ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EEE4501 | Dijital Sinyal İşleme | Güz Bahar |
3 | 2 | 4 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ZAFER İŞCAN |
Dersin Amacı: | Bu dersi alan öğrenciler dijital sinyallerin analizi ve işlenmesi konusunda deneyimli ve bu amaç için gerekli temel programlar konusunda bilgili olacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Bir sistemin lineer ve zamandan-bağımsız (LTI) olduğunu belirleyebilmek, 2. Sinyal ve sistemleri lineer, sabit-katsayılı fark denklemleri cinsinden tanımlayabilmek, 3. Sinyal ve sistemlerin Fourier temsillerini tanımlayabilmek, 4. LTI sistemlerin Z-dönüşümlerinin nasıl bulunacağını göstermek, 5. Kutuplar, sıfırlar ve kararlılık aralarındaki ilişkiyi tanımlayabilmek, 6. Örnekleme teoremi ve bununla örtüşme (aliasing) ve katlanma (folding) arasındaki ilişkiyi tanımlayabilmek, 7. Çoklu-oran sinyal işleme kavramlarını tanımlamak, 8. Matlab'da dijital filtrelerin tasarım, analiz ve uygulanmasını gerçekleştirebilmek, 9. FIR ve IIR filtrelerinin frekans yanıtlarını belirleyebilmek, 10. DFT, FFT ve spektrogram kullanarak sinyallerin spektrumlarını belirleyebilmek, 11. Bir sinyale DCT uygulamak ve kepstrum (cepstrum) analizi uygulayabilmek. |
Matlab'a giriş; Ayrık-zaman sinyalleri ve sistemleri; Lineer sabit-katsayılı fark denklemleri, Fourier dönüşümü; Z-dönüşümü; Dönüşüm uzayında LTI ayrık-zaman sistemleri; Sürekli-zaman sinyallerinin dijital ortamda işlenmesi, Örnekleme; Çoklu-oran sinyal işleme; Laplace dönüşümü; Dijital filtre tasarımı; Lineer kestrim, Ayrık Fourier dönüşümü; Ayrık Kosinüs dönüşümü; Kepstrum analizi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Tanışma, Dersin Tanıtımı, Matlab'a Giriş | ||
2) | Dijital Sinyal İşlemeye Giriş Ayrık-Zaman Sinyalleri ve Sistemleri | [Mitra] Chapter 1 [Mitra] Chapter 2 [OppenheimSchafer] Chapter 2.0-2.6 | |
3) | Lineer Sabit Katsayılı Fark Denklemleri Fourier Dönüşümü | [Mitra] Chapter 2.7-2.9, 3.1-3.6 [OppenheimSchafer] Chapter 2.5-2.9 | |
4) | Z Dönüşümü | [Mitra] Chapter 6 [OppenheimSchafer] Chapter 3 | |
5) | Dönüşüm Uzayında Lineer Zaman-Değişimsiz Ayrık-Zaman Sistemleri | [Mitra] Chapter 7 [OppenheimSchafer] Chapter 5 | |
6) | Sürekli-Zaman Sinyallerinin Dijital İşlenmesi Örnekleme | [Mitra] Chapter 4 [OppenheimSchafer] Chapter 4.1-4.6 | |
7) | [Mitra] Chapter 13 [OppenheimSchafer] Chapter 4.7-4.9 | ||
8) | Laplace Dönüşümü | Saydamlar Farklı Kaynaklar | |
9) | Ara sınav. Soruların çözümleri ve tartışılması. | ||
10) | Dijital Filtre Tasarımı | [Mitra] Chapter 8, 9, 10 [OppenheimSchafer] Chapter 7 | |
11) | Lineer Öngörü (Kestirim) | Saydamlar Farklı Kaynaklar | |
12) | Ayrık-Zamanlı Fourier Dönüşümü | [Mitra] Chapter 5.2-5.10 [OppenheimSchafer] Chapter 8 | |
13) | Ayrık-Zaman Kosinüs Dönüşümü | [Mitra] Chapter 5.11 [OppenheimSchafer] Chapter 8.8 | |
14) | Cepstrum Analizi Genel Tekrar | [OppenheimSchafer] Chapter 13 | |
15) | Ders Projesi Sunumları ve Demoları |
Ders Notları: | Discrete-Time Signal Processing, Alan V. Oppenheim and Ronald W. Schafer, Third Edition, Pearson, 2010. |
Diğer Kaynaklar: | Digital Signal Processing: A Computer-based Approach, Sanjit K.Mitra, Third Edition, McGraw-Hill 2006. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 5 | % 5 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 1 | % 20 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 10 | 3 | 30 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 17 | 3 | 51 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 |
Proje | 6 | 4 | 24 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 2 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 152 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |