ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CMR6015 Görsel Kültür Güz 3 0 3 12
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. LEWIS KEIR JOHNSON
Dr. Öğr. Üyesi TOLGA HEPDİNÇLER
Dersin Amacı: Bu ders, sanat tarihinden kuramsal ve yöntemsel olarak ayrıldığı noktalara dayanarak, görsel kültür disiplinine bir giriş yapmayı amaçlar. Aynı zamanda, diğer duyuların modern ve çağdaş kültürde oynadığı rolün tartışılması sayesinde, görselliğin otoritesine meydan okumayı hedefler.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Ocularcentrism kavramını ve etkilerini anlayacak.
2. Yükselişi ve daha sonra hakkında yapılan eleştiriler üzerinde görme merkezli kültüre dair tarihsel bilgi sahibi olacak.
3. Görme merkezli kültürün çeşitli sorunsalları üzerine eleştirel bir yaklaşıma sahip olacak.
4. Gerek bir disiplin, gerek modern bir fenomen olarak görsel kültürün farklı sorunsalları üzerine, farklı uzunlukta ve kapsamda, yazılı iş üretebilecek.
5. Anlam üretiminde görmenin merkezde durmasına karşı çıkabilecek.
6. Sosyal bilimlerde yaşanan kırılma noktalarını ve etkilerini anlayacak.

Dersin İçeriği

Bu derste ocularcentrism (görme merkezlilik) kavramı üzerinde durulacaktır. Modern kültürün oluşum süreci içerisinde görme duyusunun bilginin kaynağı ve dayanağı haline gelmesi tarihsel ve sanatsal bir çerçevede anlatılacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Antik Çağ ve duyular Shane Butler and Alex Purves (eds.), Synaesthesia and the Ancient Senses. Robert Jütte, A History of the Senses: From Antiquity to Cyberspace.
2) Orta Çağ ve Insanoğlu'nun duyular evreni Robert Jütte, A History of the Senses: From Antiquity to Cyberspace.
3) Rönesans'ta görme duyusunun ve kuramlarının tarihi François Quiviger, The Sensory World of the Renaissance Italian Art. Martin Jay, Downcast Eyes.
4) Aydınlanma ve bilginin kaynağı olarak ışık Robert Jütte, A History of the Senses: From Antiquity to Cyberspace. Martin Jay, Downcast Eyes.
5) Sanayi Devrimi ve Görsel Parçalanma Jonathan Crary, Techniques of the Observer on Vision and Modernity in the Nineteenth Century, MIT Press, 1992
6) Görsel sanatlarda ve duyularda hiyerarşi önceki haftadan devam
7) 19. yy'da hareketli görüntü ve eğlence sektörü Jonathan Crary, Suspensions of Perception: Attention, Spectacle, and Modern Culture, MIT Press, 2001 Jonathan Crary, Techniques of the Observer on Vision and Modernity in the Nineteenth Century, MIT Press, 1992
8) 20. yy'a giriş Martin Jay, Downcast Eyes. Robert Jütte. A History of the Senses.
9) Mitchell ve 'Visual Turn' W.J.T. Mitchell, The Visual Culture Reader. James Elkins, Introduction to Visual Culture.
10) Dijital'in gelişi
11) Beden imgesi ve 'Insan'in farklı evreleri
12) Öğrencilerin final ödevi konularını sunması
13) Fotoğraf, Film, Video ve Televizyon hakkında genel perspektif
14) Sanal ve Siber Barbara Kennedy and David Bell (eds.), The Cybercultures Reader.

Kaynaklar

Ders Notları: Dönem başında detaylı liste verilecektir. Mirzoeff, An Introduction to Visual Culture
Diğer Kaynaklar: A detailed list of readings will be assigned at the beginning of the semester. Visual Culture Readers

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 10
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 2 % 60
Sunum 1 % 20
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 0 % 0
Ara Juri 0 % 0
Final 0 % 0
Rapor Teslimi 2 % 10
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 5 5 25
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 20 20
Proje 0 0 0
Ödevler 2 40 80
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 2 10 20
Juri 0 0 0
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 207

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı