ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CMR6012 | Karşılaştırmalı Araştırmalar: Zaman ve Mekan | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL |
Dersin Amacı: | Hem sinema hem de şehirler ütopik ve/veya distopik çevreler temsil ederler. Sosyal tarihimizin uçsuz bucaksız algısal ve deneyimsel rezervleri sürecinde inşa edilmişlerdir. Sinema ve şehirler ayrıca endüstriyel ve sosyal dönüşümlerin sonuçlarıdır ve tarihsel bağları vardır. Bu derste sinemanın şehirleri resmetme şekillerini sorgulayıp analiz edeceğiz, ve görüntülerin nasıl temel oluşturan varsayımları önerdiğini ve belirttiğini ve onların tarihsel ve kültürel hadiselerle ilişkilerini göreceğiz. Bunları yaparken film çalışmaları, şehir sosyolojisi, şehir coğrafyası, kültürel çalışmalar ve siyasi felsefe gibi farklı disiplinlerden kentsel soruları keşfetmeye çalışacağız. Film ve kentsel mekan konularındaki araştırmacı çalışmamızda, kentsel mekanların uzamsal boyutları, mimari farkedilebilirlik, çeşitlilik ve şehir dinamizmi, filmik temsillerin sosyal, kültürel ve politik boyutlarıyla işlenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu ders yeni gelenlerin sinemasını inceleyerek onların yaratıcı bir anlayışın temeli olarak almaktadır. Bu filmler diyaloğa dayalı karşılaşmalar için yeni sahalar ve alternatif kamusal alanlar yaratmaktadır. Bu ders 90lar ve sonrasının sinemasının zaman mekan ilişkisini farklılık ve benzerlikleriyle kavrama fırsatı vermektedir. |
Ders geçen on yılın Türk Sinemasına odaklanmaktadır. Yeni gelenlerin sineması günlük hayatta hayatta kalma, mücadele, direnç ve pazarlık yapma deneyimlerinin ufuklarına dayanmaktadır. Onlar diğer tarafın deneyimlerinden gelmektedirler ve kaynaşan karşılaşmaların ve yaşamaların, bir süreliğine yanyana duran ya da tamamen birlikte varolan yolcuların hikayelerini anlatmaktadırlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Giriş: Mekan, şehir, sinema ve günlük deneyim teorileri | James Donald, “Fog Everywhere” 1-26, (JD); CB | |
2) | Zaman/mekan & Diyalojik Mekan | Mikhail Mikhaĭlovich Bakhtin (1981), "Forms of Time and of the Chronotope in the Novel," The dialogic imagination: four essays (ed & intro:Michael Holquist), Austin: Universsity of Texsas pp: 84 | |
3) | Zaman/mekan & Diyalojik Mekan | “Türkiye Sinemasının Dönemselleştirilmesi I”, YeniFİLM, sayı:20, Haziran Eylül 2010 slr:35-41. “Türkiye Sinemasının Dönemselleştirilmesi II”, YeniFİLM, sayı:21, Kasım Ocak 2010 slr:35-41. “Türkiye Sinemasının Dönemselleştirilmesi III”, YeniFİLM, sayı: 22 Şubat Nisan 2011 slr: 63- 68. | |
4) | Katı Olan Herşey Buharlaşıyor- Modernite Deneyimi | Okumalar: Critiques of everyday life NY: Routledge ZamanMekan: Kuram ve Sinema, İst: Bağlam, Thinking space NY: Routledge | |
5) | Katı Olan Herşey Buharlaşıyor- Modernite Deneyimi | Okumalar: Critiques of everyday life NY: Routledge ZamanMekan: Kuram ve Sinema, İst: Bağlam, Thinking space NY: Routledge | |
6) | Katı Olan Herşey Buharlaşıyor- Modernite Deneyimi | Okumalar: Critiques of everyday life NY: Routledge ZamanMekan: Kuram ve Sinema, İst: Bağlam, Thinking space NY: Routledge | |
7) | Katı Olan Herşey Buharlaşıyor- Modernite Deneyimi | Okumalar: Critiques of everyday life NY: Routledge ZamanMekan: Kuram ve Sinema, İst: Bağlam, Thinking space NY: Routledge | |
8) | Katı Olan Herşey Buharlaşıyor- Modernite Deneyimi | Okumalar: Critiques of everyday life NY: Routledge ZamanMekan: Kuram ve Sinema, İst: Bağlam, Thinking space NY: Routledge | |
9) | Midterm | ||
10) | Umut Mekanları | Okumalar: Critiques of everyday life NY: Routledge ZamanMekan: Kuram ve Sinema, İst: Bağlam, Thinking space NY: Routledge Akbal Süalp & Güneş (eds) Taşarada Var Bir Zaman, Çitlembik 2010 M. Nedim Süalp / Aslı Güneş / Z. Tül Akbal Süalp SINIF İLİŞKİLERİ: Sureti Soldurulmuş Bir Resim mi? İstanbul: Bağlam 2011 (Aralık) | |
11) | Umut Mekanları | Okumalar: Critiques of everyday life NY: Routledge ZamanMekan: Kuram ve Sinema, İst: Bağlam, Thinking space NY: Routledge Akbal Süalp & Güneş (eds) Taşarada Var Bir Zaman, Çitlembik 2010 M. Nedim Süalp / Aslı Güneş / Z. Tül Akbal Süalp SINIF İLİŞKİLERİ: Sureti Soldurulmuş Bir Resim mi? İstanbul: Bağlam 2011 (Aralık) | |
12) | Umut Mekanları | Okumalar: Critiques of everyday life NY: Routledge ZamanMekan: Kuram ve Sinema, İst: Bağlam, Thinking space NY: Routledge Akbal Süalp & Güneş (eds) Taşarada Var Bir Zaman, Çitlembik 2010 M. Nedim Süalp / Aslı Güneş / Z. Tül Akbal Süalp SINIF İLİŞKİLERİ: Sureti Soldurulmuş Bir Resim mi? İstanbul: Bağlam 2011 (Aralık) | |
13) | Umut Mekanları | Okumalar: Critiques of everyday life NY: Routledge ZamanMekan: Kuram ve Sinema, İst: Bağlam, Thinking space NY: Routledge Akbal Süalp & Güneş (eds) Taşarada Var Bir Zaman, Çitlembik 2010 M. Nedim Süalp / Aslı Güneş / Z. Tül Akbal Süalp SINIF İLİŞKİLERİ: Sureti Soldurulmuş Bir Resim mi? İstanbul: Bağlam 2011 (Aralık) | |
14) | Final |
Ders Notları: | Marshall Berman, (c1997) All That is Solid Melts into Air: the experience of modernity, New York: Verso David Harvey (2000), Spaces of Hope NY: Univ. Of California Berkeley Mikhail Mikhaĭlovich Bakhtin (1981), "Forms of Time and of the Chronotope in the Novel," The dialogic imagination: four essays (ed & intro:Michael Holquist), Austin: Universsity of Texsas pp: 84- Michael Gardiner (2000) Critiques of everyday life NY: Routledge Mike Crang &N. J. Thrift (2000) Thinking space NY: Routledge Süalp, Akbal, Z. Tül, (2004) ZamanMekan: Kuram ve Sinema, İst: Bağlam Akbal Süalp & Güneş (eds) Taşarada Var Bir Zaman, Çitlembik 2010 M. Nedim Süalp / Aslı Güneş / Z. Tül Akbal Süalp SINIF İLİŞKİLERİ: Sureti Soldurulmuş Bir Resim mi? İstanbul: Bağlam 2011 (Aralık) “Türkiye Sinemasının Dönemselleştirilmesi I”, YeniFİLM, sayı:20, Haziran Eylül 2010 slr:35-41. “Türkiye Sinemasının Dönemselleştirilmesi II”, YeniFİLM, sayı:21, Kasım Ocak 2010 slr:35-41. “Türkiye Sinemasının Dönemselleştirilmesi III”, YeniFİLM, sayı: 22 Şubat Nisan 2011 slr: 63- 68. |
Diğer Kaynaklar: | Henri Lefebvre, The Production of Space, translated by Donald Nicholson-Smith, Oxford, OX, UK ; Cambridge, Mass., USA : Blackwell, 1998 Henri Lefebvre, Writings on Cities /; selected, translated and introduced by Eleonore Kofman, Elizabeth Lebas, Oxford, OX, UK, Cambridge, Mass., USA: Blackwell, 1996. Walter Benjamin, Illuminations /; edited and with an introduction by Hannah Arendt ; translated by Harry Zohn, London : HarperCollins, 1992. Henri Lefebvre, Social Justice and the City. [Baltimore] Johns Hopkins University Press 1999 Edward W. Soja, Postmetropolis: critical studies of cities and regions, Oxford: Blackwell Publishers, 2000, 2001. Etienne Balibar and Immanuel Wallerstein, Race, Nation, Class: ambiguous identities, translation of Etienne Balibar by Chris Turner, London; New York: Verso, 1991. David B. Clarke, The Cinematic City, London: Blackwell Publishers, 1997 G Gilloch, Myth & Metropolis, London: Polity Press, 1995 List of groups of films: 12 Eylül Sen Türkülerini Söyle (Şerif Gören, 1986), Ses (Zeki Ökten, 1986), Kara Sevdalı Bulut (Muammer Özer, 1987), Av Zamanı (Erden Kral, 1987), Sis ( Zülfü Livaneli, 1988), Bütün Kapılar Kapalıydı (Memduh Ün, 1989), Uçurtmayı Vurmasınlar (Tunç Başaran, 1989), Bekle Dedim Gölgeye ve Eylül Fırtınası (Atıf Yılmaz, 1990 ve 1999), Babam Askerde (Handan İpekçi, 1994) ve 80. Adım (Tomris Giritlioğlu, 1995). Yukarıda sözünü ettiğim ve İpekçi, Ustaoğlu ve Zaim’le başlattığım filmler, tarihin önemli siyasi kültürel toplumsal düğüm anlarına da gönderme yapan daha geniş bir tarihsel analizi taşımaktadırlar. Vizontele Tuuba (Yılmaz Erdoğan, 2003), Babam Ve Oğlum (Çağan Irmak, 2005), Eve Dönüş (Ömer Uğur, 2006), Beynelmilel (S. S. Önder & M. Gülmez, 2006), Fikret Bey (Selma Köksal, 2007), O... Çocukları (Murat Saraçoğlu, 2008) ----- Derviş Zaim Tabutta Röveşata (1996) Filler ve Çimen (2000) Paralel Yolculuklar (2004 Türkiye –Yunanistan) Çamur (2003) Cenneti Beklerken (2006) Nokta Gölgeler ve Suretler (2011) Yesim Ustaoğlu İz (1994), Güneşe Yolculuk (1999), Bulutları Beklerken (2004), Pandora’nın Kutusu (2009) Handan İpekçi Babam Askerde (1994), Büyük Adam Küçük Aşk (Hejar, 2001), Güz Sancısı (2008) Ezel Akay Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü?, 2005 7 Kocalı Hürmüz, 2009 Burası Osmanlı, Burası Osmanlı 1711 Sır Kanunu , 2011 Zeki Demirkubuz C Blok (1994) Masumiyet (1997) Üçüncü Sayfa (1999) İtiraf (2001) Yazgı (2001) Bekleme Odası (2003) Kader (2006) Kıskanmak (2009) Yeraltı (2011) Nuri Bilge Ceylan Koza (1995) Kasaba (1997) Mayıs Sıkıntısı (1999) Uzak (2002) İklimler (2006) Üç Maymun (2008) Bir Zamanlar Anadolu'da (2011) Semih Kaplanoğlu Herkes Kendi Evinde (2001) Meleğin Düşüşü (2005) Yumurta(2007) Süt (2008) Bal (2010) Tayfun Pirselimoğlu Dayım (kısa film), (1999) Hiçbiryerde (2001) Rıza (2007) Pus (2009) Saç (2011) Ahmet Uluçay Karpuz Kabuğundan Gemiler Yapmak (2004) Ümit Ünal 9 (2001) Ara (2008) Gölgesizler (2008) Kaptan Feza (2009) Ses (2010) Nar (2011) Reha Erdem A ay (1988) Kaç Para Kaç (1999), İnsan nedir ki? ya da Korkuyorum Anne (2004), Beş Vakit (2006) Hayat Var (2008) Kosmos (2009) ----- Özcan Alper (Sonbahar 2008), Hüseyin Karabey (Gitmek / My Marlon and Brando 2008), Kazım Öz, (Bahoz/ Fırtına 2007 ve Şavaklar 2010) Orhan Eskiköy ve Özgür Doğan, (İki Dil Bir Bavul, 2008), Miraz Bezar (MinDit / Gördüm 2009) Sedat Yılmaz Press (2010) İnan Temelkuran Bornova Bornova, 2009 94' Pelin Esmer (Oyun, 2005 ve 11'e 10 Kala 2009), İlksen Başarır (Başka Dilde Aşk ve 2005 Atlıkarınca 2010), Vavien’nin taşra filmlerine ve Bahtı Kara Theron Patterson’nın Merdiven Altı Nur Akalın Türkiye, 2009 ----- BAŞKA SEMTİN ÇOCUKLARI Aydın Bulut Türkiye, 2008 ÇOĞUNLUK (Seren Yüce, 2010) HAYATIN TUZU Murat Düzgünoğlu Türkiye, 2008 KARA KÖPEKLER HAVLARKEN Mehmet Bahadır Er & Maryna Gorbach Türkiye, 2009 KÖPRÜDEKİLER Aslı Özge Almanya-Türkiye, 2009 UZAK İHTİMAL Mahmut Fazıl Coşkun Türkiye, 2009 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | 1 | % 25 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 3 | 36 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 6 | 72 |
Sunum / Seminer | 12 | 6 | 72 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Rapor Teslimi | 0 | ||
Juri | 0 | ||
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 190 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |