ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC6012 | Toplumsal Hafıza Okumaları | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. PINAR MELİS YELSALI PARMAKSIZ |
Dersin Amacı: | Toplumsal dönüşümün bir sonucu olarak, insanların toplumsal bellekle ilişkisi değişmekle birlikte yok olmamıştır. Bugün hem küresel olarak paylaşılan bir bellekten hem de dijitalleştirilmiş bellekten bahsediyor olmamız bunu kanıtlıyor. Bu ders, günümüzün değişen toplumsal ilişkilerini de kapsayacak şekilde sosyolojik kavram ve kuramlarla ilişkili olarak toplumsal ve siyasal belleğin farklı boyutlarını ele almayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız. 1. Hatırlama, unutma ve anma dahil olmak üzere ilgili temel kavramların anlamlarını anlama ve açıklama. 2. Bellek çalışmaları alanına ilişkin eleştirel bilgi ve bakış açısına sahip olma. 3. Toplumsal belleğin toplumsal ve siyasal hayatın farklı pratik alanlarında nasıl kullanıldığını öğrenme. 4. Kendi toplumsal ve siyasal çevresine toplumsal bellek perspektifiyle bakma pratiği kazanma. 5. Bellek çalışmalarında araştırma yapma bilgi ve becerilerini öğrenme. |
Toplumsal bellek, 19. yüzyıldan itibaren sosyolog Maurice Halbwachs'ın etkisiyle Sosyolojinin önemli bir konusu olmuştur. Sosyal grupların geçmişi hatırlama ve unutma biçimleri ve aynı zamanda şimdiki zamanı anlamlandırma biçimleri, sosyal yapıları, ilişkileri ve etkileşimleri şekillendirir. Dolayısıyla toplumsal olanı anlamak, toplumsal belleği toplumsal bir olgu olarak anlamayı gerektirir. Dersin Öğretim yöntemleri klasik öğrenme yöntemlerinin yanısıra Anlatım • Bireysel Çalışma • Gezi • Okuma • Saha Çalışması • Tartışma • Proje Hazırlama • Şeklindedir” |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | giriş | yok | |
2) | Psikolojiden Felsefeye Belleğe Yaklaşımlar | Freud, S. (1951). 1-5. Nietzsche, F. (1983). 1-7. Tekcan, et.al 1095-1112. | |
3) | Sosyoloji ve Bellek | Halbwachs, M. (2020). 22-49. Zerubavel, E. (2011). 221-224. | |
4) | Hatırlamanın Toplumsal Çerçeveleri | Manheim, K. (2011) 92-100. Halbwachs, M. (2020). 83-124. | |
5) | Ulusal Bellek ve Ulus Devlet | Zerubavel, E. (2003). 315-338. Anderson, B. (2006). 187-202. Hobsbawm, E., & Ranger, T. (Eds.). (2012). 1-15. | |
6) | Bellek, Kimlik Aidiyet | Said, E. W. (2012). .46-64. Kılınç, N., & King, R. (2018). 234-255 | |
7) | Nostalji | Boym, S. (2001). 1-49. | |
8) | Bellek Mekanları | Olick, J. K. (2011) 41-52. Crane, S. A. (1997). 44-63. | |
9) | Modernlik/postmodernlik Nasıl hatırlar/unutur | Connerton, P. (2009).79-117; 139-147. Connerton, P. (2008). 59-71. | |
10) | Travma, Yas ve Karşı Hafıza | Brison, V. S. J. (1999), 39-54. Xu, B. (2016). 357-370. Misztal, B. (2003). 139-154. Butler, J. (2004). 19-49. | |
11) | sunum | sunum | |
12) | sunum | sunum | |
13) | sunum | sunum | |
14) | sunum | sunum |
Ders Notları: | yok |
Diğer Kaynaklar: | Freud, S. (1951). A note upon the" mystic writing-pad".1-5. Friedrich Nietzsche, Tarihin Yaşam için Yararı ve Sakıncası, Mustafa Tüzel (çev.), İthaki Yay., 2005, İstanbul, (11-21). Tekcan, A. İ., Boduroglu, A., Mutlutürk, A., & Aktan Erciyes, A. (2017). Life-span retrieval of pub-lic events: Reminiscence bump for high-impact events, recency for others. Memory & Cognition, 45, 1095-1112.Hafta Donovan, Josephine (1997) Feminist Teori, çev. Aksu Bora, Meltem Ağduk Gevrek, Fevziye Sayılan, İstanbul: İletişim Yayınları (1997). 3. Hafta Halbwachs, M. (2016). Hafızanın toplumsal çerçeveleri. Ankara: Heretik Yayınları. Zerubavel, E. (2011). Social memories: Steps towards a sociology of the past. The collective memory reader, 221-224. Jan Assmann, Kültürel Bellek, Ayşe Tekin (çev.), Ayrıntı Yay., İstanbul, 2001, (19-88). Paul Connerton, Toplumlar Nasıl Anımsar, Alaeddin Şenel (çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul,1999, (31–38). 4. Hafta Manheim, K. (2011) “From "The Sociological Problem of Generations", Olick, J. K., Vinitzky-Seroussi, V., & Levy, D. (Eds.). (2011). The collective memory reader. Oxford University Press, 92-100. Halbwachs, M. (2016). Hafızanın toplumsal çerçeveleri. Ankara: Heretik Yayınları. 5. Hafta Zerubavel, E. (2003). Calendars and history: a comparative study of the social organization of national memory. In States of memory (pp. 315-338). Duke University Press. Paul Connerton, Toplumlar Nasıl Anımsar, Alaeddin Şenel (çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul,1999, (79–84). Benedict Anderson, Hayali Cemaatler, İskender Savaşır (çev.), Metis Yayınları, 1991, İstanbul, (207–227). Hobsbawm, E., & Ranger, T. (Eds.). (2012). The invention of tradition. Cambridge University Press.1-15. 6. Hafta Said, E. W. (2012). Representations of the Intellectual. Vintage.46-64. Kılınç, N., & King, R. (2018). Translocal narratives of memory, place and belonging: Second-generation Turkish-Germans’ home-making upon ‘return’to Turkey. In Memory, Migration and Travel (pp. 234-255). Routledge. 7. Hafta Svetlana Boym, Nostaljinin Geleceği, Ferit Burak Aydar (çev.), Metis Yayınları, İstanbul, 2008, (76-97). 8. Hafta Pierre Nora, Hafıza Mekânları, Mehmet Emin Özcan (çev.), Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2006, (17–38, 65–76, 153–162). Crane, S. A. (1997). Memory, distortion, and history in the museum. History and theory, 36(4), 44-63. 9. Hafta Paul Connerton, Modernite Nasıl Unutturur, Kübra Kelebekoğlu (çev.), Sel Yayınları, İstanbul, 2011. (17-45, 99-124). Connerton, P. (2008). Seven types of forgetting. Memory studies, 1(1), 59-71. 10. Hafta Brison, V. S. J. (1999). Trauma Narratives and the Remaking. Acts of memory: Cultural recall in the present, 39-54. Xu, B. (2016). “Disaster, trauma, and memory.” Routledge International Handbook of Memory Studies, eds. Anna Lisa Tota and Trever Hagen, Routledge: London and New York.357-370. Misztal, B. (2003). Theories of social remembering. McGraw-Hill Education (UK).139-154. Judith Butler, Kırılgan Hayat, Yasın ve Şiddetin Gücü, Metis Yayınları, İstanbul, 2005 (35–63). Primo Levi, Boğulanlar Kurtulanlar, Kemal Atakay (çev.), Can Yayınları, İstanbul, 1996. (9-18). |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 4 | % 20 |
Sunum | 1 | % 20 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 5 | 20 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 1 | 50 | 50 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 200 | 200 |
Toplam İş Yükü | 312 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |