PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY3007 | Kişilik Kuramları | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BAŞAK TÜRKÜLER AKA |
Dersin Amacı: | Bu derste temel kişilik kuramları, temel kavram ve önermeleri, kişilik gelişimine yönelik bakış açıları ve değerlendirme yöntemleri bağlamında ele alınmaktadır. Her bir kuram, bilimsel kuramların değerlendirilmesine ilişkin ölçütler göz önüne alınarak güçlü ve zayıf yanları açısından değerlendirilmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Kişiyi ve kişiliği tanımlar; kişiliğin çevresel ve biyolojik değişkenlerini tanır. 2. Kişilik kuramlarının tarihsel gelişimini açıklar. 3. Kişilik üzerine yapılan araştırmalarda bilimsel ve yöntemsel yaklaşımları açıklar. 4. Farklı kişilik kuramlarını anlar ve karşılaştırır. 5. Kişilik kuramlarının tarihsel ve sosyal bağlamda eleştirel bir şekilde değerlendirir. 6. Psikopatolojinin nedenlerini farklı kuramsal bakış açıları üzerinden tartışır. |
Bu ders şu konu başlıklarını içermektedir: Kişilik ve bilimsel çerçeve, Freud'un Psikanalitik Kuramı, Jung'un Analitik Psikolojisi, Erikson'un Psikanalitik Ego Psikolojisi, Adler'in Birey Psikolojisi, Erikson’un Kişilik Kuramı, Maslow'un Kendini Gerçekleştirme Kuramı, Rogers'in Kişi Odaklı Kuramı, Cattell'in Yapı-Temelli Sistemler Kuramı, Eysenck'in Biyolojik Tipolojisi, Skinner'in Edimsel Koşullanma Kuramı ve Bandura'nın Sosyal Bilişsel Kuramı. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Genel Giriş | ||
2) | Kişilik ve Bilimsel Çerçeve | ||
3) | Freud'un Psikanalitik Kuramı Vaka Tartışması | ||
4) | Jung'un Analitik Psikolojisi / Vaka Tartışması | ||
5) | Erikson'un Psikanalitik Ego Psikolojisi / Vaka Tartışması | ||
6) | Adler’in Kişilik Kuramı / Vaka Tartışması | ||
7) | Erikson’un Kişilik Kuramı / Vaka Tartışması | ||
8) | Ara sınav | ||
9) | Rogers'ın Kişi-Merkezli Kuramı / Vaka Tartışması | ||
10) | Maslow'un Kendini Gerçekleştirme Kuramı / Vaka Tartışması | ||
11) | Bandura'nın Sosyal Bilişsel Kuramı / Vaka Tartışması | ||
12) | Skinner'in Edimsel Koşullanma Kuramı / Vaka Tartışması | ||
13) | Faktör Analistler: Cattell ve Eysenck / Vaka Tartışması | ||
14) | Genel Tekrar |
Ders Notları: | Schultz, P. D. & Schultz, S. E. (2013). Theories of personality. Cengage Learning, (10th ed) |
Diğer Kaynaklar: | Ryckman, R.M., (2012). Theories of personality (10th Ed.). Belmont: Wadsworth Publishing. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 30 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 5 | 60 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 120 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | 3 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 4 |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | 5 |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 5 |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | 3 |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | 1 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | 3 |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | 3 |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. | 4 |