SOSYOLOJİ (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOS6021 Çalışma Sosyolojisi Güz 3 0 3 12
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. AYŞEGÜL AKDEMİR
Dersin Amacı: Bu ders, iş ve istihdamın sosyolojik incelemesini ele alır, çağdaş toplumda işin organizasyonu, koşulları ve deneyimlerini inceler. Konular arasında işin tarihsel gelişimi, işgücü piyasası dinamikleri, işyerindeki eşitsizlikler ve teknolojinin iş üzerindeki etkisi yer alır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
(1)İşin tarihsel ve çağdaş organizasyonunu anlamak,
(2)Sosyal yapıların iş ve istihdam üzerindeki etkisini analiz etmek,
(3)Teknoloji ve küreselleşmenin işin şekillenmesindeki rolünü analiz etmek,
(4)Sınıf, cinsiyet, ırk ve etnik kökenle ilgili işyeri eşitsizliklerini incelemek.

Dersin İçeriği

Bu ders, çağdaş toplumlarda emeğin nasıl örgütlendiğini, deneyimlendiğini ve dönüştürüldüğünü inceleyerek işin sosyolojik boyutlarını araştırır. Öğrenciler, işbölümü, mesleki yapılar ve teknolojinin iş uygulamaları üzerindeki etkisiyle ilgili temel teoriler ve kavramlarla ilgileneceklerdir. Ders ayrıca eşitsizlik, güç dinamikleri ve kurumların çalışma ortamlarını şekillendirmedeki rolü konularını da ele alacaktır. Vaka çalışmalarının ve ampirik araştırmaların eleştirel analizi yoluyla öğrenciler, iş ve istihdamı etkileyen toplumsal süreçler hakkında kapsamlı bir anlayış geliştireceklerdir. Bu ders, öğrencileri özgün araştırmalar yürütmek ve iş sosyolojisi alanındaki akademik tartışmalara katkıda bulunmak için gerekli analitik araçlarla donatmayı amaçlamaktadır.

Dersin öğretim yöntemleri klasik öğrenme yöntemlerinin yanı sıra okuma, bireysel çalışma, örnek olay inceleme, proje hazırlama ve tartışma şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Çalışma sosyolojisine genel bakış Grint, K. (2005). The Sociology of Work: An Introduction. Chapter 1. Hodson, R., & Sullivan, T. A. (2012). The Social Organization of Work. Chapter 1.
3) İş ve çalışma kavramına tarihsel bakış Thompson, E. P. (1967). "Time, Work-Discipline, and Industrial Capitalism." Past & Present, 38, 56-97. Marx, K. (1867). Capital. Volume 1, Chapter 10.
4) Emek piyasası ve istihdam ilişkileri Kalleberg, A. L. (2009). "Precarious Work, Insecure Workers." American Sociological Review, 74(1), 1-22. Granovetter, M. (1973). "The Strength of Weak Ties." American Journal of Sociology, 78(6), 1360-1380.
5) Emek piyasası ve istihdam ilişkileri – Vaka analizi: Türkiye Yenilmez, F., & Esin, K. (Eds.). (2016). Handbook of research on unemployment and labor market sustainability in the era of globalization. IGI Global.
6) Çalışma ve eşitsizlik Acker, J. (1990). "Hierarchies, Jobs, Bodies: A Theory of Gendered Organizations." Gender & Society, 4(2), 139-158. Wilson, W. J. (1996). When Work Disappears: The World of the New Urban Poor. Chapter 2.
7) Teknoloji ve iş Braverman, H. (1974). Labor and Monopoly Capital: The Degradation of Work in the Twentieth Century. Chapter 4. Autor, D. H. (2015). "Why Are There Still So Many Jobs? The History and Future of Workplace Automation." Journal of Economic Perspectives, 29(3), 3-30.
8) Küreselleşme ve iş Sassen, S. (1998). Globalization and Its Discontents. Chapter 3. Burawoy, M. (1979). Manufacturing Consent: Changes in the Labor Process under Monopoly Capitalism. Chapter 6.
9) Çalışma ve aile Hochschild, A. R. (1989). The Second Shift: Working Families and the Revolution at Home. Chapter 1. Gerson, K. (2010). The Unfinished Revolution: Coming of Age in a New Era of Gender, Work, and Family. Chapter 4.
10) İş ve çalışmanın geleceği I Frey, C. B., & Osborne, M. A. (2017). "The Future of Employment: How Susceptible Are Jobs to Computerization?" Technological Forecasting and Social Change, 114, 254-280. Srnicek, N., & Williams, A. (2015). Inventing the Future: Postcapitalism and a World Without Work. Chapter 2.
11) İş ve çalışmanın geleceği II Mindell, D. A., & Reynolds, E. (2023). The work of the future: Building better jobs in an age of intelligent machines. Mit Press.
12) Sunumlar
13) Sunumlar
14) Genel değerlendirme Graeber, D. (2013). On the phenomenon of bullshit jobs: A work rant. Strike Magazine, 3(1), 5.

Kaynaklar

Ders Notları: Diğer gerekli okumalar Itslearning üzerinden öğrencilerle paylaşılacaktır. Herhangi bir materyale erişimde sorun yaşarsanız, lütfen dersin öğretim görevlisi ile iletişime geçin. Other required readings will be uploaded to students via Itslearning. If you cannot access any material, please contact the instructor of the course.
Diğer Kaynaklar: Grint, K. (2005). The Sociology of Work: An Introduction. Yenilmez, F., & Esin, K. (Eds.). (2016). Handbook of research on unemployment and labor market sustainability in the era of globalization. IGI Global. Acker, J. (1990). "Hierarchies, Jobs, Bodies: A Theory of Gendered Organizations." Gender & Society, 4(2), 139-158.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ödev 1 % 20
Sunum 1 % 20
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Sunum / Seminer 1 30 30
Proje 0 0 0
Ödevler 1 30 30
Küçük Sınavlar 2 30 60
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 300

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak.
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme.
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak.
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak