ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EEE4111 RF Elektronik Güz
Bahar
3 0 3 6
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SAEID KARAMZADEH
Dersin Amacı: İletişim mühendisliğinde kullanılan elektronik devreleri ele alan özelleşmiş bir derstir.
Bu ders, öğrencilere, radyo frekansı ve mikrodalga alanında kullanılan elektronik devre elemanları ve devrelerin analizi ve tasarımı için gerekli bilgileri sağlar.
Dersin özel konuları olarak yüksek frekans devrelerinde doğrusal olmama ve gürültü konuları detaylı olarak ele alınır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. İletişim sistemleri donanım yapısının sunulması
2. RF analiz temellerinin tanımlanması: Smith çizelgeleri ve S parametreleri
3. Ağ gürültüsü ve arakiplenim bozunumu, hassaslık tanımlanması.
4. RF yükseltici ve ösilatörlerin tanımlanması
5. Frekans seçici ağların ve transformatörlerin sunumu.
6. Empedans uyuşturma ve harmonik filtrelemenin temellerinin tanımlanması.
7. Faz kitlemeli çevrim ve uygulamalarının sunulması.

Dersin İçeriği

İletişim sistemleri donanımının temel yapısı. S parametreleri ve Smith çizelgeleri ile doğrusal devre analizi. İletim hattı analizi. RF devrelerinde doğrusallık ve gürültü, arakiplenim bozunumu, hassaslık. RF yükselticiler, karıştırıcılar ve osilatörler. Frekans seçici ağlar ve transformatörler. Empedans eşleme ve harmonik filtreleme. Faz kitlemeli çevrim. Güç yükselticiler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İletişim sistemleri donanımlarının temel yapıları
2) S parametreleri ve Smith çizelgeleri ile doğrusal devre analizi
3) İletim hattı analizi
4) Doğrusallık ve gürültü, arakiplenim bozunumu, RF devrelerinde hassalık.
5) RF yükselteçler
6) Karıştırıcılar: aktif/pasif karıştırıcı mimarileri, izolasyon, doğrusallık, çevrim kazancı
7) Arasınav-1, RF osilatörlerin mimarisi.
8) RF osilatörler: voltaj kontrollü osilatörler ve ayarlanabilirlik, faz gürültüsü
9) Frekans seçici ağlar ve transformatörler
10) Empedans eşleme ve harmonik filtreleme
11) Faz kilitlemeli çevrim
12) Faz kilitlemeli çevrim uygulamaları
13) Arasınav 2, A ve B sınıfı güç yükselteçleri.
14) Güç yükselteçleri : C,E, F sınıfı yükselteçler, verimlilik. Dersin genel tekrarı.

Kaynaklar

Ders Notları: Smith J, 1986; Modern Communication Circuits, McGraw Hill, USA
Diğer Kaynaklar: none

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 0 % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 1 % 30
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Sunum / Seminer 1 5
Proje 5 20
Ödevler
Küçük Sınavlar
Ara Juri
Ara Sınavlar 7 35
Rapor Teslimi
Juri
Final 8 40
Toplam İş Yükü 142

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.