ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EEE5540 Konuşma İşleme Güz
Bahar
3 0 3 12
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ZAFER İŞCAN
Dersin Amacı: Bu, Elektrik Elektronik Müh. lisans sonrası eğitimine devam eden öğrenciler için ileri seviye bir derstir. Ders öğrencilere hem konuşma işlemenin kuramsal temelleri hem de konuşma teknolojisi uygulamaları olan konuşma sıkıştırma, konuşma sentezleme ve tanıma alanlarında pratik bilgiler ve uygulama imkanı sunar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Ses üretim ve algılama mekanizmasının temellerini açıklar
2. Konuşma işaretlerinin spektral analiz yöntemlerini bilir.
3. Doğrusal modellemeyi ve doğrusal modellemenin konuşma analizi, kodlama ve sentezinde kullanımını bilir.
4. Konuşma sıkıştırma sistemlerini tasarlar
5. Konuşma sentez sistemlerini tasarlar
6. Konuşma işaretlerinde vurgu ve duygu analizi yapabilir
7. Konuşma tanıma sistemlerini tasarlar

Dersin İçeriği

Konuşma üretme ve algılama mekanizmaları. Konuşma işaretlerin spektral analiz teknikleri. Doğrusal modelleme. Konuşma analiz, kodlama ve sentezi. Konuşma işaretlerinde vurgu. Konuşma tanıma sistemleri.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ses işaretlerinin temel özellikleri. Ses algısı ve konuşma üretme mekanizması
2) İşaret işleme kavramlarının tekrar ve kısa-süreli Fourier analizi
3) Konuşma işareti için kaynak-filtre modeli. kayıt ve analiz için kullanılan programların tanıtımı.
4) Konuşma işaret işlemede temel parametreler: perde, formant, kaynak işareti, vb.
5) Konuşma işareti için doğrusal öngörü modeli
6) Konuşma sıkıştırma (CELP)
7) Arasınav, konuşma sentezine giriş.
8) Konuşma sentezi, temel yaklaşım ve modeller
9) Ticari konuşma sentez motorlarını yapısı, veri hazırlama. Konuşma sentezcisi tasarım uygulaması
10) Prozodi modelleme ve analizi
11) Konuşma işaretlerinde duygu, patoloji analizi
12) Homomorfik işleme
13) Konuşma tanıma
14) Dersin genel tekrarı.

Kaynaklar

Ders Notları: Discrete-time processing of speech signals, John R. Deller, John H. L. Hansen, John G. Proakis, Wiley-IEEE Press, ISBN-10: 0780353862
Diğer Kaynaklar: Theory and Applications of Digital Speech Processing, Lawrence Rabiner, Ronald Schafer, Prentice Hall, ISBN-10: 0136034284

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 2 % 5
Sunum 1 % 5
Projeler 1 % 30
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Sunum / Seminer 1 10 10
Proje 1 20 20
Ödevler 3 10 30
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 3 3
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 192

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.