BESLENME VE DİYETETİK (İNGİLİZCE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0444 | Çerkezce II | Bahar | 3 | 0 | 2 | 4 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TUĞCAN DEMİR |
Dersin Amacı: | "Başlangıç düzeyinde Çerkesçe bilen öğrencilerin, Çerkes dili becerilerini bir üst düzeye yükseltmeleri için tasarlanmıştır. Bu dersi başarıyla bitiren öğrencilerin, • Çerkesçenin dil yapısına özgü temel kural, söz ve kalıplarını bilmeleri; bunları ayırt etmeleri ve kullanmaları; • Belirli konulardaki görüş, düşünce, açıklama ve önermeleri, Çerkezcenin dil yapısına uygun kural ve söz kalıplarıyla ifade etmeleri; • Çerkesçenin temel dil bilgisi kurallarını bilmelerinin yanı sıra yapısını da tanımaları; • Basit bir dille yazılmış kısa Çerkesçe metinleri (300 kelimelik) ana hatları ile okuyup anlamaları; • Derste edindikleri kazanımlarla günlük yaşamlarını sürdürebilecek, ihtiyaçlarını karşılayabilecek yeterlilikte Çerkesçe konuşabilmeleri; • Afiş, poster, broşür, duyuru gibi ilanları genel hatlarıyla anlamaları; bilinen bir konu ya da alan hakkında yazılmış bir metinde ihtiyaçları olan bilgiyi bulabilmeleri amaçlanmıştır. Ayrıca bu programın sonunda öğrencilerin Çerkes kültürünü daha yakından tanımaları, kültürlerarası iletişimsel yetilerini geliştirmeleri amaçlanmıştır. " |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrenme Kazanımları: Bu dersi alan öğrenciler dersin sonunda: 1) Geçmişte yaptıklarını ve içinde bulunduğu durumları kronolojik olarak anlatabilir. 2) Nesneler, insanlar ya da durumlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları ifade edebilir. 3) İstek ve ricalarını basitçe dile getirebilir. 4) Anlatımlarında yaygın kelime gruplarını kullanabilir. 5) Çerkesçe kelime dağarcığını genişletir. 6) Çerkesçede sözcük türetme yollarını fark edebilir. 7) Çevresindeki tabelaları, uyarı, ilan gibi duyuruları; basit yönergeleri anlayabilir. 8) Gelecekteki planlarından söz edebilir. 9) Alışkanlık ve hobilerinden daha ayrıntılı olarak söz edebilir. 10) Kendisinin ya da başkasının yetenek ve becerilerinden bahsedebilir. 11) Rica, olasılık, izin anlamı içeren cümleleri ana hatlarıyla anlayabilir ve kullanabilir. 12) Kişisel ilgi alanları ve bildiği konular üzerine Çerkezce metinler (yaklaşık 200 kelime) yazabilir. 13) Çerkes kültürü hakkında ayrıntılı bilgiler edinir. |
Başlangıç düzeyinde Çerkesçe bilen öğrencilerin, Çerkes dili becerilerini bir üst düzeye yükseltmek için tasarlanan derstir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | "Geçmiş Zaman: Fiil Cümleleri (Olumlu - Olumsuz- Soru) " | ||
2) | Geçmiş Zaman Ad Cümleleri: (Olumlu – Olumsuz - Soru) | ||
3) | "Karşılaştırma (-Den daha) Üstünlük (en) Benzetme: gibi, kadar " | ||
4) | "Belirtme Durumu: I Çünkü-bu nedenle-ve" | ||
5) | "Emir kipi Bence /Sence Bana/ Sana/Ona göre" | ||
6) | "mAk istemek İstek Kipi Olumlu-Olumsuz İstek Kipi Soru" | ||
7) | "Gelecek Zaman: Fiil (olumlu – olumsuz – soru) Gelecek Zaman: Ad (olumlu – olumsuz – soru) " | ||
8) | "Geniş Zaman (Olumlu) " | ||
9) | "Geniş Zaman: (Olumsuz - Soru) " | ||
10) | "Yeterlik Kipi: Yeterlik Fiili Geniş Zaman Olumlu ve Olumsuz (yetenek, potansiyel anlamında)" | ||
11) | "Yeterlik Kipi: (İzin /rica /ihtimal /öneri /teklif /yeterlik)" | ||
12) | Konuşma Sınavı | ||
13) | "PROJE SUNUMU" | ||
14) | "PROJE SUNUMU" |
Ders Notları: | Altan A. Adığebze (Çerkesçe), Nalçik, 1996. Bekanova M., Razgovornıy kabardinski (Konuşma Dili Çerkesçe), Nalçik, 2009. Kumahov M.A., Kabardino-Çerkesski Yazık (Kabardey-Çerkes Dili), Kabardey-Balkar Cumhuriyeti İnsan Araştırmaları Enstitüsü, Nalçik, 2003. Vatanartıran S. (ed.), Çerkesçe Ders Kitabı, 5-8 Sınıflar (Modül 1-4), Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara, 2012. |
Diğer Kaynaklar: | Topçu M., Çerkesçe-Türkçe/Türkçe-Çerkesçe Sözlük, Türk Dil Kurumu, Ankara, 2023. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | 1 | % 15 |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | 1 | % 15 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | 4 |
2) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 3 |
3) | Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. | 5 |
4) | Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. | 4 |
5) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | 4 |
6) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 5 |
7) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 4 |
8) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 3 |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 4 |
11) | Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | 5 |
12) | Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. | 4 |