandırmayı amaçlar. Bu doğrultuda, söz konusu mimari üretimlerin çoğul süreçlerini ve aktörlerini tanımak ve karşılaştırmalı olarak tartışmak hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Türkiye'de 19. yüzyıldan 1980'lere uzanan süreçte mimarlık alanında yaşanan tarihsel ve kronolojik değişimleri tanımlayabilirler. 2.Ele alınan süreçteki mimarlık ürünlerini ve müelliflerini bağlamsal önemleriyle ilişkili olarak tanıyabilirler. 3.Mimari üretimin kentsel süreçlerini ve mesleki yapılanmasını tarihsel olarak çözümleyebilirler. 4.Ulusal ve küresel ölçeklerde değişkenlik gösteren sosyal, siyasal, ekonomik etkilerin mimarlığın dinamik bileşenleri olduğu kavrayışını geliştirirler. |
Bu ders geç Osmanlı döneminden başlayarak Türkiye'deki mimari üretimleri, kültürler-arası etkileşimlerin dahil olduğu dinamik bir kentsel kültürün oluşumu ve değişimi olarak ele alır ve geniş bir sosyo-politik ve kültürel bağlamda tartışmayı hedefler. Bu doğrultuda, ilgili dönemlere ait mimarlık söylem ve eleştirilerini, yapıları ve kentsel durumları incelemek ve karşılaştırmak bu dersin kapsamını oluşturur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Giriş; "Türk Mimarlığı"nın içeriği nasıl tanımlanabilir? Bu kavramı kültürel sınırlandırmalardan nasıl ayrıştırabiliriz? | ||
2) | Tüm mimarlıklar ve ulusal kimlikleri üzerine tartışma. | Baydar, Gülsüm. (2004), "The Cultural Burden of Architecture," Journal of Architectural Education, 57: 19–27. | |
3) | Geç Osmanlı döneminin mimari bağlamı: imparatorluğun son yüzyılı ve mimarlıkları. | ||
4) | Paradigma değişimleri; Türkiye Cumhuriyeti'ne geçiş ve yeni bir mimari dönemin başlangıcı | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 1, Architecture of Revolution, 17-48. -Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 2, Building for the Modern Nation State, 49-80. | |
5) | Evin mimarlığı - modern bir ev/aile/kent içinde yaşamak | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 3, The Modern House, 81-104. | |
6) | Türkiye'de savaş-sonrası dönem mimarlığı | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 4, Populist Democracy and Post-war Modernism, 105-138. | |
7) | Mimarlık ve kent(leşme) | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 5, Housing in the Metropolis, 140-170. | |
8) | Öğrenci sunumları | ||
9) | Mimarlık ve devlet | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 6, Architecture under Coups d'État, 171-202. | |
11) | Kent/Konut/Plansızlık | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 8, The Illegal City and New Residential Segregation, 235-263. | |
13) | Istanbul meselesi | Çağlar Keyder, Istanbul: Between the Global and the Local, Boston: Rowman&Littlefield, 1999, pp.1-31. | |
14) | Uluslararası bağlamda Türkiye mimarlığı | duyurulacak | |
15) | Final raporu için hazırlık | ||
16) | Final rapor teslimi |
Ders Notları: | Will be announced weekly. |
Diğer Kaynaklar: | - |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 2 | % 20 |
Sunum | 1 | % 30 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | % 0 | |
Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | 1 | % 40 |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 0 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 78 | |
Sunum / Seminer | 1 | 8 | |
Proje | |||
Ödevler | 2 | 12 | |
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | |||
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 1 | 16 | |
Toplam İş Yükü | 156 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |